Gå til innhold

Litt info om Wankel motoren..

Ranger emnet


Mykle

Anbefalte innlegg

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tror det er mye fordommer på dette området.

Otto gikk dårlig i år 1905, wankel gikk dårlig i 1965.

Ting skjer og utviklingen på wankel har gått dobbelt så fort som Otto.

 

Mazda har en evne til å holde på de som først velger deres merke...lager mange entusiastbiler. En gang Mazda alltid mazda!!

Eksempler er jo bl.a Rx serien som alltid har ligget et hakk foran alt annet. Disse bilene har slått massevis av rekorder -både ved salg, motorsport og nyvinninger.

RE-Amemiya ---- ROY-Hva med meg a

3 rotor power

1986 Rx7 Drifter (FD motor)

1993 Mazda 323 GTR

1990 JC Cosmo 20B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, marius..

 

Du må ikke vise han dette..:eek:

 

Vi var jo så nære å frelse nok en tapt sjel...:D

 

Kommentar til motor-raset til Håkon:

 

- Tipper motoren var brukt til fremdrift på en av de kjeeempestore show-off båtene som ligger ved kai på Marbella. Etter flere år med saltvann, er det jo klart at korrosjon kan forekomme...

 

Bilbao-shake er jo ganske godt oxo... nesten som sjokolade..ehh:rolleyes:

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mazdafun

Hei, marius..

 

Du må ikke vise han dette..:eek:

 

Vi var jo så nære å frelse nok en tapt sjel...:D

 

Kommentar til motor-raset til Håkon:

 

- Tipper motoren var brukt til fremdrift på en av de kjeeempestore show-off båtene som ligger ved kai på Marbella. Etter flere år med saltvann, er det jo klart at korrosjon kan forekomme...

 

Bilbao-shake er jo ganske godt oxo... nesten som sjokolade..ehh:rolleyes:

 

hehehe!

 

Men det var et resultat av dårlig vedlike hold, gutta som har hatt bilen før har ikke behandla den som en wankel motor...! Vært slurvete med servicer osv, da går det med de som med åttå motor... til dundass

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mazdafun

Renesis og turbo ? Ok, jeg er enig at det hadde gitt mer dreiemoment, men å si at en wankel trenger en turbo for å få komp, er jo litt fjernt?? Hvordan skulle den fått startet hvis kjomp. hadde vært ett problem?? Det er jo ikkeno trykk fra turboen på 250 rpm? Har jo en periperal-port 13 B som trøkker ut 300 Hk med bare forgassere.

 

Som på alle motorer, det går bedre med turbo, men man må ikke ha det...

 

mvh:)

 

Halla

 

Tenkte mer idealistisk og prinsipielt, ikke for å få ut mest gamps. Kompresjonen på en wankel kan du ikke velge fritt slik som på en stempelsak, og er det ikke kompresjonen som gjør en taximotor så effektiv, 20:1 og sånn? På en sugemotor velger du høyere komp enn på en turbomotor, det er jo til slutt trykket i sylinderen du ønsker å maksimere. Hvor høy kompresjon får du på en wankel? 9:1? Passer ikke det bra til en turbo?

The problem with me, they tell me, is that I use people, and love things

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mazdafun

Hei, marius..

 

Du må ikke vise han dette..:eek:

 

Vi var jo så nære å frelse nok en tapt sjel...:D

 

 

 

Ikke for å ødelegge gleden ved noe slikt, men det skjedde nok for lenge siden, da jeg var liten dutt og fikk forklart av gammern hvordan en wankelmotor funket, etter å ha sett ordet på et av bilkortene mine, det var en slags ami konseptbil fra 60-tallet, "Sylindre: 3 x Wankel" sto det.

The problem with me, they tell me, is that I use people, and love things

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by cax

 

Halla

 

Tenkte mer idealistisk og prinsipielt, ikke for å få ut mest gamps. Kompresjonen på en wankel kan du ikke velge fritt slik som på en stempelsak, og er det ikke kompresjonen som gjør en taximotor så effektiv, 20:1 og sånn? På en sugemotor velger du høyere komp enn på en turbomotor, det er jo til slutt trykket i sylinderen du ønsker å maksimere. Hvor høy kompresjon får du på en wankel? 9:1? Passer ikke det bra til en turbo?

 

Du kan endre kompen jo. Er folk som lager og selger høy-kompresjons roterer feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

 

Du kan endre kompen jo. Er folk som lager og selger høy-kompresjons roterer feks.

 

Hvordan funker en høykomprotor? Hva slags kompresjon får du da? Vil det bare si å kutte ut forsenkningene i sidene og senke volumet? Hvis andre rotorer bare er et eksempel på endring av kompresjonen, hvilke andre måter kan du gjøre dette på?

 

Mye spørsmål nå.

The problem with me, they tell me, is that I use people, and love things

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Tja hvor skal en starte

Komp angående wankel

Na motor uten turbo fra 1967-1986 9,4 i comp

_________-///////-------- 1986-88 9,4 i comp

1989-92 9,7 i comp

Mazda turbomotor 83-88 8,5 i comp

89-02 9,0 i comp

Mazda racemotor 10,1 i comp fra 1978-91

 

 

Apexer stål ca 300000km

karbon ca 100000km

kjeramikk ca 900000km

hurley race apex ca 50000km

Alle pakninger i motoren nye orginale fra mazda ca 18000nok

Da er alt nytt og det er bare og smile.........

 

 

Angående komp er den statiske kompresjonen høyere en i en vanelig stempelmotor så over 10 i comp er ikke noen hensikt.

Ingen som kjører med vanelig stempelmotor og 15.1 i komp vel

 

Team

Rotary

Motorsport

1970 mazda 1300 coupe med maria elena

1974 mazda 1300 airbrush

1976 wv typ2 bus med porchemotor

1983 mazda rx-7 imsa

1984 cevy g20 van

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår