Gå til innhold

E30 M3 - Noe å ha?

Ranger emnet


triggerhappy

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe en E30 M3 til sommeren...

Hvordan er det med driftssikkerhet, delerpriser, kjøreegenskaper motor osv på en M3? Er det noe å ha, eller en bil man bør styre unna med mindre man er mekaniker eller millionær? Kan gjøre små/middels reparasjoner selv, men ikke noe veldig avanserte greier. Er det mange (verksteder) som har god peiling på bilen? Noen steder jeg kan få til å ta kjøpsvurdering?

 

Har neppe råd til de aller mest strøkne, men bør klare å grave opp 120-130 000...

 

Hvordan er forsikringa? Skal registreres/forsikres på pappa, 50 år, maks bonus, totalkunde i IF, kan stå i garasje, skal ha alarm osv. Skal ha kasko og hele pakka. Bor i Asker.

 

 

Noen med erfaringer?

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

-x 1991 Mazda 323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by funkes

Kanskje litt off topic, men riskokeren min ble iallfall eid av en E3 M3 i går :D

?? blei du grisa av en orginal E30 M3?? De går jo ikke sååå fælt da..!

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by funkes

 

Oi, mangler et tall. E36 skulle det stå.

 

hehe, ok, da ble ting litt annerledes :D :D

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by triggerhappy

JA, dere er hjelpsomme dere:rolleyes:

 

Hehe, sorry..

 

Men du.. M3 er en fet bil.. Men den er ikke sååå mye "mere" enn en 325 da.. Litt bedre understell, mangler to sylindre (boooring), og ser fetere ut med brede skjermer.. Bakdelene er mange.. Dyr å forsikre, ingen verksteder kjenner vel den motoren noe særlig, ikke særlig kjappere enn 325, og dyr i innkjøp..

 

Jeg har en kompis som hadde en evo2(?) M3 motor i 320, og den gikk ikke spesielt bra.. Kjedelig med 4syl lyd av BMW og mener jeg da, men det er jo opp til hver enkelt seff..

 

just my 2 cents..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ola

 

Hehe, sorry..

 

Men du.. M3 er en fet bil.. Men den er ikke sååå mye "mere" enn en 325 da.. Litt bedre understell, mangler to sylindre (boooring), og ser fetere ut med brede skjermer.. Bakdelene er mange.. Dyr å forsikre, ingen verksteder kjenner vel den motoren noe særlig, ikke særlig kjappere enn 325, og dyr i innkjøp..

 

Jeg har en kompis som hadde en evo2(?) M3 motor i 320, og den gikk ikke spesielt bra.. Kjedelig med 4syl lyd av BMW og mener jeg da, men det er jo opp til hver enkelt seff..

 

just my 2 cents..

 

 

Er f.eks. S2 Coupè et edre kjøp mener du? Bilen skal brukes til hverdags sommer som vinter. Egenskaper på bane tar jeg ikke hensyn til når jeg kjøper bil...

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

-x 1991 Mazda 323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by triggerhappy

 

 

Er f.eks. S2 Coupè et edre kjøp mener du? Bilen skal brukes til hverdags sommer som vinter. Egenskaper på bane tar jeg ikke hensyn til når jeg kjøper bil...

 

En S2 coupe, er nok en morsommere helårs bil tror jeg, men kanskje enda dyrere å eie.. De billigste, begynner å bli generelt litt dyre i drift etterhvert.. Men finner du en i god stand, ja da tror jeg du kommer til å kose deg ;)

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørst hva du er ute etter??

 

Vegholdning? Da er m3 kollosalt bra og det er få biler som klarer å holde følge med den

 

 

Kraft og motor? Det er sant det de sier, den er ikke så veldig sprek siden det "bare" er 195 hk og 2.3 liters firesylindret motor. Jeg har hørt at når de kommer opp i fart skal en orginal 325i e30 gå ganske likt. Jeg ville heller kjøpt en 325i og skremmt den opp til over 200 hk(chip, kvass kam, turbo:) o.s.v.)

 

For noen måneder siden gikk det en m3 med m5 motor(3.6 med chip= ca 340 hk) i her i distriktet(og den gikk ganske greit:), den var faktisk til salgs, men den er solgt nå.. tror han forlangte 150k for den, men den såg ut til å være i god stand.

 

Driftsikkerhet: Jeg vet ikke så mye om driftsikkerheten på disse bilene, men jeg vet at e30 er ofte hardt kjørt spesielt m3

 

Forsikring: :eek:

Sikkert svindyrt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det er kommet et nærmest utall av motorvarianter til m3 e-30. Alt fra en USA modell modell med 192 HK til en sport Evo med 238 hk.

Det som er bedre med M3 fremfor, 325 (som jeg selv kjører rundt i) er at motorvekten er lavere. Du får da med andre ord en bedre vekt fordeling i bilen. Dette gjelder seg jo mest på bane, det nevnte jo du noe om det ikke var så vesentlig. Men du får ikke den kule sekser lyden da.

 

Det som også BMWE30 323i nevner at de fleste M3´er hardt kjørte, gjelder like mye for 325´en. De er vel i mange tilfeller ikke like mye entusiast eide, som m3én er.

 

En annen ting, gjelder iallefall E30 3 serien. Pass på Rust!! Dette er et problem som ikke er på langt nær så gjeldene på Audi og s2´en. På utgaver etter 1987 da vel å merke, siden de er galvanisert opp til rutene. Vet ikke om audi 80 er galva, men 90 osv er iallefall det.

 

 

Her er en litt morsom M3:

http://php.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=195715

 

Litt info om M3:

http://www.bmwccn.no/nor/kapittel1/m/mbilene_m3.htm

 

- Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Audi 80 er også galvanisert har jeg blitt fortalt..

Min BMW ruster som besatt.

 

 

 

Originally posted by Mykle

Hei!

 

Det er kommet et nærmest utall av motorvarianter til m3 e-30. Alt fra en USA modell modell med 192 HK til en sport Evo med 238 hk.

Det som er bedre med M3 fremfor, 325 (som jeg selv kjører rundt i) er at motorvekten er lavere. Du får da med andre ord en bedre vekt fordeling i bilen. Dette gjelder seg jo mest på bane, det nevnte jo du noe om det ikke var så vesentlig. Men du får ikke den kule sekser lyden da.

 

Det som også BMWE30 323i nevner at de fleste M3´er hardt kjørte, gjelder like mye for 325´en. De er vel i mange tilfeller ikke like mye entusiast eide, som m3én er.

 

En annen ting, gjelder iallefall E30 3 serien. Pass på Rust!! Dette er et problem som ikke er på langt nær så gjeldene på Audi og s2´en. På utgaver etter 1987 da vel å merke, siden de er galvanisert opp til rutene. Vet ikke om audi 80 er galva, men 90 osv er iallefall det.

 

 

Her er en litt morsom M3:

http://php.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=195715

 

Litt info om M3:

http://www.bmwccn.no/nor/kapittel1/m/mbilene_m3.htm

 

- Chris

Mip-mip... vroooom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår