Gå til innhold

Luftmassemåler på Camry?

Ranger emnet


Camry-Driver

Anbefalte innlegg

Jeg har en Toyota camry 2.0 xli.. og da jeg ser på camry fra USA og noen fra norge, så har de Luftmassemåler montert rett bak luftfiltret.

på min camry så er det ikke det, ikke på de fleste camry i norge heller.(som jeg har sett da)

 

motoren min har betegnelsen 3S-FE

 

noen som vet noe om det? er det noe forskjell på effekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du sansynlig vis Mekanisk Innsprøytning. Dvs en forhåndsbestemt mengde besnin kommer inn i kammeret, avhengi av turtall og belastning på motoren.

Og alt dette skjer Mekanisk, ikke elektronisk.

 

Correct me if i'm wrong ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også usikker på hva som er hva i denne sammenheng. Jeg poster derfor bilder av min camry, og en annen camry. (camryfellow)

 

MIN:

camry%20003.jpg

 

 

Camryfellow sin:

intakef%f8r%20(1).JPG

 

 

 

Noen som kan forklare meg forskjellen? Hva som er hva? Han har en boks stående på luftfilterboksen, jeg har ingenting der..

[-]1991 Mazda MX-5

[x]1996 BMW 323i

[-]1989 BMW 316i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilken modell er camry'en MED luftmasse-måler?

 

Edit:

Kikka litt over bildene, og camry'en MED luftmengdemåler har en del vakumslanger etz som går fra gass-spjeldet mot dysene.... Vil tro dette er for å senke bensinforbruket ytterligere ved å implentere Elektronisk innsprøytning, istedenfor Mekanisk Innsprøytning.

 

Luftmengdemåler brukes også i kombinasjon med Lambda-sonder, som er et must for biler med catalysator (som skal forrurense ENDA mindere da vetts)

 

Trur Effektmessig, at Mekanisk innsprut er best, men drivstoffmessig, er nok elektronisk best

 

kanskje dette hjalp noe?

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilken modell er camry'en MED luftmasse-måler?

 

Edit:

Kikka litt over bildene, og camry'en MED luftmengdemåler har en del vakumslanger etz som går fra gass-spjeldet mot dysene.... Vil tro dette er for å senke bensinforbruket ytterligere ved å implentere Elektronisk innsprøytning, istedenfor Mekanisk Innsprøytning.

 

Luftmengdemåler brukes også i kombinasjon med Lambda-sonder, som er et must for biler med catalysator (som skal forrurense ENDA mindere da vetts)

 

Trur Effektmessig, at Mekanisk innsprut er best, men drivstoffmessig, er nok elektronisk best

 

kanskje dette hjalp noe?

 

Ok, det der høres ivertfall logiskt ut. Det stemmer jo også at den med luftmengdemåler også har katalysator, noe jeg ikke har. Min er fra 1987, mens den til camryfellow er noen år nyere..

 

edit: Forresten, noen som vet hva den gule pluggen er? (den som står inn i den tomme luftfilterboksen på min bil) Hva er det, hvilken funksjon, og gjør det noe om det står slik det er nå? Den står bare i boksen som vanlig, men luften til motoren går jo ikke lengre via den... Den pluggen virker som meg som en temperatursonde, siden den ikke har noen hull eller bevegelige deler..

[-]1991 Mazda MX-5

[x]1996 BMW 323i

[-]1989 BMW 316i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

edit: Forresten, noen som vet hva den gule pluggen er? (den som står inn i den tomme luftfilterboksen på min bil) Hva er det, hvilken funksjon, og gjør det noe om det står slik det er nå? Den står bare i boksen som vanlig, men luften til motoren går jo ikke lengre via den... Den pluggen virker som meg som en temperatursonde, siden den ikke har noen hull eller bevegelige deler..

 

Ser forferdelig mye ut som en "oljedamp" tilkobling fra veivhuset... (ganske vanlig på eldere biler)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det hadde jo vert en god forklaring, hadde det ikke vert for at det bare er to ledninger som går til den "pluggen"...

 

da er det tempratur-sensor :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...
Jeg er også usikker på hva som er hva i denne sammenheng. Jeg poster derfor bilder av min camry, og en annen camry. (camryfellow)

 

MIN:

http://home.no.net/suzukixx/files/camry/camry%20003.jpg

 

 

Camryfellow sin:

http://home.no.net/suzukixx/files/camry/intakef%f8r%20(1).JPG

 

 

 

Noen som kan forklare meg forskjellen? Hva som er hva? Han har en boks stående på luftfilterboksen, jeg har ingenting der..

 

 

Min tidligere '91-modell var lik som den øverste her, og den hadde katalysator.

 

Den på det nederste bildet har en mekanisk måler for å måle volumet tuft som går inn i motoren. (slik som på Bosch sin Motronic-innsprut, denne ble levert både med og uten catalysator.)

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår