Gå til innhold

Tid for oljeskift, men hvor mye ?

Ranger emnet

Mandel

Anbefalte innlegg

Tenkte og få skifta olja på " det grønne monsteret" , og da lurer jeg på følgende : hvor mye olje ska jeg kjøpe? litt kjett og sitte der med ku**en i hånda og ha for lite olje når man bare har en bil liksom..

Bare fyll på til det er fult du... nei da du skal vel ha noe sånt som 4.2 l mener jeg å huske, tror i alle fall det ikke er å langt unna. :rolleyes:

Det er ikke farten som dreper... Det er vei standaren i norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjøper en 4 liters kanne olje.

Jeg har 2E motoren (2liter 8v) der går det 3.6 liter olje på. Bytter alltid oljefilter samtidig som jeg bytter olje.

Se i innstruksjonsboka på bilen din. Mengden står oppført der, men er du ekstremt lat kan du enkelt å greit bare fylle på 3 liter. Start motoren slik at filteret fylles. Stopp motoren og peil nivået. Fyll på olje og peil kontinuerlig til nivået ligger midt mellom min og max på pinnen.

Volvo V70 D5 Premium 2003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere er først innom temaet her nå, så lurer jeg på. Hvilken type(merke) olje anbefaler dere til min GTi 2,0 8v?

Jeg kjørte før med Castrol etelleranna, ikke sikker på hva det var, hadde nettopp kjøpt bilen så jeg tok en olje skift for sikkerhetskylt, så jeg kjører nå med Esso ultra 5w-40 fullsyntetisk. Etter jeg bytta begynte det å tikke som det ikke gjorde før. hva kan være årsaken? Jeg skal ta en ny olje skift nå snart, så ha anbefaler dere?

aprilia-sv.jpg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tikking kan komme fra de hydrauliske ventilløfterne. ha på motorrens før du skifter olje, så kan det hende du blir kvitt tikinga. hell på 3liter olje, og sjekk peilie pinne for hver 0.5l du fyller etter det. kjøper du 4l, så holder det hvertfall.

Mvh

2006 Volkswagen Transporter 1.9Tdi (Arbeidsbil)

2003 Volkswagen Passat 1.9Tdi 130hk (Stasjonsvogn)

2001 Volkswagen Passat 1.6 (Solgt)

1994 Volkswagen Golf3 1.4 (Solgt)

1986 Audi 100 2.2l (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider