Gå til innhold

Dump ventil, HOT or NOT?

Ranger emnet

clone baby

Dump ventil, Hot or Not?  

270 stemmer

1. 1. Dump ventil, Hot or Not?

• Hot
      206
    • Not
      64

Anbefalte innlegg

• Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

• 2 weeks later...

når folk kjører forbi shell på strømmen og "dumper" ca 5-6 ganger iløpet av en strekning på 200meter, da er det ikke kult, når man kjører med originalt ladetrykk ca 0,4-0,7bar så blir det ikke for stort mottrykk for turboen, men hvis man lader over ca 0,9 og oppover burdte man ha en skikkelig dump. Ville heller ha montert en slik en turbo whistler så det "høres ut som man lader 2bar blah " he he :rolleyes: turbowhistler

jenvey throttlebodies 40mm selges!

adaptere for g60bremser til golf mk1 selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg solgte dumpen jeg hadde og har nå kjørt uten dump i 1 md, og stor trives med det. Liker desidert turbo kvittring framfor pusjende dumper, men falt litt for den ene greddy type1 men hadde en grom pris og, ca 3000 kr tror jeg :)

Skal jeg ha dump igjen så blir det den, lager ikke pusj lyd men slik 2f2f pipe lyd som flabbrer.

greddy_types_1.jpg

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cossien som det ble lagt ut film av her har så vidt meg bekjent ikke noen form for avlastning, lyden der er kun turbobrems.

Spør du meg er den lyden den fineste. :)

Dump er greit uten trakter. Påmonterte trakter for å få mer\annen lyd blir for dumt.

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det er lyden det blir siktet til her...

Og den hater jeg...

Det er Wastegate lyden som er rå!

Så jeg kommer til å kjøpe resirkulerings ventil!

'03 Mitsubishi Galant Advance stv - '81 Vovlo 244 med Autolat - et ukjent antall Bobler - '73 VW Buss (T-2) -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et klipp med lyden når wastegaten åpner og eksosen ikke routes tilbake, men dumpes i friluft: http://evoeone.com/temp/remusg60vsgatewayr32.wmv Nå vet ikke jeg om det er dette GLR mener med Wastegate-lyden men ;)

Hmm, hørte ikke mer enn en rislende motor lyd jeg.

Hm.. er det ikke den som lager omtrent samme lyd som en kanarifugl når den får orgasme da?

Er vell ikke wastegaten som lager den lyden, som jeg har lest så er den såkalte kåte ugle lyden en turbo-brems lyd som betyr att når man gasser på og man ikke har dump ventil påmontert når du slipper gassen så vil luften gå i retur igjennom turboen slik att turboen bremses opp og når det skjer så kommer det slike ugle lyder som derretter kommer ut av luft filteret.. Slik er det no hos meg..

Med dump ventil så går returluften ut ventilen istedenfor igjennom turboen og så luft-filteret, og dermed får man en mer respons villig bil ved pådrag etter girkifte (asså man slipper og vente til turboen spinner opp på topp igjen)

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell ikke wastegaten som lager den lyden, som jeg har lest så er den såkalte kåte ugle lyden en turbo-brems lyd som betyr att når man gasser på og man ikke har dump ventil påmontert når du slipper gassen så vil luften gå i retur igjennom turboen slik att turboen bremses opp og når det skjer så kommer det slike ugle lyder som derretter kommer ut av luft filteret.. Slik er det no hos meg.. )

Så, lyden kommer rett og slett av at turboen går i revers?

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei den går ikke i revers, lyden kommer av at den lufta som var på full fart inn i turboen plutselig får en sko i ræva å blir tuppa ut igjen... sånn ca.

Altså, lufta gjennom turboen har syk fart når du har åpne spjell, og når du da slipper gassen ogstenger spjellet, så må lufta nødvendigvis stoppe opp eller skifte retning, og da kommer det slik kvitre lyd.

Skreiv sikkert ikke alt helt korrekt så nå blir jeg sikkert flamet :)

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider