Gå til innhold

Hvordan bytte bunnpannepakning?

Ranger emnet

Breisladdern

Anbefalte innlegg

SOm topic sier, hvordan går jeg fram for å bytte denne uten å ta motor ut av bilen...?

holder det å løsne motorfester litt og løfte den opp? eller er det ingen utvei utenom å ta ut motor?

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er stygt redd for at du må heise ut motoren. husker ikke helt åssen ting er festet akuratt nå. men mener at motorfestet ligger såpass nærme en av skruene slik at motoren må ut..

men er jo like greit å heise den ut da ;)

Lykke til :)

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke når jeg ikke har "elefant" heis tilgjengelig..

Må jo demontere en del for å heist den ut også.. kjølesystem, trykkrør osv..

Ingen som har gjort dette?

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger ikke å løfte motoren så mye siden bunnpanne pakningen er delt opp i fler deler får å tillate enkler montering..

Jeg byttet på min og da så pakningen noe slik ut

bunn.JPG

Jeg tok ikke av bunnpanna

Når du satte delen sammen var det typen pusslespill fester :rolleyes:

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bytte bunnpannepakning?

SOm topic sier, hvordan går jeg fram for å bytte denne uten å ta motor ut av bilen...?

holder det å løsne motorfester litt og løfte den opp? eller er det ingen utvei utenom å ta ut motor?

- løsne alle skruven til bunnpanna

- løsne motoren og løft den litt opp

- ta av den gamle pakningen

- Sett på den nye

- fest bunnpanna igjen

- senk ned og fest motoren

- Fyll på olje

NB! min pakning var kjøpt på mekonomen

Volvo 945 GLTD 1991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VolvoMan

- løsne alle skruven til bunnpanna

- løsne motoren og løft den litt opp

- ta av den gamle pakningen

- Sett på den nye

- fest bunnpanna igjen

- senk ned og fest motoren

- Fyll på olje

NB! min pakning var kjøpt på mekonomen

Stemmer pakningen er litt puslespill aktig..

Men man må vel nesten ta av bunnpanna for å sette sammen "pakningsdelene" skikkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte løfte opp motoren og senke traversen, da var det såvidt jeg fikk løs bunnpanna. Hadde hel pakning. motoren må ganske høyt opp pga oljepumpa.

Fant en artikkel i Haynes om hvordan man gjør det..

Der står det ikke noe om at man må løsne motorfestene en gang. Er vist bare å ta vekk den ramma mot girkassa, løsne alle skruene og dra bunpanna ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm... vist du ikke løsner motoren får du ikke bunnpanna nok ned. oljepumpa er i veien..

Og om du tar bort det dekslet og løsner alle skruven så kalr du IKKE å dra den bakover, girkassen er der fremdeles.. du må nemmelig få bunnpanna så pass nde at den går under girkassen når du skal ta den av.

Volvo 945 GLTD 1991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm... vist du ikke løsner motoren får du ikke bunnpanna nok ned. oljepumpa er i veien..

Og om du tar bort det dekslet og løsner alle skruven så kalr du IKKE å dra den bakover, girkassen er der fremdeles.. du må nemmelig få bunnpanna så pass nde at den går under girkassen når du skal ta den av.

Var bilder av det haynes boka...

De "vippa" den litt fram og tilbake og vrei den ut på siden..

Vanskelig å forklare, men det burde gå, de har jo faktisk gjort alt som står i de bøkene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider