Gå til innhold

Opel 2,0s motor..

Ranger emnet

rallyroger

Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt en 2,0s fra en 86 rekord, gått litt over 100"km før eieren bestemte seg for å legge bilen i en fjellvegg.

Har kjøpt inn: dobble solex 45 gassere og innsug.

Hvilken effekt har denne motoren originalt? hva kan jeg forvente av gasserne?

hvor får jeg fatt i en kam? ( som ikke koster skjorta..) burde jeg bytte bensinpumpe?

Om noen som har skrudd litt på disse motorene kunne gitt meg noen gode råd og tips ville jeg blitt glad. :)

hvor/hvem sliper/høvler topp? tenkte også å porte den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kjøpt to dobble solex gassere? Dæven. Ja ja, suppe blir ikke noe problem ihvertfall. Eneste jeg kan anbefalle av Kam produsenter er enem. (http://www.enem.se) Det er kvalitet som gjelder uansett. En kam til Opel koster omlag 1890 skr.. Det er bra kamer. Kjøp en mild trim kam av dem. De ambefalles. Men se på løfterene dine, er de slitt må de også byttes ut, ellers spises kamen opp på et år..

Hvis du kjøper en kam så burde også toppen din høvles litt. (behører ikke portes) Høvl av ca 0.75-1.5mm alt ettersom.. Noe mer enn dette og du vil ikke ha en motor til hverdags... Forventet effekt burde nok ligge rundt 120Hk og en markant piggere motor.... :)

En svakhet på CIH mer oljepumpene, men hvis motoren ikke er gått så mye er det ikke noe å frykte...

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les litt på denne siden:

http://www.opeltuners.com/

Mye info om å trimme CIH der, men på engelsk (noe på merkelig Finsk-engelsk)

Skal du først ha doble gassere, vil jeg anta at forbruk ikke er noe kriterie? Kan evt velge noe mer kam da, men grenrør blir et krav hvis du ikke har det fra før uansett. Mulig sende en mail til Enem og spørre om råd? http://www.enem.se Står også endel tips på enem sin hjemmeside.

Happy reading!

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drittgassere?

javel. du har vel en relevant forklaring på det du da?`

det som kan være kjipt med solex gassere, er at de ikke har kulelager på spjeldakslene, (i allefall ikke alle), så om de er godt brukt, så har det lett for at hullet akslen er lagra opp i blir litt ovalt, og da trekker de gjerne en del falskluft der.

om dine er så slitte, hadde jeg ikke satt de på.

har selv hatt 2x45mm solex på samme motor som du har.

ble aldri justert helt 100% pga nevnte falskluftproblem.

jeg hadde mekaniske løftere, porta topp, og omslipt orginalkam.

om motorn er i nogelunde god stand,

hadde jeg gått for en enem e11 kam

(mener den er til mek løftere, så da må du bytte)

har uansett hørt bare bra om den kammen!

men 160hk er nok ikke oppnålig uten litt heftigere mods.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greitnok. Men forsterket er og få kjøpt

ja, men her er det snakk om hva som kan gjøres på en orginal motor.

tror ikke du trenger forsterka lagre heller, holder nok med orginale i første omgang.

men når du først har det oppe så kanske veiva bør slipes, og da må du bytte alle veivlager og rammelager +++

så ikke ta av for mye på toppen må vel være mitt tips,

om du ikke skal overhale motorn.

Edit: ser nå at den ikke har gått så mye, men uansett...

ang bensinpumpe, så ville jeg i allefall invistert i en justerbar trykkregulator.

helst en elektrisk bensinpumpe og.

den orginale mekaniske pumpe leverer bensin så støtvis at det er vanskelig og få justert opp gasserne.

de er ganske ømtålige på bensintrykk solex ADDH, og skal vel helst ha rundt en 0.2-0.3 bar trykk om jeg ikke husker helt feil.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men her er det snakk om hva som kan gjøres på en orginal motor.

tror ikke du trenger forsterka lagre heller, holder nok med orginale i første omgang.

men når du først har det oppe så kanske veiva bør slipes, og da må du bytte alle veivlager og rammelager +++

så ikke ta av for mye på toppen må vel være mitt tips,

om du ikke skal overhale motorn.

Edit: ser nå at den ikke har gått så mye, men uansett...

ang bensinpumpe, så ville jeg i allefall invistert i en justerbar trykkregulator.

helst en elektrisk bensinpumpe og.

den orginale mekaniske pumpe leverer bensin så støtvis at det er vanskelig og få justert opp gasserne.

de er ganske ømtålige på bensintrykk solex ADDH, og skal vel helst ha rundt en 0.2-0.3 bar trykk om jeg ikke husker helt feil.

Oljetrykket bruker å være et lite problem på CIH ja, men hvis du bruker oljepumpelokk og den fjæra/kula fra 2,3 diesel, så får du rundt en kilo mer oljetrykk. Gå for en Enem E11 kam (308 gr), eller en H9 (312 gr). Må ha mekaniske løftere til begge. E11 kammen har jo et løft på 11,8 mm, så ha det i bakhodet før du bestemmer deg for hvor mye du skal høvle toppen. H9 kammen har 1 mm mindre løft. Jeg brukte H9 kammen før, da bør du bruke dobble ventilfjærer å. Justerbart kamdrev bør du nå ha. Slår du skikkelig på stortromma, så kjøper du et sett med nål-lagrede vippearmer i aluminium som er mye sterkere og lettere enn de orginale. Koster rundt 5000.- Men men.... mye mikk makk som går an å gjøre med de motorene der....så lykke til i trimminga

Lenke til kommentar
Del på andre sider