Gå til innhold

Audi gass spjeld på GTi motor?

Ranger emnet


Oshim

Anbefalte innlegg

Har prøvd å søkt litt her og der.. men ..får ikke til en skit:(

 

Kan noen med litt peiling forklare meg fremgangsmåten for å montere Audi 5e spjeld på en gti 8v.. ? og hva jeg behøver osv :)

 

Folk her kan ikke nok om sånne ting, så jeg ville ha meldt meg inn i vwaudi-club og blitt medlem på forumet der, der får du svar på dine spørsmål på forumet...

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet at kid-a (arild dyrkorn) her inne har audi gasspjeld på sin bil, det er ikke en gti, men kan vel hende at det er samme opplegg:)

 

Ja, det skal være det samme... du kan jo uansett lese gjennom forumet på vw-audi club, der har nemlig dette vært oppe flere ganger i det tekniske forumet..

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd d er helt likt som på en gti...

 

Det var egentlig ikke det jeg lurte på.. men greit å vite.. Hele innsuget og alt det der er borte vekk.. har bare toppen og blokka alikevel

 

 

nei, planene blir lagt på is en god stund til virker det som.. ingen som har en overgang så jeg får brukt en weber 32/36 gasser ifra Ford Sierra 2.0l da? :)

Rust er passe dust. lzm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å søkt litt her og der.. men ..får ikke til en skit:(

 

Kan noen med litt peiling forklare meg fremgangsmåten for å montere Audi 5e spjeld på en gti 8v.. ? og hva jeg behøver osv :)

 

Vi kan begynne med gass-spjeldet: Du trenger et fra Audi 5E (Audi 80 Type 81 eller 85 eller Audi 100 Type 44). Sistnevnte er det en god del av på høggern. Du trenger også styretrykksregulatoren, som på Audi-motoren sitter omtrent midt på blokka til høyre, når du står foran bilen (du ser det går 2 stålomspunnede slanger fra mengdefordeleren ned på denne). Videre trenger du en Y-kobling til vakuum-slangen som går ned på styretrykksregulatoren. Mer om dette senere.

 

Gjør slik:

 

På høggern:

 

1) Trekk pusten dypt og åpne panseret på donorbilen. Dersom dette er en Audi 100 har den demper som holder panseret oppe, så du slipper å irritere deg over at noen før deg har bøyd panserpinnen:)

 

2) Løsne slangeklemma på mansjetten mellom innsugsrør og gasspjeld med en flat skrutrekker. Hekt av gassvaieren på spjeldet. Bøy mansjetten/innsugsrøret unna så du kommer til og løsne de fire umbracoskruene som holder fast gass-spjeldet til innsuget. Spjeldet kan nå tas ut av bilen.

 

3) Løsne de to slangene som går ned til styretrykksregulatoren fra mengdefordeleren. Til dette trenger du 13- og 14mm fastnøkkel. Husk å ta vare på kobberpakningene, ettersom disse har en tendens til å forsvinne jo mer en skrur på dette. Løsne styretrykksregulatoren fra motorblokka med passende umbraconøkkel. Disse boltene må du ta med, da de er lenger enn de som GTI-motoren har originalt.

 

4) Koble fra vakuumslangen oppe og la slangen sitte påkoblet styretrykksregulatoren.

 

5) Ta med deg delene inn på kontoret og betal for dem.

 

6) Kjør glad og fornøyd hjem igjen, vel vitende om at du har gjort et bra kjøp og at din kjære bil om noen strakser skal puste bedre :roll:

 

Før montering:

 

1) Stikk innom VW og kjøp ny pakning til gass-spjeldet. Prøv også å få tak i en Y-kobling til vakuumslangen, samt slangeklemmer til alle koblingene du skal gjøre.

 

2) Kjør hjem til garasjen.

 

Når du monterer:

 

1) Jeg anbefaler å starte det hele med en god kopp te, gjerne Twinings 4 red fruits.

 

2) Åpne panseret på Golfen.

 

3) Løsne gassvaieren på spjeldet, løsne mansjetten mellom innsugsrør og gass-spjeld med en flat skrutrekker og bøy unna røret (ev. løsne mansjetten på luftmengdemåleren også. Da får du enda bedre plass).

 

4) Skru ut de fire skruene som holder gass-spjeldet på plass med en passende umbraconøkkel. Ta av spjeldet. Pass på å fjerne alle rester etter den gamle pakningen. Om den er motstridig kan pakningsskrape nr. 19-1169 fra Tema være til god hjelp.

 

5) Flytt over innfestinga til gassvaieren fra GTI-spjeldet til Audi-spjeldet.

 

6) Sett på plass pakningen og Audi-spjeldet og skru de fire umbracoskruene inn i hullene i innsuget. Koble på gassvaieren, tre på mansjetten til innsugsrøret og dra til slangeklemma (husk å feste den nede på luftmengdemåleren også, om du tok den av. Her er det viktig at denne sitter beint på og tetter hele veien rundt. Ellers kan motoren suge falsk luft, og da går den som en dass/går ikke i det hele tatt).

 

6) Koble fra de to stålomspunnede slangene som sitter nede på styretrykksregulatoren på GTI-motoren (disse har forskjellig størrelse på banjo-koblingen på slangene, så det er umulig å koble de feil etterpå;)). Husk å ta vare på kobberpakningene! Løsne styretrykksregulatoren med passende umbraconøkler.

 

6) Sett Audi-styretrykksregulatoren på plass, skru inn de to umbracoskruene og koble til bensinslangene (husk kobberpakningene på begge sider). Ettersom du tok med slangene fra Audien på skroten har du nå også reserveslanger. Dette kan være kjekt å ha, ettersom disse slangene kan begynne å lekke når de er gamle.

 

7) Finn deg en vakuumslange oppe på innsuget med diameter som vil passe y-koblinga di (her kan Kid-A sikkert poste bilde av det utrolig bra pussa motorrommet sitt. Da kan alle se hvordan vi koblet dette på bilen hans) og kapp slangen i to på passende sted. Sett på Y'en på den ene enden av slangen, koble den andre enden av slangen inn på ett av uttaka på Y'en. På det tredje uttaket på Y'en skal du (ganske riktig) koble vakuumslangen som skal inn på styretrykksregulatoren.

 

8) Dersom alt er skrudd til nå skal det være klart for oppstart. Ettersom motoren din får en del mer nå enn før vil tomgangen ligge fra 3000-3500. Dette kan du justere på justeringsskruen som sitter på gass-spjeldet (den titter såvidt fram på forsida av spjeldet). Om dette ikke hjelper kan du justere på CO-skruen på luftmengdemåleren med en lang 3mm umbraconøkkel (her anbefaler jeg artikkelnummer 10-997 fra Tema. Dette er et sett med lange nøkler. De andre kommer også til nytte i operasjonene lenger opp i monteringsanvisningen;)). Dersom du ikke har peiling avbefaler jeg deg å la et verksted/noen som har peiling ta seg av justeringa, ettersom du her har gode muligheter til å tukle til blandinga såpass at bilen ikke gir mye glede (f.eks. unødig høyt forbruk).

 

9) Dersom alt funker: Gled deg over bedre respons og merkbart bedre skyv over hele registeret.

 

Mitt lille tips til slutt: Når du allikevel er på Tema: Kjøp det koniske plateborret 19-284. Dette er fremragende å borre hull i luftfilterboksen med. Med dette kan du lage 7-10 hull på venstre side av boksen (sett forfra) og 5 hull i forkant av boksen. Pass på å la det være minst 5mm gods igjen mellom hvert hull, så ikke boksen blir vaklevoren. Inni luftfilterboksen monterer du et K&N-platefilter, som bl.a. kan kjøpes hos Mekonomen (til hyggeligere pris, om du er VACN-medlem;)).

 

Håper med dette å ha besvart de fleste spørsmål ang. montering av Audi-gass-spjeld og styretrykksregulator. Om Kid-A kunne posta et bilde av motorrommet sitt ville det vært prikken over i-en.

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har montert audi 5' spjell huset på min 2l gti motor.

 

engine2.JPG

 

her ser du test montasje av audi spjellhus på orginal gti innsug, litt sliping må til for å få gjevn overgang. spjellet bak til høyre er orginal 1.8gti, og til venstre audi 80. det som er foran på innsuget er fra audi 100

AUT_6508fg.JPG

 

slik så innsuget til motoren ut før bearbeiding.

AUT_6506fg.JPG

 

og slik etter:

AUT_6508ert.JPG

 

etter sliping: ingen skarpe kanter som virvler lufta.

AUT_6504errr.JPG

 

 

så skal du montere og tjene litt på det, så bør du porte åpningen på innsuget ditt og

MIN SIGNATUR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår