Gå til innhold

Fjærings oppsett på 240 Rallycross...

Ranger emnet


Roberto

Anbefalte innlegg

Lurer litt på oppsettet til en 240 bilcrossbil! Håper på litt hjelp

 

Bilen nå:

 

SAenkefjærer foran og bak, trolig stive dempere (er ikke sikker da), alle stag på plass.

 

Planen er å senke den bak ved å senke festene til fjærene hvis dere skjønner hva jeg mener.. Da kan jeg beholde fjærens fulle gang. Noen meninger om det VS kutting?

 

Bakre stab stag skal fjernes.

 

Noen sier jeg børe gjøre bilen mykere bak for å få bedre feste. Men hvis jeg senker bilen bak, vil ikke da dekkene bare ta ani sjermene og på den måte vil jeg få negativt utfall? Mer senking bak, vil vel kreve stiving? Myk bak vil vel og gjøre bilen generelt overstyrt, til tross for senkingen?

 

Framme er jeg usikker.. Skifte til originalfjærer, eller bruke senkefjørene? stive elelr originale dempere? Beholde eller fjerne stab stag? Vurder å ha det på siden det er flere asfaltsvinger enn grussvinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige oppsettet for volvo originalcup er sånn ca:

-Nivåmat fjærer fra 940 bak

-Stive gassdempere foran og bak

-Bruke stab.stag under bare ved asfaltkjøring

-Litt stivere fjærer enn originalt foran

-"Taxiplater" til bærekuler

-Bærekuler til servo

-Utflyttede innfestninger til bærekuler på bærearmer

-Stab. stag oppe og på torpedoveggen

-"ambulansestag" mellom travers og bakre lenkearmsinnfestning

...det er det jeg kommer på nå i farten.

som motorfester brukes ofte hyttefester fra volvo lastebil, de er myyye stivere og mye lavere.

Forstillingen justeres med ihvertfall 1 grad mere camber og caster enn originalt og litt mere spissing.

Bak kan det lønne seg å flytte momentstagene opp ca. 10cm. Da beveger ikke bakakselen seg så mye under fjæring.(Caster holder seg mer i ro) Nivåmatfjærene bak er drittynne men det gjør at bilen er helt rå til å hoppe med. Enorm forskjell fra f.eks senkefjærer. Det er også viktig at den er litt "sigen" i rævva, da setter den seg bra ut av svinger.

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by suggen

Det vanlige oppsettet for volvo originalcup er sånn ca:

-Nivåmat fjærer fra 940 bak

-Stive gassdempere foran og bak

-Bruke stab.stag under bare ved asfaltkjøring

-Litt stivere fjærer enn originalt foran

-"Taxiplater" til bærekuler

-Bærekuler til servo

-Utflyttede innfestninger til bærekuler på bærearmer

-Stab. stag oppe og på torpedoveggen

-"ambulansestag" mellom travers og bakre lenkearmsinnfestning

...det er det jeg kommer på nå i farten.

som motorfester brukes ofte hyttefester fra volvo lastebil, de er myyye stivere og mye lavere.

Forstillingen justeres med ihvertfall 1 grad mere camber og caster enn originalt og litt mere spissing.

Bak kan det lønne seg å flytte momentstagene opp ca. 10cm. Da beveger ikke bakakselen seg så mye under fjæring.(Caster holder seg mer i ro) Nivåmatfjærene bak er drittynne men det gjør at bilen er helt rå til å hoppe med. Enorm forskjell fra f.eks senkefjærer. Det er også viktig at den er litt "sigen" i rævva, da setter den seg bra ut av svinger.

 

Ambulansestag som du kaller det, var standard på GT også, så om du finner en vraket GT..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige oppsettet for volvo originalcup er sånn ca:

 

 

-Nivåmat fjærer fra 940 bak -- Nivåmat? Et merke?

 

-Stive gassdempere foran og bak- Trodde det skulle være mykt bak jeg? Men ok.

 

-Bruke stab.stag under bare ved asfaltkjøring- Det er 5 av syv svinger er asfalt, så jeg tror jeg holder det på fremme.

 

-Litt stivere fjærer enn originalt foran - Noen senkefjærer skulle vel gå bra?

 

-"Taxiplater" til bærekuler --:confused: Denne må du forklare nermere! :)

 

-Bærekuler til servo -- Hæ?

 

 

-Utflyttede innfestninger til bærekuler på bærearmer-- Hvordan gjør man det?

 

 

-Stab. stag oppe og på torpedoveggen Ok. Kan jeg bare ta et firkantrør og sveise på?

 

 

-"ambulansestag" mellom travers og bakre lenkearmsinnfestning -- Hmm....

 

 

...det er det jeg kommer på nå i farten.

 

 

som motorfester brukes ofte hyttefester fra volvo lastebil, de er myyye stivere og mye lavere.

 

Vet ikke om jeg tør å senke motoren (lett for å ta ani)... Jeg har jo senkefjærer på den

 

Forstillingen justeres med ihvertfall 1 grad mere camber og caster enn originalt og litt mere spissing.

 

Jeg tenkte jeg skulle ta å løsne de tre boltene på støtdempertornet, og skubbe inn demperen så jeg får så mye camber som jeg kan få originalt (84 mod).. Skulle vel bli nok? Eller skal jeg skjære større hull i dempertornet så jeg kan få enda mer?

 

Bak kan det lønne seg å flytte momentstagene opp ca. 10cm. Da beveger ikke bakakselen seg så mye under fjæring.

 

Er det de to stagene på hver side som henger bakaslingen opp i bunnen av bilen?

 

Nivåmatfjærene bak er drittynne men det gjør at bilen er helt rå til å hoppe med. Enorm forskjell fra f.eks senkefjærer. Det er også viktig at den er litt "sigen" i rævva, da setter den seg bra ut av svinger.

 

 

Jeg kommer ikke til å hoppe. Hvis jeg bruker senkefjærer og senker ned nedre festet til fjærene slik at bilen senkes samtidig som jeg beholder fjærgangen, tror du det blir bra da?

 

Ble litt mye men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette på en side.. Måtte bare ha det lagret et sted :)

 

 

 

Reinforcing bars for 200-series cars may be found under Volvo PN 1246228 and 1246229 for left and right tower-to-firewall braces. The original fittings on a GT used a large aluminum washer and bolt. In its stock arrangement, the bars will shear through the washer/bolt and deflect in towards the engine compartment (not the passenger compartment) during a collision. This will help prevent any unwanted intrusion into the passenger compartment.

 

Mounting bars is very easy as most 200-series cars were built for, but not with, the reinforcement kit.

 

Instead of paying $100.00 or more for a new set, one may easily obtain all of the bars and hardware at a local automotive recycler for a nominal fee.

 

Find a set of bars (Hint: Look for a 242 GT in the junkyard as many of these cars came with the reinforcement bars as a stock item.), use rust remover to eliminate any surface rust and re-paint to a durable finish using several coats of automotive-grade paint. Spray light machine oil or rust-proofing compound into the weep holes of the bars to prevent internal corrosion.

 

Fit the bars to your 200-series car & enjoy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

Det vanlige oppsettet for volvo originalcup er sånn ca:

 

 

-Nivåmat fjærer fra 940 bak -- Nivåmat? Et merke?

 

-Stive gassdempere foran og bak- Trodde det skulle være mykt bak jeg? Men ok.

 

-Bruke stab.stag under bare ved asfaltkjøring- Det er 5 av syv svinger er asfalt, så jeg tror jeg holder det på fremme.

 

-Litt stivere fjærer enn originalt foran - Noen senkefjærer skulle vel gå bra?

 

-"Taxiplater" til bærekuler --:confused: Denne må du forklare nermere! :)

 

-Bærekuler til servo -- Hæ?

 

 

-Utflyttede innfestninger til bærekuler på bærearmer-- Hvordan gjør man det?

 

 

-Stab. stag oppe og på torpedoveggen Ok. Kan jeg bare ta et firkantrør og sveise på?

 

 

-"ambulansestag" mellom travers og bakre lenkearmsinnfestning -- Hmm....

 

 

...det er det jeg kommer på nå i farten.

 

 

som motorfester brukes ofte hyttefester fra volvo lastebil, de er myyye stivere og mye lavere.

 

Vet ikke om jeg tør å senke motoren (lett for å ta ani)... Jeg har jo senkefjærer på den

 

Forstillingen justeres med ihvertfall 1 grad mere camber og caster enn originalt og litt mere spissing.

 

Jeg tenkte jeg skulle ta å løsne de tre boltene på støtdempertornet, og skubbe inn demperen så jeg får så mye camber som jeg kan få originalt (84 mod).. Skulle vel bli nok? Eller skal jeg skjære større hull i dempertornet så jeg kan få enda mer?

 

Bak kan det lønne seg å flytte momentstagene opp ca. 10cm. Da beveger ikke bakakselen seg så mye under fjæring.

 

Er det de to stagene på hver side som henger bakaslingen opp i bunnen av bilen?

 

Nivåmatfjærene bak er drittynne men det gjør at bilen er helt rå til å hoppe med. Enorm forskjell fra f.eks senkefjærer. Det er også viktig at den er litt "sigen" i rævva, da setter den seg bra ut av svinger.

 

 

Jeg kommer ikke til å hoppe. Hvis jeg bruker senkefjærer og senker ned nedre festet til fjærene slik at bilen senkes samtidig som jeg beholder fjærgangen, tror du det blir bra da?

 

Ble litt mye men..

 

 

Ok, taxiplater til bærekulene er "øvre innfestningen til bærekula", altså den som sitter skrudd i fjærbeinet. På taxigreia er hullet til bærekula flyttet litt og vinklet, for å øke caster og camber(flytter hjulet ut og frem). Steffanson automotive selger dette, volvo har solgt alt av tøffe ekstradeler til steffanson.

 

Bærekuler fra bil med servo er med framflyttet kule, for å øke caster.

 

For å flytte innfestningene til bærekula, må man sveise om noen lenkearmer, skjøte dem litt, og borre nye hull til bærekula. Litt komplisert operasjon, men steffanson selger ferdige sånne. Kjøp bakre lenkearmsforing i polyretan, det er stor forskjell bare det.(stivere)

 

Tror ikke jeg ville satset på senkefjærer på den bilen...går jo ofte "litt" utenfor banen også i disse løpene... Skaff heller frem noen varebilfjærer, de har tråddiameter på 14mm og er ganske mye stivere. De originale har 13,2mm diameter tror jeg.

 

Nivåmatfjærer bak er bakfjærer fra 940 med nivådempere. Disse får du kjøpt hos volvo, koster ikke all verden. Bilen setter seg veldig fint med myke fjærer og stive dempere, demperne skal gjøre mesteparten av jobben. Det er stor fordel med stive dempere, f.eks bilstein sport eller hva de nå heter.

 

Stab. staget jeg snakker om er det du har funnet frem der. Bare å bruke rør, klemme igjen endene på det "i vinkel". se på bilde av en bil med sånne, så skjønner du hvordan det skal se ut. Hullet med gjenger er i torpedoveggen originalt. Bare å klemme rør og borre 2 hull, eller å kjøpe ferdige til 800kr. ca....

 

Det er kjempefordel med lave og stive motorfester, motoren kommer ikke mer enn 2cm lavere, men det hjelper på girskift og kontrollen på bilen generelt. Lastebilfestene må tilpasses, dvs. du må borre nye hull i brakettene på den ene siden, ikke noe problem:op

 

Du bør også få tredd inn et par slangeklemmer rundt girkassefestet og stramme til, så holder "kruttpakka" seg på plass.

 

Når du vrir demper'n helt i bånn i sporene på støtdempertårnene, kan styrelageret komme i klem. Bor heller nye hull til den bakre bolten litt lengre ut, da går det klar.

 

Momentstagene er de to stagene mellom karroseriet og oversiden av bakakselen. Det går også an å forlenge ørene på bakakselen, så stagene er festet lengre opp.

 

Det som er dritt med å flytte innfestningene til fjærene bak er hvis du kjører i filler en bærebro, må du gjøre det samme med den nye.

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår