Gå til innhold

Montering av Xenon lykter.

Ranger emnet

magnus_primera

Anbefalte innlegg

Har allerede modifisert lyktene på denne bilen litt, fått en liten facelift for å si det sånn, men det jeg lurer på er om det er mulig å ettermontere xenon på disse lyktene.

Her på NBS har de jo xenon kit

Sånn ser lyktene mine ut idag;

lykt.JPG

02 VW Golf 1,9 (GT) Tdi 190hk 420nm 4-motion

89 Nissan Sunny - Arbeidsbil

x Solgt - 79 Volvo 242 GL - Vinterbil

x Solgt *og savnet*- 97 Audi A4 1,8 Turbo

x Solgt - 98 Nissan Primera 1,6 SI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo at det er fult mulig å montere dette, dog ikke godkjent for gatebruk pga. tunglast og feil vinkling av lyset.

Xenon-kit er ikke godkjent for gatebruk iflg. veitrafikkloven. Grunnen til dette er at det kreves lyktespylere dersom man skal ha xenonlykter. I tillegg skal det også være automatisk høydejustering av lyktene, slik at ikke lyktene blender motgående trafikk når bilen er tungt lastet.

Men er hovedlyktene dine riktig justert vil det ikke plage andre, for lysmønsteret blir likt bare sterkere. Skal du kjøre med tung last, må du passe på å justere lyktene.

Jeg leste for en tid tilbake at Biltema solgte et slikt kitt men at det heller ikke var lovlig å bruke på veien uten dette, men prisen imponerte meg på NBS, de har ikke rykte på seg for å være de billigste, men det kittet på Biltema kostet like opptil 6000,- så jeg kommer nok til å benytte meg av dette selv :rolleyes:

Men å bygge om til lyktviskere og stabiliseriing blir for dyrt (og mye jobb) så jeg får heller høre med biltilsynet om råd. Evt. ta kontroller av bilen på "underground" verksteder :titties:

Men det finnes ikke noen "ferdige" lovlige kit til bilen din da? den er jo trossalt ikke så gammel... Hør på noen huggere eller nbs om de har noen brukte muligheter til deg.

Men lykke til både deg og meg babyhmm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, på tide å ta seg et godt tak i øra sine her... Tror jeg har fart med bull når det gjeller biltemas kitt,

det var slett ikke den prisen jeg mente jeg hadde sett doh

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=48086

Men jeg er sikker på at jeg leste det var ulovlig et sted, sikkert pga justeringsmuligheten som ikke medgår i kittet.

Ja, jeg skammer meg :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som visstnok er kravet fra biltilsynet er at man må ha automatisk justering og lyktespylere etc.. Xenon-sett får man fra 2000 kr og oppover til 4-5000 kr.. Jeg betalte rett over 2000 kroner for mitt siden en hyggelig kar tok opp samlebestilling fra utlandet.. :) Og JA, xenon anbefales på det sterkeste! thumpsup

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automatisk høydejustering av lys tror jeg bare er en 1er feil. Ganske bestemt.

Men er jo mange eldre biler som ikke har høydejustering, men vi prater vel selvfølgelig om de som har det som orginalt.

02 VW Golf 1,9 (GT) Tdi 190hk 420nm 4-motion

89 Nissan Sunny - Arbeidsbil

x Solgt - 79 Volvo 242 GL - Vinterbil

x Solgt *og savnet*- 97 Audi A4 1,8 Turbo

x Solgt - 98 Nissan Primera 1,6 SI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...