Gå til innhold

EU- kontroll. fikse eller dumpe?

Ranger emnet

jenspond

Anbefalte innlegg

Hei,

vært på EU-kontroll med bilen idag.

en Mazda 626 1986 2.0 Automat.

fikk feil for hull i ene røret til eksospotta, det er jo greit å fikse.

Men det viste seg at det var masse rust rundt fjæropphenget i begge de bakre hjulbuer.

Det var jo litt kjipt.

Noen som har ett grovt overslag over hva det kan koste å fikse?

Eller vet om noen i Trondheim som driver med slikt til en grei pris?

Ellers var det noen verdier han ikke fikk målt pga hull i eksosen.

er det sjansje for at det blir for høye verdier der uten at det er noe som lett kan justeres?

sinnsykt surt å bruke noen tusenlapper på å fikse den å så går den ikke gjennom allikevel.

Ser fra forrige EU-test at det sto oppgitt verdien 0,45. Har ikke peiling på om det er bra eller dårlig jeg. Noen som vet?

Så jeg sitter nå her og funderer på om jeg fikse den eller dumpe den.

Er i såfall på utkikk etter ny bil.

Noen tips om hva som er kurant og hvilke merker man bør holde seg unna når det gjelder gamle biler i 10 000krs klassen.

Har tidligere hatt en

Golf 2, 1985

Rover Mini 1,3, 1994

og nå

Mazda 626, 1986.

byttet til mazda fordi jeg var sugen på en bil med 4dører og litt mer plass. (miniene er små, men svinmorro å kjøre)

ser nå at plassbehovet ikke er så stort, så går greit med en to dørs bil igjen.

Behovet mitt er strengt tatt en bil som går fremover (og helst bakover) og som det er en stund til skal på eu-kontroll. :)

Aktuelle ting.

Golf 2 har hatt før og vært fornøyd med. (ligger disse for høyt i pris pga rykte eller?)

Ellers har jeg vel hørt at Mazda, Toyota, Volvo og BMW er blant biler som holder seg godt selv om de begynner å dra litt på åra.

Noen kommentarer til det eller andre forslag?

Takker for alle innspill.

Mvh

Einar

BMW 320DAT -01

Citroen Berlingo -05, Mini -71

x Seat Arosa x Mitsubishi Lancer GLX -93

x Golf II 1.8 -85 x Mazda 626 -89

x Rover Mini 1.3 -94 x Golf II 1.6 -85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss ike hullet i eksosen er altfor stort, så kan det ordnes midlertidig det ett nødreparasjonssett for eksosanlegg. Husker ikke hva det heter, men får det på div rekvisitabutikker. Brukt det sjøl. Funker helt fint. Kan tydeligvis ligge på lenge, siden det er nesten ett halvt år siden jeg la det på.

Rusten i hjulbuene er det nok litt verre med. Ikke sikker på hva jeg hadde gjort om jeg var deg. Siden jeg ikke vet hvordan resten av bilen er.

Angående ny bil, så tipser jeg deg om Fiesta. Disse ligger nå overraskende lavt i pris, og er ikke så verst å kjøre.

Ellers er toyota ett bra valg. Men også her er rusten ett problem, akkurat som på mazdaen din. Ei vennine har en corolla, den har greit med rust. Over alt på bilen. Hjulbuer, bakluke, osv..

Micra er jo noe å vurdere, vet fint lite om disse bilene. Alle slike små biler er jo egentlig greie. Bilige i drift(bensin) og koster ikke skjorta å forsikre.

Fiesta to the people

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10.000 blir fort mer, rund disse dagene så er ikke årsavgiften betalt heller, så dine 10.000 blir for 15.000.

Eksosanlegget kan sveises, regner med at du kjenner noen som kjenner noen som kan sveise.

Når det er rusta bak i fjæropphenget så har du ikke nevnt om det er et lite hull eller stort...

men dette ville jeg gjort dersom du kjenner noen med sveiseapparat.

*jekket bilen høyt bak

* tatt av bekke fjærbeina

* slipt tårna på innsiden med stålbørste på drill

* Sveiset fra innsiden (lett å komme til på disse bilene)

* Sprayet på en Quic Grunning mot rust og deretter tecylert.

Hvis du kjenner folk som sveiser og de hjelper deg gratis så er dette gjort for under 200,- Men det tar deg ca en dags arbeid om du gidder...

Håper dette hjalp litt ;)

EDIT: Så gammle biler har en Co grense på 2.50 en plass, så din gamle måling var meget bra. Så dette blir ikke noe problem om du sveiser litt på eksosen.

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider