Gå til innhold

Majones i olja

Ranger emnet

mistercartman

Anbefalte innlegg

Tipper topp-pakning eller noe har gått på Golf 3 1,8`n til en kamerat av meg. Noen som har tips om hva annet som kan gi hvite klumper i oljen? Mye hvit guffe på oljepåfyllingslokkets innside.

Bilen har ingen andre merkbare feil enn kanskje en noe mer ujevn gange. Ikke hvit eksos, eller vann i eksos. Og den fungerer som normalt.

EDIT: Det er ikke hvite klumper på peilepinnen, bare på påfyllingslokket.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvite klumper på påfyllingslokket kan komme av kondens. Det trenger ikke være fra en kjølevannslekkasje.

Det du må sjekke er om bilen bruker kjølevann og evt. tappe av olja og se om det er vann i denne. Bilen får ikke hvit eksos hvis det er lekkasje fra vann til olje siden men bare ved lekkasje fra vann til forbrenningskammeret.

Tror det er ganske vanlig på golf at det blir litt hvit guffe på lokket uten at det er noe galt med motoren.

Corolla 1,6 twincam16v '93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvite klumper på påfyllingslokket kan komme av kondens. Det trenger ikke være fra en kjølevannslekkasje.

Det du må sjekke er om bilen bruker kjølevann og evt. tappe av olja og se om det er vann i denne. Bilen får ikke hvit eksos hvis det er lekkasje fra vann til olje siden men bare ved lekkasje fra vann til forbrenningskammeret.

Tror det er ganske vanlig på golf at det blir litt hvit guffe på lokket uten at det er noe galt med motoren.

har samme problem. men eg har bare kvitt oljelokk når det regner ute. men bilen går greit. men eg pleier å bytte olje og filter kvar 4-5000km. kommer ann på kva kjøring det er.

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk veivhusventilasjonen!

Har fått en del tilbakemeldinger på at denne går tett på VW sine 1,6 og 1,8 motorer.

Har samme problemet på min, det er bare i påfyllingslokket. Er pakningen her tett? Det skal den være, for det er ikke min!

Jan GUnnar

VW Bora 2000 mod.

1,6 highline. 18" ASA DM3, KW Inox justerbart senk. Ramair....gir vel 50 hk mere???:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror lokket er tett, men kan jo ikke vite 100%.

Hvordan sjekker jeg veivhusventilasjonen? Skal vel bytte olje og filter på den bilen snart, men kjipt om den blir sånn etter bare 3-4000km hver gang.

min ventilasjon er ikkje tett.

du kan sjekke det ved å skru av slangen på ventilasjonen, starte motoren og da skal det komme luft ut. blåse ut altså.

før du skifte olje så kan du ta ein motorrens. du heller det i olja før du skifter. muligens du tar laus bunnpanna og reingjør den skikkeleg

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skrur av olje lokket på en bil som eies av en gammel gubbe, eller lignende, er det garantert "majones" der!

GRunnen til "majones" :) :

Når du "småkjører" blir oljen varmet opp, kjølt ned, varmet opp, kjølt ned osv...

Dette fører til kondens i oljen.

HAr sett dette utallige ganger når jeg tar servicer osv. (jobber på VAG-verksted)

KJØR LANGTUR !!

Das Auto

09mod Golf VI 2.0TDI 4motion Highline

Lenke til kommentar
Del på andre sider