Gå til innhold

daff GTI

Ranger emnet


habben

Anbefalte innlegg

Hoi!

 

Kjøpte for en stund siden en 96 GTI. Bilen er fin og jeg hadde ingen forventninger om noen rakett, men...

Jeg synes bilen begynner å dra greit fra sånn ca 2500-3000 o/min, men når jeg passerer 4000 skjer det ingenting. Det er nesten så den dør ut. Er dette normalt? Har aldri kjørt mk3 GTI før, så jeg har ikke peil på hvordan denne motoren skal oppføre seg.

 

Takker for svar!

 

KOZEH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den skal vertfall ikke dø ut over 4000rpm! til og med 1.8l min drar godt over 4000rpm! ta den til en lokal VAG forhandler og be dem kjøre en diagnose på den for å se om de får noen feilmeldinger.

 

hehe..til og med min daffe 1.6 liter gjør det :D

94' 306 XRdt

94' Vw Golf 1.6 SOLGT :/

82' Vw Golf I 1,5 (godkjent og solgt gett)

x86 Mazda 323 GT(vrak)

x82 Volvo 244 DL(vrak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en 16v, det er daffingen.

Men ja, noe bøgz må det værra!

Drar greit i starten, men mister liksom spruten akkurat når jeg passerer 4000 o/min. Prøvde å slippe opp gassen litt når det begynte å gå dass, og da virket det som den dro mer normalt. Virker som om den ikke går skikkelig ved full gass på høyere turtall. Kan være et luft/bensin (blanding) problem? Noen som har peiling på denne motoren? Kan det være en lambda sond som er mongo?

 

Atter takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm .. et liten veldig enkel ting du kan sjekke og gjøre er å kjøpe eller ta en flaske med startgass og starte opp bilen og la den gå på tomgang.

Sprut så litt og litt ned på den membraen som sitter under Monopoint gasser tingen,(hvis du har denne???) Da vil bilen evt begynne og ruse seg opp eller nesten stoppe,da er det hull i denne og suger falsk luft. Skift Membraen og gjør en ny test! Har du insprut og en dyse på hver syl så har du ikke denne. men ofte kan det bli dårlig drag i bilen hvis den suger falsk luft et eller annet sted!

 

Jeg fikk hull i den membraen min i monopoint systemet og da gikk den og "daffa og lugga",dro dårlig etter et vist turtall osv.. skifta denne(kosta ca 7-800,- hos VW) da ble den bra igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm .. et liten veldig enkel ting du kan sjekke og gjøre er å kjøpe eller ta en flaske med startgass og starte opp bilen og la den gå på tomgang.

Sprut så litt og litt ned på den membraen som sitter under Monopoint gasser tingen,(hvis du har denne???) Da vil bilen evt begynne og ruse seg opp eller nesten stoppe,da er det hull i denne og suger falsk luft. Skift Membraen og gjør en ny test! Har du insprut og en dyse på hver syl så har du ikke denne. men ofte kan det bli dårlig drag i bilen hvis den suger falsk luft et eller annet sted!

 

Jeg fikk hull i den membraen min i monopoint systemet og da gikk den og "daffa og lugga",dro dårlig etter et vist turtall osv.. skifta denne(kosta ca 7-800,- hos VW) da ble den bra igjen..

 

Flensen du tenker på?

Tror det er vanlig at denne ryker.

har bytta min, enkel og grei jobb...lykke til

Dodge D200, 79 mod -- Daihatsu Rocky 2,8TD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en 16v, det er daffingen.

Men ja, noe bøgz må det værra!

Drar greit i starten, men mister liksom spruten akkurat når jeg passerer 4000 o/min. Prøvde å slippe opp gassen litt når det begynte å gå dass, og da virket det som den dro mer normalt. Virker som om den ikke går skikkelig ved full gass på høyere turtall. Kan være et luft/bensin (blanding) problem? Noen som har peiling på denne motoren? Kan det være en lambda sond som er mongo?

Atter takk.

 

Har bilen vært slik helt siden du kjøpte den?

 

Hvis den har vært slik hele tiden kan du få sjekket om registerreima er montert feil, da kan du få merkelig ytelse..

 

Hvis motoren plutselig har blitt rar kan du sjekke:

 

- Finn frem til luftfilterboksen, ta av kontakten til luftmengdemåleren(LMM).. Hvis det ikke er forskjell på motoren kan du bare stikke til Vw å kjøpe ny LMM..

- Hvis det ikke blir forskjell kan du sjekke over plugger o.l.

- Hvis du absolutt ikke finner ut hva det er, kan du dra til Vw for diagnose.. Dette koster deg 2-300.- Kan være at en giver, føler etc er ødelagt..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flensen du tenker på?

Tror det er vanlig at denne ryker.

har bytta min, enkel og grei jobb...lykke til

 

Stemmer,den svarte hard gummi saken som sitter oppå innsuget og under "innsprut" gasser`n(kaller det det,men det er det som er monopoint systemet)

 

Enkel sak og bytte den ja! men syntes delen var dyr nok som den var!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer,den svarte hard gummi saken som sitter oppå innsuget og under "innsprut" gasser`n(kaller det det,men det er det som er monopoint systemet)

 

Enkel sak og bytte den ja! men syntes delen var dyr nok som den var!!

 

Habben får melde seg inn i VACN :) er litt rabatt å hente

 

Ellers koster vel en "uorginal" noen kroner mindre.

 

Kan også gå over den slangen som går inn til bremsekraftforsterkeren, denne pleier å sprekke. (25,-)

Dodge D200, 79 mod -- Daihatsu Rocky 2,8TD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hvis du absolutt ikke finner ut hva det er, kan du dra til Vw for diagnose.. Dette koster deg 2-300.- Kan være at en giver, føler etc er ødelagt..

 

Koster det bare 2-300 kr for diagnose altså? hmm.. Trodde dem tok timespris jeg allikevel

94' 306 XRdt

94' Vw Golf 1.6 SOLGT :/

82' Vw Golf I 1,5 (godkjent og solgt gett)

x86 Mazda 323 GT(vrak)

x82 Volvo 244 DL(vrak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan høres ut som motoren din går i nød program. Min ble også sånn etter at jeg revna eksosen på den. Det du kan prøver, er ta ut motorstyringen (ligger under vindusviskerene) sett i en annen motor styring fra en lik bil. Da om du kjenner noen som har det da. Om det hjelper å bytte motor styring kan du sette din styring i den andre bilen, starte den å kjør en lite tur for så å sette den tilbake i egen bil. Da er nemelig styringa resatt av den andre bilen. Om den da begynner å kukke på nytt er det en føler i motoren din som er føkka.

Jeg gjorde dette, etter det ble min frisk.

Lykke til

Det er ikke farten som dreper... Det er vei standaren i norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm .. et liten veldig enkel ting du kan sjekke og gjøre er å kjøpe eller ta en flaske med startgass og starte opp bilen og la den gå på tomgang.

Sprut så litt og litt ned på den membraen som sitter under Monopoint gasser tingen,(hvis du har denne???)

 

Jeg fikk hull i den membraen min i monopoint systemet og da gikk den og "daffa og lugga",dro dårlig etter et vist turtall osv.. skifta denne(kosta ca 7-800,- hos VW) da ble den bra igjen..

 

Dersom han har en GTI og 2E motoren er det multipoint og ikke monopoint.

 

Kople til med VAG-COM og les av eventuelle feil. Det får du gjort hos ett VAG verksted som f.eks Møller.

 

Dersom luftfilteret er byttet til ett konfilter fra f.eks K&N er det stor sjans at LMM har tatt kvelden. Gjør derfor som Bjørn foreslo; napp ut kontakten på LMM og se om det er noe forskjell.

 

Kan forsåvidt være småplukk som forårsaker dette også, som bensinpumpe eller tett filter.

Volvo V70 D5 Premium 2003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom han har en GTI og 2E motoren er det multipoint og ikke monopoint.

 

Kople til med VAG-COM og les av eventuelle feil. Det får du gjort hos ett VAG verksted som f.eks Møller.

 

Dersom luftfilteret er byttet til ett konfilter fra f.eks K&N er det stor sjans at LMM har tatt kvelden. Gjør derfor som Bjørn foreslo; napp ut kontakten på LMM og se om det er noe forskjell.

 

Kan forsåvidt være småplukk som forårsaker dette også, som bensinpumpe eller tett filter.

Det du skrev her, kan det være grunnen til at min har stoppa?

2006 Volkswagen Transporter 1.9Tdi (Arbeidsbil)

2003 Volkswagen Passat 1.9Tdi 130hk (Stasjonsvogn)

2001 Volkswagen Passat 1.6 (Solgt)

1994 Volkswagen Golf3 1.4 (Solgt)

1986 Audi 100 2.2l (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår