Gå til innhold

Olje mottakstank for veivhus ventilasjon!?

Moldvarp

Anbefalte innlegg

Fekk mekket til ein liten olje "catch-tank" for veivhus ventilasjonen..

Der eg kjøpte spacerene mine, forlangte dei godt over 700 kroner for ein sånn tank. Og så kom filteret med ein over 200 kroner i tillegg til det.

Vel, uansett.. Eg husket at på Micra'n min, så gjekk veivhusventilasjons slangen rett inn på luftfilterboksen. Slik at den skulle filtrere vekk eventuellt oljespill fra veivhuset, før det gjekk forbi MAF'n..

Men på Primera'n min, så går den inn på inntaket etter MAF'n...

Så, lurte på om det var noen andre med ein sånn anordning på, som kanskje ville dele hva dei hadde gjort?

Planen var og blende hullet på inntaket, og la det lufte ut direkte til friluft (gjennom et lite filter).

Oljetanken er vel heller mer for "show and tell" en noe virkelig nytte.

Men tanken kom jo med og montere tanken mellom topplokket og luftinntaket. Slik at det enkelt og greit blir sugd gjennom tanken, slik at vist det skulle vere noen oljedråper med, så ville dei blitt liggende igjen i tanken..

Men er det strengt tatt vits??

Like greit og holde oljedamp/avgasser vekk fra luftinntaket, og bare sleppe dem ut i det fri..!??

Noen innspill??

Motoren er ein 1.8 liter, fra ein 2000 modell.. (QG18DE)

Tanken, vist det var interesse for det, er 12cm med 2" rør, som er blendet i topp og bånn, med inntak og uttaks "grener" motsatt av hverandre i øvre kant. Og ein måleanordning med 2 luft koblinger og en 6 mm gjennomsiktig luftslange.

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg kan hjelpe deg men har du bilde av tanken?

Ikkje det at det kan hjelpe deg, men eg har et mentalt bilde??

:rolleyes:

*hehe* Bare tuller..!

Har ikkje bilde av den i stående stund nei.. Digital kameraet har tatt kvelden.

Men, se for deg 12 cm med et 2 toms (51mm ca) meierirør (rustfritt rør).

Blendet røret i begge ender med rusfri plate, og tig'et dette sammen.

Så nå har du ein rustfri sylinder.

Denne rustfri sylinderen kan du tenke deg et mye mindre rør som går tvers gjennom røret i øvre kant.

Og ca 90 grader forskjøvet fra disse rørendene som stikker ut, så sveiste eg på noen skiver for M8 bolt.

Disse 2 skivene som blei sveist på er da altså henholdsvis øverst og nederst

på 2 toms sylinderen.

Borret opp disse skivene, gjenget med 1/8" rørgjengetapp, og stappte på 2 90 graders luftarmaturer, med et gjennomsiktigt rør mellom..!

Hjalp det? thumpsup

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe litt :) Får en sånn snart se ;) Og jeg aner ikke hvordan den ser ut. Blei bare slengt med sammen med noen andre "vareprøver".

Trenger bare en bil å ha den i doh

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe litt :) Får en sånn snart se ;) Og jeg aner ikke hvordan den ser ut. Blei bare slengt med sammen med noen andre "vareprøver".

Trenger bare en bil å ha den i doh

Aah.. Din ser nok ikkje helt lik ut.. Den eg såg hos bilsport sjappa,

hvar laget mer som ein rektangulær boks.

Og den var sveiset av noen som kan sveise tig, pluss at den var behandlet (les: crom)..

Så, med min selv sveisa og ubehandlet tank, så fyker litt av vitsen med "show and tell" ut vinduet..!

*hehe*

Du kan jo alltids bruke den som vann reservoar for kjølinga til PC'n eller no?? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å spørre litt dumt her.

hvor er det meningen å ha denne tanken?

tenker du på den slangen som går fra topplokket til luftfilterboksen? bare sånn for å være 100% sikker på hva/hvor du mener :)

menne, angående denne, har den noe funksjon den slangen? hva hvis jeg fjerner den, eller bare setter på et slags filter der?

noe alà dette:

image-04.jpg

for jeg tenker å bygge om fra den store luftfilter boksen til bare et rør som går til konisk filter, men hadde vært kjekt å vite hva slags slanger som jeg kan ta bort, og hvilke som er nødvendig å ha til/fra luftfilter systemet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å spørre litt dumt her.

hvor er det meningen å ha denne tanken?

tenker du på den slangen som går fra topplokket til luftfilterboksen? bare sånn for å være 100% sikker på hva/hvor du mener :)

menne, angående denne, har den noe funksjon den slangen? hva hvis jeg fjerner den, eller bare setter på et slags filter der?

noe alà dette:

image-04.jpg

for jeg tenker å bygge om fra den store luftfilter boksen til bare et rør som går til konisk filter, men hadde vært kjekt å vite hva slags slanger som jeg kan ta bort, og hvilke som er nødvendig å ha til/fra luftfilter systemet

Du kan uten problem gjøre akkuratt sånn som du har bilde av der..

Det er vel kun for å få ut avgasser som dannes av varm olje i toppen av motoren.

Poenget med den tanken er jo liksom og ta i mot tilfeldig olje som sniker seg med.. for eks. ved høye turtall.. Noen som var tilfellet med Micra'n eg hadde.

Men den er mer tiltenkt turbo biler tror eg..

Uansett. Alt som glinser er + i boka! :D *ler*

Av dei få bruker kommentarene eg har funnet om det på internett, så har det vert uten poeng og bruke ein slik tank, kontra og bare ha ein liten filtersats på tuppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke enda. Venter inn litt deler men tror den er med på neste lasset. Det er ett annet merke enn greedy. skal holde dere oppdattert.

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider