Gå til innhold

Dump ventil, HOT or NOT?

Ranger emnet


clone baby

Dump ventil, Hot or Not?  

270 stemmer

  1. 1. Dump ventil, Hot or Not?

    • Hot
      206
    • Not
      64


Anbefalte innlegg

Vet ikke helt jeg ass! Dump-ventilen slipper jo ut trykket når det blir for høyt, som jeg sa i forklaringen. Det er nettopp for høyt trykk som gjør at den åpner! Dette vet alle som har kjørt med slapp fjær i dumpen sin. da slipper den ut trykket tidlig(asså, før du slipper gassen). Det er ikke moro!

1997 Audi A3 1,6

1986 Audi 200 Turbo Quattro-x-

1989 Ford sierra Dohc-x-

1988 Nissan Sunny 1,3-x-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vet ikke helt jeg ass! Dump-ventilen slipper jo ut trykket når det blir for høyt, som jeg sa i forklaringen. Det er nettopp for høyt trykk som gjør at den åpner! Dette vet alle som har kjørt med slapp fjær i dumpen sin. da slipper den ut trykket tidlig(asså, før du slipper gassen). Det er ikke moro!

 

Strengt tatt er det vel vakum fra innsuget som gjør at Dump-ventilen åpner. Nå vet ikke jeg om det i tillegg er en slags sikkerhets-annordning som fører til at dump-ventilen løser ut ved et gitt trykk (som kan reguleres med hvor hard fjæren er?), men saken er at en pop-off-ventil kun løser ut ved et gitt trykk, ikke på vakumsignal. Sjekk forøvrig ut http://hem.bredband.net/b132378/turbo.pdf (som tidligere postet i denne tråden av saab9000t), der står det meste forklart. Pop-off på side 35, og dump-ventil på side 50 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, så kom jo bilen min org uten da :)

 

Er du SIKKER på at du ikke har en liten svart plast klump med noen slanger på i tilknytning til trykk røret et eller annet sted?

 

Som en eller annen nevnte tidligere, er problemet mindre ved lave ladetrykk. På din bil ligger det orginale ladetrykket såpass lavt at fabrikanten Kanskje ikke så noen vits i en resirk ventil.

 

Såvidt jeg vet hadde Mazda`s 2,2 Turbo motorer en resirk ventil, selv med et maksimalt trykk på 0,6 Bar.

 

Noen som vet om 323 med 1,6 16v Turbo hadde resirk ventil? (0,4 Bar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du SIKKER på at du ikke har en liten svart plast klump med noen slanger på i tilknytning til trykk røret et eller annet sted?

 

Som en eller annen nevnte tidligere, er problemet mindre ved lave ladetrykk. På din bil ligger det orginale ladetrykket såpass lavt at fabrikanten Kanskje ikke så noen vits i en resirk ventil.

 

Såvidt jeg vet hadde Mazda`s 2,2 Turbo motorer en resirk ventil, selv med et maksimalt trykk på 0,6 Bar.

 

Noen som vet om 323 med 1,6 16v Turbo hadde resirk ventil? (0,4 Bar)

 

Nope, ingen dump org her nei ;) men sant det med att den ikke trenger det ved så lavt trykk som der er org (0.4bar) men bør seff ha en dump nå som jeg lader 0.8bar. Skal ha dump på igjen når jeg finner ut hvilken jeg skal ha, men akkurat nå så liker jeg turbobrems framfor dump, men er bitte litt opmerksomhets syk så det blir nokk dump senere mot sommeren :)

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

faktisk mange japanske biler som ikke har dump. Nissan 180zx, 200sx, Mitsubishi cordia, eldre galant turbo,++ Alle bilene lader under et kilo originalt.

 

OnTopic: Jeg var jo på alle EM-rundene på lyngås da jeg var liten. Den gange kjørte de ennå rs200 og 500, og jeg husker den mektike lyden når de girte opp ut av dumpa... Så for meg er lyden av en stor mandig turbo som stopper blitt nostalgisk! Syns det er litt tøft å høre på jeg, selv om jeg sansynligvis ville hatt resirk på turbobil selv.

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200sx har dump originalt! er heller ingen ting som heter 180zx..

 

Du kan mye... lese litt her. s12 silvia heter 180zx i norge sverige, finland...

 

nissan s12 180zx:

 

s12021.gif

 

 

Jeg er også rimelig interresert i å få vite hvor originaldumpen til 200sx sitter.. Da vi tok ut motoren fant vi den nemlig ikke....

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et klipp med lyden når wastegaten åpner og eksosen ikke routes tilbake, men dumpes i friluft: http://evoeone.com/temp/remusg60vsgatewayr32.wmv Nå vet ikke jeg om det er dette GLR mener med Wastegate-lyden men ;)

 

Rent teknisk er vel dette lyden av frieksos, ikke en wg lyd.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt jeg ass! Dump-ventilen slipper jo ut trykket når det blir for høyt, som jeg sa i forklaringen. Det er nettopp for høyt trykk som gjør at den åpner! Dette vet alle som har kjørt med slapp fjær i dumpen sin. da slipper den ut trykket tidlig(asså, før du slipper gassen). Det er ikke moro!

 

 

Når du som nr 1000 i denne tråden skal skrive om hvordan dette fungerer, kan du ikke først finne ut litt om hvordan de forskjellige innretningene er bygd opp og fungerer før du feilinformerer så bombastisk...

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent teknisk er vel dette lyden av frieksos.

 

 

 

 

bilen som blir kjørt en en corrado g60, og som du kanskje vet har denne bilen kompressor, ikke turbo, den blåselyden hører du i de fleste trimma g60-biler. Frieksos kan du utelukke, dette er ladeluft fra kompressoren, Evt åpen retur som gir blåselyden... og wastegate på en kompressor? det går vel ikke vel?

1994 mazda 323 gt-r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilen som blir kjørt en en corrado g60, og som du kanskje vet har denne bilen kompressor, ikke turbo, den blåselyden hører du i de fleste trimma g60-biler. Frieksos kan du utelukke, dette er ladeluft fra kompressoren, Evt åpen retur som gir blåselyden... og wastegate på en kompressor? det går vel ikke vel?

 

Filmen ble postet av en på VWvortex-forumet, i en tråd ang. å ikke route eksos fra wastegaten tilbake, men å slippe den ut i friluft. Om det var hans bil vet jeg ikke, men her er iallefall et klipp fra en som har turbokonvertert sin VR6 (13 psi), og kjører eksos fra WG ut i friluft. http://forum.vwsport.com/pics/data/500/1729MVI_0484.avi Er et litt dårlig klipp men som sagt, vet ikke om det var dette GLR mente med "wastegate-lyden". For WG'n i seg selv lager ikke mye bråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop-off er en sikkerhetsventil som utløses hvis du skulle lade over et forhåndsinnstilt trykk. F-eks, hvis noe går galt, og du prulselig får 2 kg trykk, så vil den utløses og slippe alt trykket ut i friluft. Den er ikke i funksjon ved vanlig kjøring. Kun hvis trykket skulle overstige den forhåndsinnstilte verdien.

 

Vet ikke helt hva den er godt for.. Må være hvis wastegaten skulle låse seg. eller om den skal brukes for å hindre lading over en viss grense i racing, etc.

 

Er riktig som du sier, grunnen til at pop off er/var brukt etter som jeg har forstått,er at en i rally tidligere sa f.eks mak 2.0bars ladetrykk. Satte da på en popoff som var innstilt på 2.0 bar. Så da var det omå gjøre å få mest mulig hk og Nm utav de 1.99 b før pop off åpnet.

 

Var sikkert ikke bra visst den åpnet, da den mest sannsynlig åpnet (på 2.0) og da sank ladetrykket drastisk (og da stenger ventilen igjen) også må turboen bygge opp trykk igjen , også skjer det samme, også gikk det i en uendelig sirkel.

Dumpen derimot er som flere her sier for å hindre at turboen (som går på veldig høyt turtall)skal bli bremset opp når du slipper gassen (gasspjeldet stenger og luften har ingen vei å gå). Så fort du slipper gassen (stenger gasspjeldet) vil det bygge seg opp vakuum på baksiden av gasspjeldet . går en slange derfra og nedpå dumpen. Når du får vakumm på den slangen vil den dra tilbake ett stempel på dumpen, slik den luften som er fremfor gasspjeldet lipper rett ut i friluft. DVS at turboen ikke får den kraftige nedbremsingen når du slipper gassen, og visst du er kjapp å gire eller gi gass igjen, har fremdeles turboen så stor hastighet at den bygger opp igjen ladetrykk på null komme 2 (eller niks).

 

Med andre ord hardu 2 fordeler med dump,

1: turboen har fremdeles stor hastighet etter giring,og bygger opp trykket kjappere. Med andre ord, kjappere akks

2: Hindrer slitasje på motor i forbindelse med den krafige nedbremsinge den hadde hatt visst turboen gikk mot stenge gasspjeld.

93' RX7 FD

88' 323 4wd Turbo (BF Turbo)

86' Daihatsu Charade Turbo

 

Let's go CRAZY

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er ikke jeg noen motor ekspert da, men etter hva jeg har hørt og blitt fortalt og lest litt om så er det ikke wastegaten som du kan stille turbotrykket på? slik at når du skal lade 1.3 bar, så går all luft over 1.3 inn i den og ut? også lader ikke turboen mer en 1.3 bar?

 

 

lurer fælt på dette, men er så mange rare svar i denna tråden.

 

Mvh Erik

LYST PÅ TURBO!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår