Gå til innhold

Diverse motor og gir problemer 87 Chevy van

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Heisann folkens :)

 

Jeg har noen problemer med vanen min....

 

Problem 1:

 

Motoren koker uansett hva jeg gjør (har prøvd flere termostater)

tilslutt måtte jeg ta ut termostaten, og da lå den mellom 60 og 80 grader celcius på kjøring ived null grader...

 

Hva kan være problemet?

 

Problem 2:

 

Justering av tenninga... Hvordan gjør jeg det? / skal den justere seg selv?

 

Problem 3:

 

Styringa av gearkassa lockupen fungerer ikke (den får ikke strøm) noen ide?

 

Og hvor mye skal en g20 med 350 TBI bruke på mila?

 

Dette var mange spørsmål, så jeg håper noen kan hjelpe meg....

 

Mvh Kjell Bøe

Mvh.

Kjell Bøe

 

1981 Chevrolet van (daglig bil)

1999 Audi A6 avant 1,8 Tq (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Problem 1:

Termostaten er sjelden problemet, sjekk heller slurekoblinga til vifta, om den "er med" (litt motstand). Ellers sjekk luftgjennomstrømming og væskegjennomstrømming i radiatoren. Dette er hvertfall de mest vanlige feilene jeg vet om, da innvendig feil med vannpumpa er så sjelden at det nesten er utelukket. (Den lekker før den går istykker). Ingen klemte slanger eller annet åpenbart?

 

Problem 2:

Tenninga på TBI motoren blir styrt at styreenheten (ECM), men er avhengig at grunnjusteringen er riktig. Dette kan bli feil ved slakt registerkjede, slitte tannhjul på kam/fordeler, eller at noen har rota litt med motoren tidligere.

 

Du må uansett ha av motorkassa for å komme til fordeleren, og rett ved siden av denne, i "kabel-bunten" er det en plugg med en enkelt beige/brun ledning med hvit stripe (Tan/white). Når denne pluggen tas fra hverandre, kan ikke styreenheten kontrollere tenningen, og du kan sjekke grunnjusteringa. På TBI-ene skal den være 0grader.

 

Problem 3:

Lockup'en er koblet med to ledninger: Den ene er +12v tenning som går over bremselysbryteren (Egentlig en separat, normalt lukket bryter se ved pedalene) og ned til girkassa. Den andre er en ledning som går til ECM, hvor denne blir jordet når kravene for lockup er tilfredstilt. Sjekk at det kommer 12v ned til pluggen på kassa med tenningen på, hvis ikke sjekker du denne siden av kretsen. Hvis det fortsatt ikke virker, kan jeg sende deg et skjema som viser hvor ledningen skal på ECM'en, så du kan måle opp dit.

 

Forbruk: Ingen erfraring med dette i praksis, men vil tippe rundt 2L/mila pluss/minus avhengig av lang-/småkjøring. Er jo en stor og tung bil, med dårlig aerodynamikk, så noe fortjener den jo :)

 

Håper dette hjelper noe!

 

Mvh.,

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki... da har jeg noe og jobbe mot...

 

Jeg har sett litt mer på lockupen i dag..

 

har skjekket at det er kontakt ned til kassa fra ecu, men bremselysbryteren virket litt rar.... så jeg får vurdere og bytte den...

 

vet noen hvilken jobb den ledningen som går fra C7 på ecu til B på kassa gjør? Det står bare high gear signal på skjemaet...

 

og om det ikke er bremselysbryteren, hvordan er det og bytte tcc solenoiden på kassa? (Dyr?)

 

Mvh

 

Kjell

Mvh.

Kjell Bøe

 

1981 Chevrolet van (daglig bil)

1999 Audi A6 avant 1,8 Tq (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

 

Den tredje ledningen inn på TH700-kassa er bare et signal om at girkassa er i 4.gir. Den er koblet til jord over en trykkbryter i kassa, finnes to utgaver: Normalt åpen (kobles til i 4.gir - var sånn på min gamle 700-aut fra en '87 van) og normalt lukket (kobles fra i 4.gir). Det eneste jeg vet ECM'en bruker dette til (Sammen med hastighetssignal/MAP/osv) er "Highway mode spark" - Den magrer ut blandingen bittelitt til, og øker fortenningen ørlite i 4.gir og lite pådrag. For en svak forbedring av forbruk på motorvei altså.

 

Aner ikke pris på TCC-solenoid, men er kjempelett å bytte. Hvis du tar service på kassa samtidig, er det ca 10min ekstra arbeid til dette. Kan prøve å måle etter brudd i spolen først? To andre, mulig lite aktuelle feil, er at ventilen solenoiden styrer har tettet seg/eller lignende, eller at den lille clutchen lockupen egentlig er har blirr slitt ut. Dette er lite trolig, for det fører til at mye partikler blir med rundt i olja, og den bør være brun/lukte vondt. Uansett er dette lite trolig - mål at det kommer +12v inn på bremselysbryteren (på to av de fire ledningene, ene er jo til bremselyset), og at den sender strømmen videre med pedalen ubetjent.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...

Om jeg tar av kontakten på bremselysbryteren, og kobler pluss direkte på ledningen til kassa, og kobler minus inn på styrestrømmen til lockupen, vil jeg da kunne høre at den slår inn, eller må bilen gåfor at det skal virke?

(da hadde jeg jo kunnet tvinge den uavhengig av allt annet :))

 

Hvordan måler jeg foresten etter brudd i spolen?

Setter jeg da multimeteret mellom pin A og D på kassa og måler motstand / ohm?

 

Mvh

Kjell

Mvh.

Kjell Bøe

 

1981 Chevrolet van (daglig bil)

1999 Audi A6 avant 1,8 Tq (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du vil høre at den slår inn, da det bare er en liten spole som styrer en liten "kran" for olja. Motoren må være i gang (oljepumpa i kassa) for at lockup skal virke, og sånn kassa er bygget opp vil den bare fungere i 2., 3. og 4. gir, uansett om den står på hele tiden.

 

Å tvangskjøre LockUp fungerer greit det, men må vite/huske på noen ting:

Fordi den er styrt av ECM, vil den slippe opp/skru av LU ved større belastninger/pådrag, da den lille clutchen inni converteren kun er for å hindre sluring. Den er ikke laget for å tåle motorens moment, og skal ikke ligge inne ved full gass kjøring. Den VIL begynne å slure, og bli slitt ut over tid - ikke bra (les lenger opp i tråden). Enkleste måte å koble opp på, er å kopiere forgasser-pickupene rundt '85mod. Disse har en vakuumbryter som skrur seg av under et visst vakuum niva (f.eks full gass). Hvis du er påpasselig kan du jo godt bare koble opp en bryter, men vær klar over ulempene. 4.gir bryteren ville jeg koblet om til å "by-pass"'e vakuumbryteren, da 4.giret kun er et økonomigir likevel. (mer enn ca 50% pådrag, så girer den ned i 3.)

 

Bør være kurant å måle motstanden i spolen til LU-solenoiden sånn, men noen verdi vet jeg ikke. Trekker den rundt en ampere, bør den være ca 10-15 ohm, men dette er bare gjetting. Ingen som har ei 700-automat liggende som kan måles på? For referanse?

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki...

 

Går den krana tilbake automatisk når strømmen forsvinner?

 

Jeg tror jeg får ta en prøvetur.

Jeg skal prøve og sette på en manuell bryter siden jeg ikke stoler på bremselysbryteren, og kjøre jord inn på styrestrømmen manuelt.

 

Vil jeg da kjenne det på bilen når jeg ligger javnt i 3 gir?

 

 

mvh

kjell

Mvh.

Kjell Bøe

 

1981 Chevrolet van (daglig bil)

1999 Audi A6 avant 1,8 Tq (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den må ha strøm konstant for å være på.

 

Skal være enkelt å måle om bryteren sender strøm ned til kassa, f.eks med ei prøvelampe. Unødvendig hvis det er i orden mener jeg...

 

Vanskelig å forklare hvordan det føles, du har vel heller ikke turteller i Vanen? Ved jevn fart og underlag vil du ikke merke det, du må evt bare høre etter det. Hvis du ligger i 2. eller 3. gir opp en slakk bakke, hvor converteren normalt skal slure, kan du skru på bryteren og høre etter om turtallet synker/motoren jobber hardere på et lavere turtall.

Høres ut som den legger inn et gir til når den skrus på. Ellers hvis du har den på hele tiden vil du merke at girene legges inn litt hardere, og at turtallet oppfører seg mer likt en manuell kasse som gires fort. Converteren demper ikke giringa kan man si...

 

Litt problem med å forklare, er noe jeg bare "kjenner" er i orden på en måte, var veldig lett på min gamle pickup med 700 hvertfall. Vet ikke om du ble noe klokere..?

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på bremselysbryteren i går, og den er litt ustabil kan man si...

Noen ganger kom det ikke strøm, andre ganger kom det 3 volt når den skulle vært brudt....

Så en manuell bryter der hjelper jo under feilsøkningen.

 

Det er dårlig med turteller, men jeg kan jo høre om det virker som den girer når jeg kobler den til.

 

Jeg skulle vel klare og merke det da....

Teste i morgen ;)

 

mvh

KB.

Mvh.

Kjell Bøe

 

1981 Chevrolet van (daglig bil)

1999 Audi A6 avant 1,8 Tq (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann jeg får si som presten "det hendte meg noe merkelig på vegen hit i dag" ;)

 

Var ute og prøvekjørte i dag.

Jeg koblet en manuell bryter i stedet for bremselysbryteren, så jeg kontrollerte den, og unngikk en feilkilde.

så satte jeg en ledning fra F på ALDL kontakten som jeg kunne jorde manuelt. (styrestrøm til lockup)

 

Når jeg lå på javn gass i litt oppoverbakke, så kjente jeg at noe skjedde ( så jeg tror dette kan virke)

 

Men når jeg skulle hjem, så begynte bilen og gi seg i bakkene opp mot der jeg bor (de er ganske bratte) jeg prøvde og kople på LU, men det hjalp ikke... Det virket som at motoren mistet kraft...

Så jeg holdt flat pedal, og kom meg så vidt opp...

 

Hva i hule heite kan det være? det kjentes ut som at jeg hadde 25 - 50 hester plutselig... :aug: angry

Mvh.

Kjell Bøe

 

1981 Chevrolet van (daglig bil)

1999 Audi A6 avant 1,8 Tq (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår