Gå til innhold

Dumpventil.. Hva egner seg best?

Ranger emnet


745Turbovogn

Anbefalte innlegg

Heisann..

 

Mulig dette har blitt diskutert før, men jeg lurer altså på hvordan dumventil(blow-off valve) vil fungere på en B230FT. Og hvilket type/merke er å anbefale?

 

Forskjellen på enkeltstempel, dubbelstempel og resirkulerende?

 

Har hørt Turbosmart Vee-Port dumpventilen skal være brukbar, men den koster vel også en del :fire:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de aller fleste Volvo turbo motorer er det resirkulerende som er å anbefale. Dette fordi de fleste styresystemene til volvo måler luft før og etter. Slipper du da luft ut i det fri vil du få litt mer bensin tilførsel i det øyeblikke du "dumper"

 

Eller så kjører de fleste med en åpendump, og det virker kjempebra, bare du får justert de riktig.

 

Stempel type er å anbefale til Volvo!

Om du skal ha dblstemplet eller ikke kommer vel ann på antall HK i bilen din, enklt stemplet holder for de fleste "dødlige"(opp til ca 300Hk)

 

Hva du skal kjøpe...... En som koster litt mer enn billig, av kjent produsent og en du "liger" utseende på.......

 

Mvh

Kim

Race, kjør forbi da vel.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. Takker for svar :)

 

Dette var litt forvirrende men.. Du anbefaler her altså både resirkulerende, åpen dump og stempel type....

Har vel bare 165Hk så er vel ikke nødvendig med noe enklt stemplet til meg da..

 

Men hva er forskjellen på dissa.. Noen må forklare meg det!

 

Design har ikke så mye og si for meg.. Hadde ikke tenkt meg noe særlig over 2 høvdinger da.... sombrero

Vet ikke hvor lang levetid det er på disse, men vil ikke ha en som bare virker noen par mnd eller.... Må være litt kvalitet....

 

Hvordan er det å anbefale den http://www.bcb.no selger? De var noe mer rimeligere....

 

Hva kjører dere andre turbo eiere med???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpen dump= dumpventil som slipper lufta i rørene ut i friluft og gir pssjt lyd. Resirkdump= sender luften tilbake i systemet rett etter lmm.

Som 745TIC sier vil en åpen dump gjøre at motoren får litt for mye bensin når du dumper. Har åpen dump selv av typen TurboXs type S, og den lager værtfall nok lyd og funker fint å kjøre med. Det jeg merker er at når jeg går av gassen på mellomturtall så ettertenner det litt, og når jeg drar den helt ut på registeret står det litt flammer ut bak, men det er jo tøft også da:). Har fjærnet midtre lydemper og byttet ut bakre med noe større så dette er vel grunnen til flammer da flammedemperen vel sitter i midtre potta.

 

Alle åpne dumper som selges nå er vel stempeltype. dvs at det er et metallstempel i ventilen istedet for membran som slites endel fortere og begynner å lekke luft.

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja. Bare kjøp en av et velkjentmerke og du trenger ikke den dyreste de har.

Husk at du trenger litt diverse rør og slanger for å få montert den.

Finner gjerne sånnt på høggern. jeg brukte røret fra icen til gasspjeldet fra en fiat chroma turbo for her var det et uttak til dump så du får dumpen rett før gasspjeldet. Lurer også på om du må kjøpe et såkalt dumplokk for å tette over "hullet" på turboen der orginale dumpen sitter..

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt før her i forumet vil en 1 stmpla dumpventil sprøyte inn mer bensin i det en dumper(i motsetning til resirk)... Dersom en bruker motorstyring, kan en da få til at motoren ikke sprøyter inn ekstra bensin i det en slipper ut gasspedalen?

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår