Gå til innhold

Turbokonvertere 2.0E

Ranger emnet


Tuningpower

Anbefalte innlegg

hallois folks!!

som kanskje noen av dere har fått med dere.. så har jeg luftet ideen om å sette i en C20XE motor i rekorden.. men har funnet ut at det blir ganske dyrt, 5-10k for motor f.eks.. girkasse koster litt.. og modifiseringa av mellomaksling/bakaksling koster vel litt siden jeg sikkert ikke klarer det selv

og så kommer trimminga i tillegg.. så det er det bare å glemme!!!

 

men så fikk jeg en delebil av min kjære onkel!! i denne bilen sto en 2.0E.

som nå er plukket ut å ligger på garasje gulvet mitt!! :D

denne har stått ut veldig lenge så den har litt overflate rust osv.. regner med den har litt vann inni seg og sånt også!!så den må få seg en overhalling!!

forøvring så mangler dynamoen(har blitt oftret til traktoren til fattern faktisk)

og så har onkel dessverre gidd bort injeksjona da:( men jeg kjenner en som har det så det kan lett fikses!!!

 

men nå kommer det store spørsmålet!!!

er 2.0E en motor som jeg kan satse på å konvertere til turbo motor?? kan selvfølgelig ikke ha så stort ladetrykk!! men hvis jeg får på en liten turbo,setter på dumpventil(må ha det :) ) og en intercooler!! hvor stor effekt kommer jeg til å få!!?? bortimot 180-200?? skal seff ha grenrør,og da!!

kvasskam og chip kan jeg bare glemme! har jeg fått vite:P kammen egner seg ikke til turbo og motoren kan ikke ha chip :P

 

og til slutt! hvikel forsterkninger trenger jeg eventuelt???

sterkere råder kanskje??

Opel Kadett C 1.2N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallois folks!!

som kanskje noen av dere har fått med dere.. så har jeg luftet ideen om å sette i en C20XE motor i rekorden.. men har funnet ut at det blir ganske dyrt, 5-10k for motor f.eks.. girkasse koster litt.. og modifiseringa av mellomaksling/bakaksling koster vel litt siden jeg sikkert ikke klarer det selv

og så kommer trimminga i tillegg.. så det er det bare å glemme!!!

 

men så fikk jeg en delebil av min kjære onkel!! i denne bilen sto en 2.0E.

som nå er plukket ut å ligger på garasje gulvet mitt!! :D

denne har stått ut veldig lenge så den har litt overflate rust osv.. regner med den har litt vann inni seg og sånt også!!så den må få seg en overhalling!!

forøvring så mangler dynamoen(har blitt oftret til traktoren til fattern faktisk)

og så har onkel dessverre gidd bort injeksjona da:( men jeg kjenner en som har det så det kan lett fikses!!!

 

men nå kommer det store spørsmålet!!!

er 2.0E en motor som jeg kan satse på å konvertere til turbo motor?? kan selvfølgelig ikke ha så stort ladetrykk!! men hvis jeg får på en liten turbo,setter på dumpventil(må ha det :) ) og en intercooler!! hvor stor effekt kommer jeg til å få!!?? bortimot 180-200?? skal seff ha grenrør,chiptrim,hvasskam og da!!

 

og til slutt! hvikel forsterkninger trenger jeg eventuelt???

sterkere råder kanskje??

 

Du burde nok ha andre stempler (som senker komp) å råder + ett system som gjør at du får nok bensin.

Hadde nok ikke vært så dumt å fått noe underspyling på stemplene vis det ikke er det på motoren.

Grenrøret må jo bygges til turboen, så må du få bygget ny eksos.

 

Kommer seg fort på 20.000.- ++ vis det skal holde.

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

chip går ikke, det er ikke digital elektronisk innsprut. men du kan lure den med en motstand på vanntemp giveren så den trr den er kaldere enn den er så den gir mere suppe. å bygge en turbo motor på en 2.0E som ska ha holdbare 200hk er mye dyrere enn en c20xe (vectra 2000) motor for en 5-10k.

 

hadde u hatt 2.0N altså lavkomp motoren hadde det vært litt greiere, men fortsatt ikke noe å satse på som bruks motor i bilen din.

 

ska du i tillegg overhale motoren din så er jo bare det dyrere enn å kjøpe en c20xe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavere komp ja! har hørt at hvis jeg setter på 2.2i topp og innsug så blir kompen mindre!!! er ikke det nok da??

og overhallinga av motoren blir ikke så dyrt.. den er overhalt for ikke så lenge sia!! men motorn har stått ute i ei stund så den er mest sansynelig vann inni den!! og litt oppsmøring er vel på sin plass osv..

og med nye pakninger så tror jeg den er god som gull!!!!

Opel Kadett C 1.2N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavere komp ja! har hørt at hvis jeg setter på 2.2i topp og innsug så blir kompen mindre!!! er ikke det nok da??

og overhallinga av motoren blir ikke så dyrt.. den er overhalt for ikke så lenge sia!! men motorn har stått ute i ei stund så den er mest sansynelig vann inni den!! og litt oppsmøring er vel på sin plass osv..

og med nye pakninger så tror jeg den er god som gull!!!!

 

 

hvis du ikke skal overhale motorn med mer enn pakninger,

hvorfor skal du da i det hele tatt bytte motor om hele inspruten mangler???

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du ikke skal overhale motorn med mer enn pakninger,

hvorfor skal du da i det hele tatt bytte motor om hele inspruten mangler???

 

Hvis du har ledningsnettet så kan få gjøre en byttehandel med meg....

Du skal få 2,2inspruthus +div dyser ol. i bytte mot 2,0E toppen din?

(2,0E toppen har hevede innsugskanaler, og det trenger jeg se pga insprøytningen min... Den har også mindre kammer over stempelet i forhold til 2,4 toppen. Har hørt at 2,0E toppen har samma ventilene som 2,2 og 2,4 toppene. Men veit ikke om det stemmer... Noen som veit?)

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det forrige inlegget var sikta mot meg,

så har jeg ingen leftovers til 2.0E.

 

Når det er sagt, så har 2.0E hverken heva insugsporter eller like store ventiler som 2.2/2.4 toppen.

den har riktignok mindre forbrenningskammer enn 2.2/2.4 toppen,

men det har jo 2.0S og.

 

Det eneste jeg vet om som skiller 2.0S og E toppen,

er at det sitter annen kam i E'n.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har ledningsnettet så kan få gjøre en byttehandel med meg....

Du skal få 2,2inspruthus +div dyser ol. i bytte mot 2,0E toppen din?

(2,0E toppen har hevede innsugskanaler, og det trenger jeg se pga insprøytningen min... Den har også mindre kammer over stempelet i forhold til 2,4 toppen. Har hørt at 2,0E toppen har samma ventilene som 2,2 og 2,4 toppene. Men veit ikke om det stemmer... Noen som veit?)

 

er lite med ledningsnett her altså... men kan ta bilde av toppen og så får du avgjøre om du vil ha den??? er litt rust osv på motoren skjønner du!! pga at den har stått ute ei stund!

 

Edit:svarte for Rekord-Racing

Toyota Supra MKIII Turbo

 

prosjekt monster 7M

http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=156599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke 2,0E toppen hevede innsug? Hmm, har bare hørt at en kammerat sa det se... Men da er det ikke noe behov for slik topp, da jeg har en 2,0S topp som godt høvla. Ville liksom ikke bruke den toppen pga da måtte jeg montere gasserer, og pga at flowen er dårligre.. Men men. Får vel investere i et par dobble 45mm Webere da.

 

Noen som vet hvor mye en kan høvle 2,4 toppen før reg kjede blir skreis og ventilene slår i stemplene? Kamen er orginal.. den andre 2,0S toppen som ligger her hjemme, er bare høvla (maximalt) slik at ventilene skal ha klaring...

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
lavere komp ja! har hørt at hvis jeg setter på 2.2i topp og innsug så blir kompen mindre!!! er ikke det nok da??

og overhallinga av motoren blir ikke så dyrt.. den er overhalt for ikke så lenge sia!! men motorn har stått ute i ei stund så den er mest sansynelig vann inni den!! og litt oppsmøring er vel på sin plass osv..

og med nye pakninger så tror jeg den er god som gull!!!!

Jeg har en motor til deg, en 20 S, som er go som gull.160.000 KM. Sett på innsprutn din på den, så slipper du noe overhaling. Har også flens til turbomanifold + bend til å bygge grenrør til den. Er nå stort sett bare kammen som er forskjell på 20E og S, men det fikser du ved å sette på en Enem I10 kam. Den er for turbomotor, den har en duration på 288 grader. Dette blir nå mye billigere enn å begynne å overhale :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en motor til deg, en 20 S, som er go som gull.160.000 KM. Sett på innsprutn din på den, så slipper du noe overhaling. Har også flens til turbomanifold + bend til å bygge grenrør til den. Er nå stort sett bare kammen som er forskjell på 20E og S, men det fikser du ved å sette på en Enem I10 kam. Den er for turbomotor, den har en duration på 288 grader. Dette blir nå mye billigere enn å begynne å overhale :rolleyes:

 

altså.. jeg har funnet ut at jeg mest trolig kommer til å "overhalle" 2.0E'n og så prøve å få solgt den slik som den er og så sette på innsprut på 2.0s'n min.. blir nok enklere det!!!

 

overhallinga er stort sett bare å sette på nye pakinger,renske motoren for dritt og smøre den opp og fylle på olje .. ja og hone en sylinder så er den fiks ferdig.. er ikke noe storveis.. blir vel kostende rundt 6-700kr:P

Opel Kadett C 1.2N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

overhallinga er stort sett bare å sette på nye pakinger,renske motoren for dritt og smøre den opp og fylle på olje .. ja og hone en sylinder så er den fiks ferdig.. er ikke noe storveis.. blir vel kostende rundt 6-700kr:P

 

Visst du hadde gått ut med annonse på den motoren og skrevet at den var overhalt, hadde jeg kalt deg en svindler. Men for alt jeg vet trenger den kanskje ikke mer... :)

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst du hadde gått ut med annonse på den motoren og skrevet at den var overhalt, hadde jeg kalt deg en svindler. Men for alt jeg vet trenger den kanskje ikke mer... :)

 

 

altså.. før jeg fikk motoren så ble den skikkelig overhalla da.. men så kræsja onkelen min rekorden og den ble bare parkert på gården til morfaren min.. og så har motoren stått ei stund ute i regn og snø osv...

så egentli så er den nyoverhallet men tidens tann har hatt litt påvirkning på standen!!

Opel Kadett C 1.2N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår