Gå til innhold

Innbrudd: DVD-radio stjålet

Ranger emnet

Erik Nygård

Anbefalte innlegg

Torsdag den 17. februar kl. 10.47 stoppet jeg ved C-bygget på Liertoppen kjøpesenter. Jeg låste som alltid bilen og gikk inn.

Jeg skulle bare innom Life helsekost for å spørre om alternative medisiner mot noen plager jeg har, dessverre glemte jeg i farten å ta med frontpanelet til spilleren. Så det satt igjen i bilen. Det er en av få ganger jeg har glemt å ta det med.

Jeg var sikkert trøtt og distré fordi jeg hadde sovet lite den natten, og fordi jeg måtte faste, pga at jeg måtte dra tidlig til Aker sykehus for å avlegge blodprøver. Det var på veien hjem jeg stoppet ved Liertoppen.

Jeg blir alltid nervøs og får ikke sove godt hvis jeg må til lege eller sykehus. Så det er nok årsaken til at jeg glemte å ta den med.

Klokken 11.04 kom jeg ut og oppdaget først at bilen var ulåst. Så ser jeg at noe ikke er som det skal være i bilen, så mye rot. Jeg har sjelden mye rot i bilen. Da ser jeg til min store fortvilelse at spilleren er borte, ledningene er dratt ut, og at deler av dashbordet er dratt ut av stilling. Det var trist å se det, og enda tristere var det å sette seg i bilen for å konstatere at flere festeanordninger der spilleren satt var ødelagt, og at det var hakk etter skrutrekker flere steder. I dashbordet som ikke hadde en eneste skade før.

Etterpå gikk jeg rundt bilen for å prøve å begripe hvordan tyven hadde brutt seg inn, det var ingen ytre skader, så prøvde jeg nøkkelen i dørene. Låsen i førerdøren virket fint, men i passasjerdøra gikk nøkkelen bare halvveis inn. Jeg tror at tyven har tredd noe inn i den som ble sittende fast.

Så kommer den morsomme delen. Jeg har pga. sykdom kun uføretrygd, så jeg har ikke akkurat god råd. Spilleren var noe jeg hadde drømt om og spart til i mange måneder for å lyse opp i en grå hverdag. Jeg var stolt som en hane da jeg mottok den i posten den 8. august 2003.

Den hadde en veiledende pris på 16.000 kr. Jeg fikk den på tilbud for 11000,- Forsikringsselskapet dekker max 10000,- til fastmontert utstyr. (Så får jeg trekk tilsvarende egenandelen, eller?)

Spilleren har gått ut av produksjon, så det finnes ingen erstatter tilgjengelig, om en erstatter kommer får jeg neppe den for samme prisen. Skal jeg ha ny DVD-spiller fra samme merke blir det enten en delt løsning eller med innebygget skjerm. Det blir i begge tilfeller dyrere enn det jeg har penger til, da må jeg i så fall begynne å spare opp til ny spiller. Det blir fryktelig trist å ikke ha underholdning i bilen i tiden fremover.

Forresten så er jeg ikke sikker på om jeg tør å sette inn noe nytt før jeg har fått alarm, den koster også noen tusen, det fører til enda en utsettelse.

At enkelte personer ikke kan begripe hvor mye trøbbel de skaper for ofrene ved å stjele. Det er ikke bare penger det er snakk om, man må tenke på at skademelding må fylles ut og sendes til frosikringsselskapet, forholdet må politianmeldes, skadene må takseres og bilen må siden settes inn for reparasjon. I tillegg føler man seg veldig tråkket på. Jeg er borte i 17 minutter, i løpet av den tiden har en fremmed person brutt seg inn i bilen min, stjålet noe som hører meg til og etterlatt meg blakkere enn noensinne og med skader på en forøvrig pen bil.

Tror dem at folk er rike fordi det sitter en middels dyr spiller i bilen? Forstår dem ikke at folk må spare og/eller låne penger for å kjøpe seg ting?

Nei da, "se den feite spellarn, han er rik, den stjeler vi, han kan bare kjøpe ny" tenker visst noen. Æsj!

Jeg har så mange kroppslige problemer at dette trengte jeg absolutt ikke. Jeg har lenge slitt med depresjon og selvmordstanker, så skjer dette i tillegg.

Det er kanskje naivt det jeg nå skal skrive, men det er i det minste gratis å skrive det.

Om noen skulle komme over en Alpine DVD, type DVA-7996R, som mangler fjernkontroll, bruksanvisning og kvittering, så vær så snill og ta kontakt med meg. Jeg vil gjerne ha spilleren tilbake på en eller annen måte. Jeg skal ikke nevne den som gjør det med navn til politiet, med mindre vedkommende ønsker det selv. Alt jeg ønsker er å få spilleren, eventuelt få nyss om hvem tyven muligens er.

Dessverre er nok spilleren borte for alltid for meg, kanskje er den allerede solgt til en samvittighetsløs person her i Norge, eller så er den på vei til østblokken.

Uansett føles det godt å fortelle om dette.

Takk for at du leste.

Dumme tønner ruller mest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var kjipe greier. Håper det ordner seg, og du får tilbake spilleren. Skjønner meg ikke på folk, som drar rundt i biler å stjeler. En kamerat ble frastjålet anlegg til 25k for en stund tilbake også. Det er noe dritt. Selv har jeg DVD i bilen, av type PYLE. Med innfelt skjerm i midtkonsollen i min Golf II. Mvh Tommen

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg, forbanna jæ**** som ikke kan la andres ting være i fred! Har desverre ingen skjerm, men et par spørsmål spørsmål, jeg lurte på om noen kunne svare på. Er det slik at man ikke får dekket mer enn 10000 for alt anlegget i bilen, eller bare spilleren? Kan man ha en slags spesial forsikring for å få dekket alt?

06-Golf V 1,9 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle forsikkering selskaper har mulighter for exstra innventar forsikkering.

men prisen kan det være stor forskjeld på og samme gjelder hva de innholder.

eks:

fri leie bil så lenge bilen står på verksted(30dager)

fri vei hjelp(også hjemme)

innventar intill 50.000.- (finnes eks. 100K/150K 200K og +++)

hukser jeg ikke feil så ligger prisen på det eks. ca rundt 500.- til 1000.- pr/år

men det kommer sikker annpå vilekn avtale kontrakt du har..

men det er forskjeld på hva forsikkering selskaper skal ha av domentasjon, for noen holder det med kvitering(full pris) andre skal ha bilder av exstra utstyret.

Bonden

2.plass Nasca ama 500w finale 1992

2.plass utfordere finale 2003

4.plass ama.lyd finale 2004

2.plass ama.lyd finale 2005

in use Renault Alpine

& Audio control DQXS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg, forbanna jæ**** som ikke kan la andres ting være i fred! Har desverre ingen skjerm, men et par spørsmål spørsmål, jeg lurte på om noen kunne svare på. Er det slik at man ikke får dekket mer enn 10000 for alt anlegget i bilen, eller bare spilleren? Kan man ha en slags spesial forsikring for å få dekket alt?

Kommer vel an på hvilken forsiring du har, men hos Gjensidige får du dekket inntil 10000,- av "fastmontert" ekstrautstyr. Det gjelder altså også det som er baki så lenge det ikke bare ligger der..

Man kan forsikre for så dyrt anlegg man vil, men det er uforholdsmessig dyrt!

Hørte hva de skulle ha for å heve det til 20 og 30 tusen, men droppet det uten å nøle.

Forsikringen ble doblet eller tredoblet!

Det vil si:

Vanlig 10000,-: 8000,- i året

20000,-: 16000,- i året

30000,-: 24-25000,- i året

Helt sinnsykt, fatter ikke hvordan de kan være så griske...

Burde jo egentlig hatt forsikret nærmere 100000,- i ekstrautstyr, men kan jo forestille meg hva det koster.

Eneste mulighet er å unngå innbrudd.

En god alarm er viktig!

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel an på hvilken forsiring du har, men hos Gjensidige får du dekket inntil 10000,- av "fastmontert" ekstrautstyr. Det gjelder altså også det som er baki så lenge det ikke bare ligger der..

Man kan forsikre for så dyrt anlegg man vil, men det er uforholdsmessig dyrt!

Hørte hva de skulle ha for å heve det til 20 og 30 tusen, men droppet det uten å nøle.

Forsikringen ble doblet eller tredoblet!

Det vil si:

Vanlig 10000,-: 8000,- i året

20000,-: 16000,- i året

30000,-: 24-25000,- i året

Helt sinnsykt, fatter ikke hvordan de kan være så griske...

Burde jo egentlig hatt forsikret nærmere 100000,- i ekstrautstyr, men kan jo forestille meg hva det koster.

Eneste mulighet er å unngå innbrudd.

En god alarm er viktig!

Mvh

Stian

Er det virkelig så dyrt?

Jeg legger vel noen tusen i stereoinnstallasjon nå.. Også skal det legges masse i utseende også.. Hvordan blir det liksom? Kan jeg forsikre felger f.eks?

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel å montere selvskudd da,hehe.

Skulle hatt kameraer som reagerte på bevegelse med overføring til mobil.

Og så en liten kanon som følger bevegelige mål (sånn som helikoptre har) som avfyres med mobilen.

Da tenker jeg det skulle blitt slutt på biltyver etter hvert :D

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kanskje høre med senteret om de har noen kameraer på parkeringsplassen. Du er nok sikkert ikke den første som har blitt frastjålet ting når du er inne der for å handle. Jeg gjetter på at det var et par kompiser som har gjort det før og som sikkert vil gjøre det samme igjen. Han ene av dem hadde du nok sikkert traskende etter deg inne på senteret...

Uansett er det utrolig kjipt at du ble utsatt for dette og jeg håper du får ordnet deg en ny spiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler absolutt med deg og skal holde øyne og ører åpne.

Ble sjøl frastjålet min kjære Rockhopper FS Pro sykkel i høst. Det værste er at selv om det er mer eller mindre kjent at en gjeng lokale dophuer/langere har organisert en forsendelse sykler kan ikke purken gjøre en dritt. Sånne ting gir meg lyst til å lade etpar haglpatroner med salt og besøke vedkommende jævler! Gir ikke 5 flate for denslags individer. Betongtøfler og rett utom kaikanten!

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det folk bør huske på er at de som kjøper dette er like skyldige som de som stjeler det.. Slike tyverier hadde nesten ikke eksistert om ikke det fantes kjøpere av tyvegods..

Utrolig synd det her, jeg vet hvordan det er å bli frastjålet ting å sitte igjen med en dårlig forsikring.. Ikke bare føler mann seg overkjørt av tyvene.. men mann føler seg også lurt av forsikringsselskapet..

Håper virkelig at ting ordner seg for deg.

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider