Gå til innhold

Problemer med å skifte fjærer på mondeo mk1

Ranger emnet


Tommeliten

Anbefalte innlegg

Holder på å skal skifte fjærer på bilen, for den skal ned mot bakken..

 

Problemet er at jeg ikke får byttet fjærene... Noen som vet hvordan, har noen tips å komme med.... illustrasjonsbilder hadde bare vært nydelig...

 

Det er en 94 mondeo sedan, og det er bakfjærene som gir meg bry for øyeblikket, har ikke prøvd på forfjærene enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at jeg må ha ut fjæren, enkelt og greit. men tror kanskje jeg trenger å ta løs den ene bolten som sitter noe inn i h****. Hr allerede knukket en pipe og en leddnøkkel på å prøve å løsne den...

Her er noen bilder som noen kanskje kan forklare ut i fra:

http://img.photobucket.com/albums/v110/Tommen/Temp/003.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v110/Tommen/Temp/002.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v110/Tommen/Temp/001.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått ned fjærbeinet ennå eller?

Sånn det ser ut for meg skal det holde med å skru ut den skruen som ser ut som allerede er løsnet foran bremserøret. Demperen er presset ned i navet her. Sånn ser det iallefall ut for meg, selv om bildet er litt uklart for å være 100% sikker. Men vet at Ford har brukt denne patenten på Escort og Sierra. På med litt rustløser og fram med slegga. Slå navet nedover fra demperen.

Så må du seff. løsne bremserøret fra demperen og løsne demperen inne i bagasjerommet (2-3 muttere).

Corolla 1,6 twincam16v '93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke dullet mer med det.. gidde nemlig ikke ta bussen til jobb...

 

Eg tror eg må løsne den ene som ikke var løsnet i dete hele tatt på bildene. For da kanjeg på en måte dra det ut slik at det kan dette ned...

 

Og det er bare en mutter i bagasjen, men den går fint å løsne...

Har ikke fått kjøpt inn rustløser enda, men tror eg skal prøve med det og så får eg se ka som løsner etter at diverse bolter er skrudd ut, hehe

 

Det er en sedan, hvis jeg ikke har nevnt det.. For kombi står det fint forklart i Haynesboken... Fikser å bruke svensk til å få forklart de greiene der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det bare er en skrue i bagasjerommet, så tror jeg at dette er sentermutteren til den øvre fjærskåla. Den må du IKKE løsne før du har fått ut fjærbeinet og satt på fjærklemmer. Husk at det er mye krefter i fjærene da disse er klemt sammen rimelig mye.

Rimelig sikker på at det er noen mindre skruer i karosseriet rundt senterskruen som holder fjørskåla inntil karossen.

Hva du gjør under bilen spiller for så vidt ingen rolle så lenge du får fjærbeinet ned. Men den enkleste måten er nok å gjøre som jeg beskrev tidligere, sparer en del skruing og tid da.

Corolla 1,6 twincam16v '93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg er litt med nå etterhvert....Har vel ikke vært helt rask i toppen for tiden....

 

Det er ihvertfall to skruer på undersiden helt oppei dempertårnet. Er kanskje de du mente var i bagasjen?? Så diss må jeg altså skru ut? Og den i bagasjen, må den løsnes. eller er det bare de små på undersiden som holder den fast...

 

Og jeg har fjærklemmer, og de akter jeg å bruke. Skal jo ikke ta livet av meg pga av 35mm :D

 

Edit:

http://img.photobucket.com/albums/v110/Tommen/Temp/11111.jpg

^ Må vel ta ut denne bolten igjen. Og så overdrive litt med rustløser og delje løs på den?

 

http://img.photobucket.com/albums/v110/Tommen/Temp/22222.jpg

^ Det er helt oppi her de små skruene på undersiden er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener nå fortsatt at skruene sitter oppe i bagasjen. Muligens under noen deksel e.l. Men mann vet jo aldri. Har ihvertfall ikke sett at disse sitter undenifra før...

Sentermutteren trenger du ikke løsne før du har fått ut fjærbeinet og satt på fjærklemmene ordentlig.

Nede er det bare å klemme til med slegga.

Corolla 1,6 twincam16v '93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet hvis du tar sentermutteren er at da faller demper og fjær ned. Øvre fjærskål blir da stående igjen. Det kan bli litt plundrete når du skal montere igjen. Men så lenge du har montert fjærklemmene er det jo ikke noe i veien for å gjøre det sånn

Men er enig i at det så ut som skruene til fjærskåla kanskje ikke sto oppe, hvis ikke den gullfargede skruen til venstre i bildet er en av dem..? Synes den sto litt langt unna senter men..? Mulig de er montert unnenifra. I så fall første gang jeg har hørt om det. Og jeg har jobbet med bil i 6 år og byttet en bråta med dempere og fjærer. Men men... En gang må jo være den første...

Lykke til. Det ordner seg nok.

Corolla 1,6 twincam16v '93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakfjærene er blitt byttet.

 

Men nå sliter jeg med forfjærene... Virker som om jeg må av med bremser og div. Men da er den mutteren midt i bremsskiven litt usammarbeidsvillig... Den er på en måte fem tynne muttere, og fastnøkkelen får liksom ikke skikkelig tak inni der.. hvis noen forstår...

 

Noen som vet hva jeg skal gjøre... Begynner nesten å bli litt frustrert av å ha bilen på bukker, for lenge...

 

Har en som sier at jeg ikke trenger å løsne bremsene, men kyllingbeina. Men har ikke fått noe skikkelig beskrivelse svar fra han...

 

Trenger virkelig tips, nå............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår