Mathisen Skrevet Februar 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2005 Hei! Har nylig kjøpt meg en 1987 Manta B 1,8s med 4-trinnskasse. Har lyst på mer power, så jeg lurer på hva som må eller bør gjøres/skaffes for å sette i en 2,2i motor? Svar mottas med takk! ;) Siter - '90 Volvo 940 GL/T - '87 Opel Manta B 1,8S GT x '85 Ford Fiesta 1,1 x '77 Opel Ascona 2.0 SR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet Februar 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2005 Nå som du allerede har hva "alle" ønsker seg (1.8 motorfester og bunnpanne), ville jeg satsa på en 20SE fra omega hvis du har dårlig råd (122hk, 8V), og helst gått for en C20XE fra Kadett/Vectra/Calibra hvis du har litt kr. (Siste er som du sikkert vet en 150hk 16V motor) Girkassen kan du uansett bytte til en R25 fra Omega, for å få 5gir Min personlige mening er at jeg ikke ønsker å anbefalle noen 2.2i, da dette er en for gammeldags og tørst motor til å være en forbedring. Den har også originalt bare 115hk... Jeg kunne bare "kasta" en slik nedi min Rekord, men jerntopplokk og det at motoren IKKE er tverrstrøms (altså eksos/innsug på samme side på 2.2i), er nok til å la være for min del. For å godkjenne bilen med motor opp til 150hk, kreves bare Rekord E2 2.2i bremser foran (ventilerte 246mm skiver) og 230mm tromler bak. Vet ikke helt sikkert angående hovedsylinder og hjulsylindre bak, men papirene får du fra GM norge, ikke noe problem. Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mathisen Skrevet Februar 13, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2005 Takker for svar! Har litt flere spørsmål: 1. Jeg forstår at det går an å bruke skiver fra golf 1 og calippere fra zafira for å få skivebrems bak på rekord, så jeg lurer på om det går an å gjøre dette på manta også? 2. Jeg fikk med et 55mm senkesett, så jeg lurer på om noen har gode tips når jeg skal skifte fjører? En enkel metode å skifte dem på for eksempel. Har ikke lyst til å ødelegge de gamle... Siter - '90 Volvo 940 GL/T - '87 Opel Manta B 1,8S GT x '85 Ford Fiesta 1,1 x '77 Opel Ascona 2.0 SR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
avz Skrevet Februar 15, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2005 Morsomt! Jeg gjør akkurat det motsatte med min Rekord! ;) Er egentlig ganske enig med Chevy350, liker ikke den 2.2'n så godt. Men du kan sikkert få min hvis du har lyst på den! Siter -Ikke mye snøring på lite, men litt snøring på mye! ;) Nåværende bruksbil: 1992 Ford Sierra 4x4 stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mantagutt'n Skrevet September 12, 2005 Rapporter Share Skrevet September 12, 2005 Hei. Har satt inn en 2.2i motor og 5-trinnskasse i en Manta B jeg har. Tidligere sto det i en 2.0S og 4 trinnskasse. Har kjøpt meg en Mellomaksel fra Manta GSI, men finner ut at mellomakselen er for lang, kan det stemme? Den passer på "splines'n" fremme, det står om kanskje 7mm. Noen som vet om det finnes flere typer mellomakslinger til 5 trinnskassa? Siter 2009 Insignia Sports Tourer ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn Finsådal Skrevet September 14, 2005 Rapporter Share Skrevet September 14, 2005 Tror ikke det er fler typer nei.. Sikker på at motorfestene står riktig vei? Du kan vel kanskje kappe av splinesene litt og hvis ikke? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mantagutt'n Skrevet September 14, 2005 Rapporter Share Skrevet September 14, 2005 Fikk den på tilslutt, var bare å "dytte" litt på den "bakre" delen som sitter i gummiopphenget bak flensen, så gikk det lett som bare det :) Siter 2009 Insignia Sports Tourer ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ford Skrevet September 19, 2005 Rapporter Share Skrevet September 19, 2005 Ossen slags motor fester og sånt passer når man setter inn 2,2i motor i mantan har en rekord 4 trins kasse og motro fester fra ascona men det passer ikke hva trenger jeg da???? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mantagutt'n Skrevet September 20, 2005 Rapporter Share Skrevet September 20, 2005 Ford: bruk bunnpanne,sugerør og peilerør fra manta b/ascona b, samt motorfester fra manta b eller ascona b så skulle det meste være i boks. På min bil kom girkassefestene under endel lenger bak en de originale festene slik at jeg måtte forlenge traversen under girkassen for å få alt til å passe sammen. Har bilder på hjemmesiden min, har ikke tid til å finne ut hvordan man legger opp bilder her nå,skal på jobb :) Siter 2009 Insignia Sports Tourer ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.