Gå til innhold

Feil med lysene... hjelp!?

Ranger emnet

CB*Celebration

Anbefalte innlegg

Hei

Kjørte golfen en dag, også plutslig slo blinklysa seg helt vrange..!! Ville ikke blinke selv om jeg satte på brytern til venstre eller høyre. Så plutselig begynte den å fungere igjen, men da blinka blinklyset fort... Kjørt med det et par dager nå, og det blir bare værre og værre kebabåndes nå lyser begge blinklysene og parklysene når jeg bremser + kjørelysene på baklysa blinker når jeg setter på blinken!! uhhmmwhat? noe alvorlig galt her altså... noen som har noe tips på hva feilen kan være??? Blinkreleet...?? heeelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe så en golf med et lignende problem i forrige uke, den blinket til høyre når den egentlig skulle blinke til venstre, og motsatt..og baklysene blinket også sammen med blinklyset..

kan ikke være noe fuktighet/vann som gjør det da? ellers er det kanskje releet som har sagt stopp..(?) ..langt ifra sikker, men..

1994 mazda 323 gt-r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe så en golf med et lignende problem i forrige uke, den blinket til høyre når den egentlig skulle blinke til venstre, og motsatt..og baklysene blinket også sammen med blinklyset..

kan ikke være noe fuktighet/vann som gjør det da? ellers er det kanskje releet som har sagt stopp..(?) ..langt ifra sikker, men..

vann forekommer ofte i baklys... (iallefall 2er'n) så skal ikke se bort i fra en brutal kortsluttning.. som til syvende og sist tar livet av releet

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har akkurat det samma problemet som deg CB*Celebration med golfen min, når jeg bremser lyser blinker`ne bak, sidene og foran. når jeg skal sette giret i revers lyser blinkerne bak og foran også. og når jeg skal f.eks til høyre så blinker det til venstre bak, kan heller ikke bremse samtidig som jeg blinker, IRRITERENDE!! Mange som sier det er jordings feil, men jeg vet ikke..

1994 Golf III GTI 16v :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har akkurat det samma problemet som deg CB*Celebration med golfen min, når jeg bremser lyser blinker`ne bak, sidene og foran. når jeg skal sette giret i revers lyser blinkerne bak og foran også. og når jeg skal f.eks til høyre så blinker det til venstre bak, kan heller ikke bremse samtidig som jeg blinker, IRRITERENDE!! Mange som sier det er jordings feil, men jeg vet ikke..

vann kan også forårsake jordings feil!

Ta det fra hverandre og feilsøk!!!

men nå. ferdig på jobb! harre bra! stikke og hjelpe Olehenri med noe greier nå!

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som noe voldsomt med jordings feil dere har gutta!!!

følgende kan sjekkes evt utbedres:

-dem lamper kontr kontakter inn på lamper,se etter "grønnee/koroderte" stikkere,er det det der prøv så å vask det bort med elektro rense spray samt smør inn med ny kontakt spray.

-kontr også kontakter som går inn på lampene,kan være "grønt/korosjon" der å,utfør samme prosedyre der å,vask med rense spray og ha på ny kontakt spray.

-for å være sikker på at feilen evt ligger i baklamper kan du ta, evt før du demonterer de,tak i kontaktene på lampene og lirke de litt opp og ned,gjerne løsne de og dra de litt ut og inn å. Da vil dere fort se om det ligger en feil der.

La da seff det meste av lys stå på slik at dere "virkelig" har og ser jordfeilen i lampene.

-Skulle det vise seg at det bare er dårlig kontakt der,kan dere også "trimme" stikkera litt,dvs bøy de forsiktig innover på siden slik at en er sikker på at det vil bli ordentlig kontakt der igjen. Men seff må det vaskes rent der hvis det er korosjon der.

-Det kan tyde på for noen av dere at blinklysa har slutta og blinke pga mye motstand i baklamper som da tilslutt vil overbelaste rele,kan hende det må byttes. men ta av begge kontaktene på begge baklampene og prøv blinklysa da. Da ser dere å om de blinker fort eller om feilen ble borte osv..

Hvis ikke må det videre feilsøking til..

Håper noe av dette hjelper dere en del siden jeg da er mye borti dette på jobben daglig,(av og til)!!

LYKKE TIL!! thumpsup

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som noe voldsomt med jordings feil dere har gutta!!!

følgende kan sjekkes evt utbedres:

-dem lamper kontr kontakter inn på lamper,se etter "grønnee/koroderte" stikkere,er det det der prøv så å vask det bort med elektro rense spray samt smør inn med ny kontakt spray.

-kontr også kontakter som går inn på lampene,kan være "grønt/korosjon" der å,utfør samme prosedyre der å,vask med rense spray og ha på ny kontakt spray.

-for å være sikker på at feilen evt ligger i baklamper kan du ta, evt før du demonterer de,tak i kontaktene på lampene og lirke de litt opp og ned,gjerne løsne de og dra de litt ut og inn å. Da vil dere fort se om det ligger en feil der.

La da seff det meste av lys stå på slik at dere "virkelig" har og ser jordfeilen i lampene.

-Skulle det vise seg at det bare er dårlig kontakt der,kan dere også "trimme" stikkera litt,dvs bøy de forsiktig innover på siden slik at en er sikker på at det vil bli ordentlig kontakt der igjen. Men seff må det vaskes rent der hvis det er korosjon der.

-Det kan tyde på for noen av dere at blinklysa har slutta og blinke pga mye motstand i baklamper som da tilslutt vil overbelaste rele,kan hende det må byttes. men ta av begge kontaktene på begge baklampene og prøv blinklysa da. Da ser dere å om de blinker fort eller om feilen ble borte osv..

Hvis ikke må det videre feilsøking til..

Håper noe av dette hjelper dere en del siden jeg da er mye borti dette på jobben daglig,(av og til)!!

LYKKE TIL!! thumpsup

Skal se på dette en dag jeg har tid, står masse nytting info her, og håper jeg får orden på lysa mine.

Ble stoppa av onkel blå en gang, de sa har du mekka på bilen din selv? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite tips... Veldig ofte i slike tilfeller er det jordingsfeil, og da sitter det i høyre baklampe (fordi joriding som oftest tas ut i høyre baklys)

Prøv å ta av iso'en på høyre baklampe, ta ut plata hvos alle pærene sitter i og tørk godt over denne.... Ta så litt sandpapir og puss over kontaktene...

Så skal det funke ganske greit igjen...

(X) 95 Ford Mondeo 2.0l 16V

(X) Fotgjenger

(X) 93 VW Golf III 1,8l

(X) 85 Audi 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite tips... Veldig ofte i slike tilfeller er det jordingsfeil, og da sitter det i høyre baklampe (fordi joriding som oftest tas ut i høyre baklys)

Prøv å ta av iso'en på høyre baklampe, ta ut plata hvos alle pærene sitter i og tørk godt over denne.... Ta så litt sandpapir og puss over kontaktene...

Så skal det funke ganske greit igjen...

Prøver på dette litt senere i dag, så kommer jeg med tilbakemelding om det virket eller ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med alle som sier det er jordingsfeil her. det høres veldig ut som det! hadde noe alla samme proplem på min, da hadde faktisk jordinga på selve brakketten som pærene sitter i i den ene baklykta mi brent. ikke vet jegg hvordan det skjedde. men var ikke dyrt å fikse

2006 Volkswagen Transporter 1.9Tdi (Arbeidsbil)

2003 Volkswagen Passat 1.9Tdi 130hk (Stasjonsvogn)

2001 Volkswagen Passat 1.6 (Solgt)

1994 Volkswagen Golf3 1.4 (Solgt)

1986 Audi 100 2.2l (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nede i bilen min og skulle finne ut av dette etter alle forslagene. jeg tok ut iso kabelen på høyre side og disse stikkerne så helt fine ut, ikke no belegg, fukt eller noe på disse, tok derretter ut isokabelen på venstre side, da så jeg at den ene stikkeren var borte eller brent opp, den førte til den brune kabelen på isokabelen. Må være jordinga kanskje?? Men fant ut at jeg må bytte selve plata der pærene holdes og selve hode på iso kabelen, noen som har gjort dette før? og hvor man får kjøpt det til en rimelig penge??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nede i bilen min og skulle finne ut av dette etter alle forslagene. jeg tok ut iso kabelen på høyre side og disse stikkerne så helt fine ut, ikke no belegg, fukt eller noe på disse, tok derretter ut isokabelen på venstre side, da så jeg at den ene stikkeren var borte eller brent opp, den førte til den brune kabelen på isokabelen. Må være jordinga kanskje?? Men fant ut at jeg må bytte selve plata der pærene holdes og selve hode på iso kabelen, noen som har gjort dette før? og hvor man får kjøpt det til en rimelig penge??

om du leser mitt tidligere innlegg, så hadde jeg akkurat det samme. den plata koster kosta vel ca 200kr mener jeg. den er bare å ta løs og dette over pærene og sette på plass igjen.

Mvh

2006 Volkswagen Transporter 1.9Tdi (Arbeidsbil)

2003 Volkswagen Passat 1.9Tdi 130hk (Stasjonsvogn)

2001 Volkswagen Passat 1.6 (Solgt)

1994 Volkswagen Golf3 1.4 (Solgt)

1986 Audi 100 2.2l (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene! Gikk gjennom alle kontakter idag og spraya på med elektrospray. Alt så normalt ut helt til jeg kom til den venstre baklykta. Den ene stikkern var brent og litt smelta...! Dette var der den brune ledningen gik inn som helt sikkert er jordinga. Akkurat samme som Maroc! Prøvde å pusse, spraya litt på kontakten og plugga den inn og nå funker alt som det skal igjen! :D Men fikk et nytt problem idag før jeg fiksa blinkerne... Vindusviskerne slutta og funke!!! kebabåndes fungerer bare på det kjappeste hakket, også må jeg være kjapp med å skru av viskerne når de er nede for at de ikke skal stoppe mitt i ruta. Hva kan dette være?? kan det ha noe med jordingsfeilen å gjøre..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider