Gå til innhold

Dumpventil på TDI ?

Ranger emnet


Bjelli

Anbefalte innlegg

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Måten du skrev til lengre opp var jo at dump ikke hadde funksjon på diesel , men det er jo mangen som mener sitt om dump på turbo motor også.. som f.eks innlegget som jeg har lagt inn oppe....

Fleste monterer dump for lyden...

 

Jeg håper for guds skyld du hittil har skjønt at DUMP ikke har noen effekt på diesel, netop av den grunn fordi det ikke går an å montere en EKTE DUMP! såfall er dette fake oplegg enten om det nå er høytaler dump, eller om det er en kompressor styrt sak.. sombrero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper for guds skyld du hittil har skjønt at DUMP ikke har noen effekt på diesel, netop av den grunn fordi det ikke går an å montere en EKTE DUMP! såfall er dette fake oplegg enten om det nå er høytaler dump, eller om det er en kompressor styrt sak.. sombrero

 

Herregud , ja det har jeg skjønt for lenge siden......

Men hva effekt har en dumpventil på en turbo bil da ? Den får jo faktisk bilen til å gå dårligere(les innlegg lengre oppe) Er vel ikke en bra egenskap det ?

-89 mod Opel Senator 3.0liter(Drivstoff sluker)

X-97 mod Caddy

X-97 mod Polo 6N 16v

X-98 mod KIA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud , ja det har jeg skjønt for lenge siden......

Men hva effekt har en dumpventil på en turbo bil da ? Den får jo faktisk bilen til å gå dårligere(les innlegg lengre oppe) Er vel ikke en bra egenskap det ?

 

Dårligere?

 

Resirkulerings ventilen opprettholder jo snurren på turboen, så den ikke trenger å spinne seg opp igjen helt på nytt for å opprette ladetrykk?

 

Er det ikke no sånt?

02 Passat Highline

x-98 Golf IV GTI 1.8T

x-91 Golf II GL 1.6 TD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud , ja det har jeg skjønt for lenge siden......

Men hva effekt har en dumpventil på en turbo bil da ? Den får jo faktisk bilen til å gå dårligere(les innlegg lengre oppe) Er vel ikke en bra egenskap det ?

 

Det er VAG med deres motorstyring. På biler som benytter MAPsensor eller ikke har så kresne LMM'er fungerer det greit,og opprettholder snurret på turboen.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså det var da som faen å lite dere kunne om motor teknikk da?

 

Eirokoo, jeg har lenge sett på deg som en av de smarte. Jeg håper virkelig ikke at du røver nå å påstå at en dump faktisk har effekt på diesel?..

 

OG, siden når begynte diesel motorer med LMM?..... Dette var nytt for meg!

Du opprettholder fint snurr på turboen uten dump, da lufta heletiden suges inn under høyt trykk!

 

På bensin er det nå en annen sak da gasspsjeldet gir en momental stopp for lufta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirokoo, jeg har lenge sett på deg som en av de smarte. Jeg håper virkelig ikke at du røver nå å påstå at en dump faktisk har effekt på diesel?..

 

Døh, ro ned litt nå.. :)

Jeg kommenterte det TS visstnok hadde sagt, og der snakker han om at det ikke er noe poeng på bensinmotorer heller. Det var det jeg ikke var helt enig i. Dieselmotorer har, som du sier, ikke spjeld, og da er det ikke noen vits med dump.

 

Roooooolig nå, og les en gang til..

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døh, ro ned litt nå.. :)

Jeg kommenterte det TS visstnok hadde sagt, og der snakker han om at det ikke er noe poeng på bensinmotorer heller. Det var det jeg ikke var helt enig i. QUOTE]

 

Det var hele poenget med posten ;) Meningen angående dumpventil er så varierte... Folk krangler/diskuterer om det "hele" tiden.... For min egen del så bryr det meg VEEEELDIG lite...... (Blir løye å se hvor mangen sider dere klarer å få dump diskusjonen på denne gangen)

Hadde nok personligt aldri montert noe fake dump på en tdi motor :D

TS har jo forresten forsket på det så må da være noe rett i det de sier.. Eller vet du bedre å kan dokumentere det ? ;)

-89 mod Opel Senator 3.0liter(Drivstoff sluker)

X-97 mod Caddy

X-97 mod Polo 6N 16v

X-98 mod KIA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS har jo forresten forsket på det så må da være noe rett i det de sier.. Eller vet du bedre å kan dokumentere det ? ;)

 

Vet du bedre?

 

Han snakker om VAG. Og der bruker de luftmengdemåler, og ikke mapsensor. Da feter ECU'en opp blandingen ved girskift, og det fører også til endel andre problemer med trykkstyringen, som han skriver.

 

Når Ecu'en bruker f.eks en mapsensor, så kan det slippe ut så mye luft det vil, da sensoren måler lufttrykket i innsugsmanifolden.

 

På andre biler som ikke har så kresen LMM, så går det helt greit med åpen dump. Det er det vi snakker om, en resirk dump går bra samme f, da luften slippes tilbake foran turboen igjen.

 

TS har peiling, ingen tvil, men her snakker han spesifikt om VAGbiler.

 

Om det er noe poeng i en åpen dump istedet for en resirk, selv om det går på en god del biler, det er smak og behag. Selv velger jeg resirk.

 

Diverse ettermarkedssprut har en funksjon for å motvirke overfuelingen ved girskift, så der er det ikke så nøye.

 

Edit: Skrivefeil

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du bedre?

 

Han snakker om VAG. Og der bruker de luftmengdemåler, og ikke mapsensor. Da feter ECU'en opp blandingen ved girskift, og det fører også til endel andre problemer med trykkstyringen, som han skriver.

 

Når Ecu'en bruker f.eks en mapsensor, så kan det slippe ut så mye luft det vil, da sensoren måler lufttrykket i innsugsmanifolden.

 

På andre biler som ikke har så kresen LMM, så går det helt greit med åpen dump. Det er det vi snakker om, en resirk dump går bra samme f, da luften slippes tilbake foran turboen igjen.

 

TS har peiling, ingen tvil, men her snakker han spesifikt om VAGbiler.

 

Om det er noe poeng i en åpen dump istedet for en resirk, selv om det går på en god del biler, det er smak og behag. Selv velger jeg resirk.

 

Diverse ettermarkedssprut har en funksjon for å motvirke overfuelingen ved girskift, så der er det ikke så nøye.

 

Edit: Skrivefeil

 

Har lest en del om dette , men vil langt i fra kalle meg ekspert.. Det med kresen lmm er ok!!

Nevnte tideligere at diskusjonen om dumpv. kommer "alltid" til å være her..

Det er mye smak å behag ute å går...

Konkluksjonen blir som følger... Dump på "tdi" utgår ;)

-89 mod Opel Senator 3.0liter(Drivstoff sluker)

X-97 mod Caddy

X-97 mod Polo 6N 16v

X-98 mod KIA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, for en håpløs diskusjon. Det er vel ikke noe REINT fasit svar på dette, men med åpen dump på Golf IV, fucker du iallefall opp verdiene for hjernen og den gjør så bilen blir foret med mer bensin enn den trenger. Dette (kan) medføre/r soting og tett katalysator. Veit om flere som kjører med det, og som sier de ikke merker noe,(Golf IV 1.8T og A4 1.8T) men i det store og det hele er det vel ikke noe å anbefale.

 

Det hjelper vel heller ikke at de store gutta som TS, Audisentrum osv osv går ut og anbefaler at vi går utenom dette....

 

Ørjan har talt .. :)

 

God påske til dere alle by the way.

02 Passat Highline

x-98 Golf IV GTI 1.8T

x-91 Golf II GL 1.6 TD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår