Gå til innhold

Klonk i multilink (knirk)

Ranger emnet


torge

Anbefalte innlegg

Har litt ulyd i forstillingen på en 98 A4. Klonker når jeg kjører over ujevnheter. Bilen har gått 130.000 km.

 

Lurer på følgende:

  • Hvilke deler i hjulopphenget er mest utsatt for slitasje ved normal kjøring?

  • Hvor lang levetid har delene som er mest utsatt for slitasje?

  • Er det normalt at hjulopphenget begynner å lage ulyd ved 130.000 km?

 

Fikk byttet en foring i opphenget i fjor på denne tiden på grunn av tilsvarende lys i hjulopphenget. Er ikke helt sikker på hvilken med den var nedre, bakre bærearm (?) mener jeg å huske.

 

Tenker på å få byttet alle tilsvarende foringer i en gang hvis jeg nermer meg slutten på levetiden på disse. Irriterende når ting begynner å klunke igjen 1/2 år etter at bilen var inne for samme problem.

Torge

1998 Audi A4 2.4

1991 Audi 80 1,8S (x)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt ulyd i forstillingen på en 98 A4. Klonker når jeg kjører over ujevnheter. Bilen har gått 130.000 km.

 

Lurer på følgende:

  • Hvilke deler i hjulopphenget er mest utsatt for slitasje ved normal kjøring?

  • Hvor lang levetid har delene som er mest utsatt for slitasje?

  • Er det normalt at hjulopphenget begynner å lage ulyd ved 130.000 km?

 

Fikk byttet en foring i opphenget i fjor på denne tiden på grunn av tilsvarende lys i hjulopphenget. Er ikke helt sikker på hvilken med den var nedre, bakre bærearm (?) mener jeg å huske.

 

Tenker på å få byttet alle tilsvarende foringer i en gang hvis jeg nermer meg slutten på levetiden på disse. Irriterende når ting begynner å klunke igjen 1/2 år etter at bilen var inne for samme problem.

 

Dette er dårlige deler som du må regne med på passat/A4/A6/A8. siden du sier "klunk" er det mest samsynlig de øvre,fremre bærearmene du bør se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"knirk" var nok heller nedre,fremre tenker jeg! Hver arm-sin lyd

 

Høres ut som du har litt peil på forstillingsproblemene til A4. Vet du om det er vanskelig å skifte disse armene/foringene selv? Jeg har tilgang til det meste av verktøy, så jeg håpet å spare litt verkstedutgifter. :)

 

Hørte først "knirking", denne lyden gikk så over til å bli en "klunke" lyd.

 

Mvh Mads

- 98 Audi A6 1,9 Tdi

x97 Audi A4 1,8 20V (solgt)

x87 Mercedes 190E 2,3 (solgt)

x87 Mercedes 190E 2,0 (solgt)

x81 Ford Escort 1,3 (taket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Høres ut som du har litt peil på forstillingsproblemene til A4. Vet du om det er vanskelig å skifte disse armene/foringene selv? Jeg har tilgang til det meste av verktøy, så jeg håpet å spare litt verkstedutgifter. :)

 

Hørte først "knirking", denne lyden gikk så over til å bli en "klunke" lyd.

 

Mvh Mads

Du må selvfølgelig se og kjenne litt på forstillinga for å se hvem det er. de nedre må du ha bilen på bukk for å sjekke. De øvre ser du ofte ved å jekke opp bilen og bikke side-til-side på hjulet. Da ser du også om det er endeledd/styrestag. Bytta akkurat endeledd på kameraten min sin A6 igår kveld. Delene kan du bytte selv, men du bør ta 4-hjulslåling etterpå. Er det evt den/de nedre bakre må du løsne den bakre bolten på traversen for å få ut bærearmen. Resten er kurant. Lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår