Gå til innhold

BMW 1975 E12 5 serie. Får jeg disse i polyurethane?

Ranger emnet

Hersker Hans

Anbefalte innlegg

050209_2006581.jpg

Som sikker mange ser så er dette de to store foringene som fester hele bakstillinga på BMWer til karrosseriet. Jeg mistenker at disse foringene er like på mange BMWer, hvertfall 5 Serie.

Noen som vet om det går ann å få kjøpt de i polyruthane eller annet materiale? aluminium? Har feks BMW M5 bedre foringer? passer de?

Det er ikke så lett å se på bildet men foringene er koniske. 60mm innvendig på det smaleste og 69mm i andre enden. 73mm høye.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

e24 (den e12baserte, før 1982), e9 og e3 bruker samme foringene som e12. Mange steder på nettet står det at de har f.eks ditt og datt til e9. Dette passer da også ofte e12.

Prøv http://www.wallothnesch.com/ . Sjekk spare parts -> rear axle -> E9. Her har de noen motorsportforinger. Er det disse?

Skal du bestille noe fra walloth & nesch, så gi beskjed. Sparer litt på frakt ved sambestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de delvis hule? mine ser ganske like ut, å de har to hul rom.. Jeg fyllte opp begge med polyurethan da jeg bytta til nye.. Virka som de ble mye stivere/fastere, da jeg også hører mere støy i driv verket :D

Om det holder i lengden vites ikke enda..

svas kjemi het firmaet jeg kjøpte stoffet av..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken GSS, skal si fra hvis jeg skal bestille noe der.

Smart å fylle opp hulrom ja, har det samme på mine foringer tipper jeg.

050216_093056.jpg

nå har jeg fjerna gummi, blåst, grunnet og lakkert hylsene. Onkelen til en kompis støper i polyrutan, så vi har levert hylsene til han nå, skal legge ut bilde av de når jeg får de tilbake, vi kunne velge 3 hardheter, så vi tok den hardeste.

Driftfun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

050304_201536.jpg

Da har jeg fått tilbake foringene, ser bra ut, polyrutanen var hardere enn jeg hadde trodd, kanskje for hard, kjennes ut som hardplast, men tyngre liksom, nesten så man kan mistenke at den kommer til å sprekke, men jeg tror ikke det for det virker ikke så veldig sprøtt.

Driftfun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

050304_201536.jpg

Da har jeg fått tilbake foringene, ser bra ut, polyrutanen var hardere enn jeg hadde trodd, kanskje for hard, kjennes ut som hardplast, men tyngre liksom, nesten så man kan mistenke at den kommer til å sprekke, men jeg tror ikke det for det virker ikke så veldig sprøtt.

Du har i det minste demonterbare fester du.. jeg hadde jo måttet ned med hele traversen bak for å gjøre det der..

Får håpe det blir bra :)

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har i det minste demonterbare fester du.. jeg hadde jo måttet ned med hele traversen bak for å gjøre det der..

Får håpe det blir bra :)

Ja, ser det på E28en min og, at man ikke kan skru dem av, kjipt da!, nå er foringene montert, har ikke kjørt enda, skal prøve å ta bilen på etterkontroll på Onsdag, får se hvordan det går.

Driftfun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Hva er bilen registrert og godkjent som da? Hvordan fikk du det igjennom med 3,5liter og turbo?

Hvordan er vibrasjoner og slikt i bilen med disse foringene i forhold til de originale da? Knaksje jeg skulle valgt en "mykere" type enn deg om jeg skulle hatt? Jeg lager jo ikke en drifting bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortalte at det var 3.5liter turbo når han spurte om motorvolum, i det svenske vognkortet er bilen godkjent med 745i Turbo 82:A motor, de tok kopi og arkiverte det svenske vognkortet.

nå står det ikke i det midlertidige vognkortet hvilket motor volum bilen har, men jeg skulle få det originale tilsendt. Får se hva de har skrevet.

det holder jo lenge med vanlige gummiforinger til normal kjøring, jeg er ikke sikker på hvor mye dekkstøy det er fordi motoren min bråker litt, men det er jo en av de store bakdelene med harde foringer, kontinuerlige vibrasjoner blir det ikke noe mere av, men du kjenner jo underlaget litt bedre, asfaltskjøter og sånt. Men det er jo bare positivt syns jeg, om man lager de foringene der stive, så har du jo fortsatt foringer i bærearmene bak som gjør at det fortsatt er litt gummi mellom bakken og karrosseriet. Jeg syns det er mere behagelig at bilen ikke sporer fra side til side enn at det er litt veistøy. Har aldri prøvd en gammal E12 eller E28 som har hatt bra gummiforinger i bakstillinga så jeg vet ikke hvordan det er å kjøre med nye foringer, men jeg hadde ikke giddi å satt inn så dårlig gummi på bilen min. Da er det bedre at det er litt fast i fisken.

makan, det ble litt dårlig skrevet. Men jeg tror ikke du kommer til å angre hvis du hadde satt polyforinger overalt. Noen sier at det kan knirke litt i de, men det har ikke jeg hørt på mine biler.

Driftfun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider