Gå til innhold

Kasse Spørsmål

Ranger emnet


HemiCuda

Anbefalte innlegg

Ikke aner jeg hvor du har hentet parametrene, jeg gikk inn på http://www.audiobahninc.com

Poenget mitt er i alle fall at det hjelper ikke med et beregningsprogram så lenge man ikke vet hvordan det skal eller kan brukes.

Det er viktig å skjønne helheten av hva som skjer når man simulerer slik eller slik.

 

Mvh

Dag Johansen

Så lenge ALLE mine tidligere simuleringer har stemt med ALLE målinger av høyttalern som ferdig har stemt, med ett avvik på 0,3%.

 

Så da mener jeg at HELHETEN til mine simuleringer er forstått og riktige.

Men mulig du mener Seas sine målinger er feil, så er jo det opp til deg.

For Eltek sine målinger sier det samme.

 

Mitt prog. fortalte for første gang at det var avvik på hele 8% med de opplysningene jeg lasta inn fra Audiobahnic.

Aldri fått mer en 0,3% tidligere.

 

Men siden jeg ikke ser dine målinger jeg kan sammenligne med, så kan jeg ikke godta at du mener jeg er på jorde på disse ellementene.

 

Om det skulle være feil, så har det ingenting med prog, eller bruken av prog. men en uskyldig taste feil, eller kanskje en feil på Pm. som er lastettinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt du trenger å vite finner du innunder Tech support på audiobahn sine sider.

http://www.audiobahninc.com

 

Mvh

Dag Johansen

 

Skriv alt jeg trenger til å bygge aksse til de her da, jeg får ikke lastet ned pdf

BMW M3 Turbo

X - Nissan 200sx s14a Racing Edition
X - BMW E30 325i
X - Nissan 200sx s14 - 276bwhp/352nm
X - VW Golf II GTI 16v - Theo
X - Aprilia Rs 125ccm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal simulere:Syns ikke jeg fikk helt bra simulering. Men:

kasse volum 50,44L Port Ø11cm X L 25cm. 45Hz -3db. port Hz 42Hz (min mening bra att porten har høyere Hz en totalen)

- Fikk en noe høy peek mellom 38Hz og 80Hz. del derfor ved 80Hz eller lavere.

 

Eks kasse inv. mål: 40,6 X 40,6X 30,6cm, bruk 22mm MDF 1 stk avstiver og alt blir ok.

 

 

 

T....

 

Tusen takk for hjelpen;)

BMW M3 Turbo

X - Nissan 200sx s14a Racing Edition
X - BMW E30 325i
X - Nissan 200sx s14 - 276bwhp/352nm
X - VW Golf II GTI 16v - Theo
X - Aprilia Rs 125ccm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen;)

Sjekka Dag, sine antagelser om min simulering. og fant ut at 1 av anbefallingene til dette var poå 70L og Ø10cm X L18cm port.

og da skulle den simuleringen jeg satte opp bli kurrant, mindre kasse, og lenger port blir da riktig.

 

 

Men test ut med kortere og lenger port. kjøp 11cm port som er regulerbart, dem kan reguleres fra en 15cm og til 28cm.

prøv mellom 18cm 0g 25cm da havner du ganske riktig, og din smak bestemer hva som er best.

 

Må også si, 1 av forslagene på kasse er 42L så da blir 55L midt i mellom.

 

T....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge ALLE mine tidligere simuleringer har stemt med ALLE målinger av høyttalern som ferdig har stemt, med ett avvik på 0,3%.

 

Så da mener jeg at HELHETEN til mine simuleringer er forstått og riktige.

Men mulig du mener Seas sine målinger er feil, så er jo det opp til deg.

For Eltek sine målinger sier det samme.

 

Mitt prog. fortalte for første gang at det var avvik på hele 8% med de opplysningene jeg lasta inn fra Audiobahnic.

Aldri fått mer en 0,3% tidligere.

 

Men siden jeg ikke ser dine målinger jeg kan sammenligne med, så kan jeg ikke godta at du mener jeg er på jorde på disse ellementene.

 

Om det skulle være feil, så har det ingenting med prog, eller bruken av prog. men en uskyldig taste feil, eller kanskje en feil på Pm. som er lastettinn.

 

0,3% avvik?

Hvordan kommer du frem til slike tall???

Jeg har bygget og konstruert høyttalere i snart 30 år og har enda til gode å finne 2 eksemplarer av basselementer som matcher innenfor 3-4%.

Hvordan måler du det ferdige produktet?

Dessuten svarte du ikke på spørsmålene mine:

Hva legger du i å simulere?

Hvordan kommer du frem til resulatet du gir til andre her på forumet?

Du sa selv at du ikke var fornøyd med resultatet av simuleringen på AW1206T, javel, hvorfor gjør du ikke simuleringen bedre da?

Jeg spør igjen, hvilket program bruker du?

Og til sist: hva mener du med "min mening bra att porten har høyere Hz en totalen"?

 

P.S Prøv å si til stakkaren ,som har brukt en uke på å bygge en kasse som er feil, at "en liten tastefeil" ikke er brukeren av programmet sin feil.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,3% avvik?

Hvordan kommer du frem til slike tall???

Jeg har bygget og konstruert høyttalere i snart 30 år og har enda til gode å finne 2 eksemplarer av basselementer som matcher innenfor 3-4%.

Hvordan måler du det ferdige produktet?

Dessuten svarte du ikke på spørsmålene mine:

Hva legger du i å simulere?

Hvordan kommer du frem til resulatet du gir til andre her på forumet?

Du sa selv at du ikke var fornøyd med resultatet av simuleringen på AW1206T, javel, hvorfor gjør du ikke simuleringen bedre da?

Jeg spør igjen, hvilket program bruker du?

Og til sist: hva mener du med "min mening bra att porten har høyere Hz en totalen"?

 

P.S Prøv å si til stakkaren ,som har brukt en uke på å bygge en kasse som er feil, at "en liten tastefeil" ikke er brukeren av programmet sin feil.

 

Mvh

Dag Johansen

Og til sist: hva mener du med "min mening bra att porten har høyere Hz en totalen"?

Du bør vite eksakt hva jeg mener med dette. Og du bør forstå at dette er min mening, ikke en garantert std.

Og vi har tidligere snakket om dette, og da informert om vilken prog. jeg bruker, tidligere regnet jeg for hand.

Mange std. kan brukes og hundrevis av formler, men alt dette vet du jo.

Avik er ikke det samme som feil prosent, men prog. regner da egen avik, realiteten kan gi en annen feil prosent.

Dette har vi snakket om før.

Greit å ikke huske alt hva som er diskutert, men det forslaget jeg satte opp, tilsvarer en mellomting av hva som er anbefalt av kasse størrelse. Og port lengde bør i alle tillfeller justeres etter att kassen er bygd, etter personens egen smak, om musikk type.

 

 

Dine ord fra tidligere disksjoner her (kan huske feil, mulig MR. SQ sa dette)

 

Og, nå testa jeg dette anbefalte volumet, og port, og fikk 1 Hz lavere en hva hjemmesiden fortalte ;-)

 

Men som jeg sa, er ikke 100% fornøyd, derfor fortalte jeg det, og anbefalte justering av porten, men er sikker på volumet, siden den ligger i mellom det som var min og maks anbefalt (dem hadde også enda en størrelse, men det er diger, og da hjemmebruk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår