Gå til innhold

Turbo Manifold

Ranger emnet


jumbo12

Anbefalte innlegg

Hallois!

Tenkte jeg skulle lage turbo manifold til bilen selv.

Har titta litt rundt for å se hvordan andre har ordna det

og har lakt merke til noe som jeg ble veldig nysjerrig på!

 

Noen har grenrør som går mer eller mindre rett i sammen,

mens andre har virkelig "anstrengt seg for å få

like lange grenrør med masse bend og kromspring!

 

Har dette noen praktisk betydning eller er det ett fett?

(Slitasje, effekt,osv. ???)

 

Eks:

- like (ikke så mye bend her da, men illustrerer poenget):

manifold_17.jpg

 

- rett-sammen:

manifold7.jpg

 

 

 

 

Thx for alle info, tips og råd!!!

Han fra åsen

 

X'er:

- 2001 Polo, (taket og vraket)

- NSR 125 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noe med lengde og motstanden den får ved bråe svinger, manifoilen som er på det øverste bildet har best flow igjennom rørene. aerodynamikken telles også i eksos-anlegg, ikke bare hvordan luftmotstand bilen har ellers i design!

 

Lykke til da, send meg noe bilder av resultatet;)

 

Niclas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får satse på like-lange grenrør da med så lite bend som mulig

for optimal flow :)

 

Men tror nok jeg må ta å titte og forhøre meg litt omkring før

jeg begynner å lage noe. Får se om jeg får begynt å maskinert litt

etterhvert... Flenser og sånnt er i hvertflall greit å begynne med.

Blir nok en liten stund før det blir noen bilder av ferdig manifold!:rolleyes:

 

Thx for infoen... alt hjelper

Han fra åsen

 

X'er:

- 2001 Polo, (taket og vraket)

- NSR 125 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ikke 100% sikker, men jeg mener at det optimale er at grenrørene (rørene fra hver sylinder) er like lange alle sammen. det er derfor noen er så "snirklete". lengden på rørene har vel noe med hvilket turtall motoren jobber best på å gjøre.

 

Vet vel ikke om noen tommel finger regel på hvor lange gren-røra skal være,

i forhold til hvilket turtall motoren "går best på" som du så fint sa det:) ???

Han fra åsen

 

X'er:

- 2001 Polo, (taket og vraket)

- NSR 125 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet vel ikke om noen tommel finger regel på hvor lange gren-røra skal være,

i forhold til hvilket turtall motoren "går best på" som du så fint sa det:) ???

 

Trur ikke du merker så storforkjel så lenge du ikke skal bygge den helt optimale motoren, men skal du det så lager du ikke manifoil sjøl heller thumpsup

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur ikke du merker så storforkjel så lenge du ikke skal bygge den helt optimale motoren, men skal du det så lager du ikke manifoil sjøl heller thumpsup

 

Derfor har jeg begynt å leite etter en C20LET :)

Så hvis du har en i baklomma så tar jeg den gjerne!!!

Han fra åsen

 

X'er:

- 2001 Polo, (taket og vraket)

- NSR 125 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aerodynamikken telles også i eksos-anlegg, ikke bare hvordan luftmotstand bilen har ellers i design!

Niclas

Nei, aerodynamikk har med et objekts oppførsel i en luftstrøm å gjøre! Venturi har noe med en luftstrøms oppførsel i et objekt å gjøre....

Derfor er det venturi som blir påvirket og endret ved forskjellige design på rørene.

En lik lengde på rørene vil gi en jevn strøm av gasser, lengden på rørene vil gi ulik "jevnhet" på gass-strømmen fra de forskjellige sylindrene, OG ha noe med hvilket turtall du får best virkning å gjøre.

På en turbomotor som skal jobbe på høye turtall, så har forskjellig lengde ikke så mye å si, skal motoren dra jevng og godt fra LAVE turtall, da bør lørene være noen lunde like lange, og gi en noen lunde lik motstand/mottrykk i røret. Ellers så vil man få en "rykk" av gasser.

 

Kort forklart. Dette er vitenskap, og koster masse penger. Så det er ikke så lett å diskutere seg frem til et 100% oppsett via et forum på internett..

 

 

Mvh

Glenn

 

 

Mvh

glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noe med lengde og motstanden den får ved bråe svinger, manifoilen som er på det øverste bildet har best flow igjennom rørene. aerodynamikken telles også i eksos-anlegg, ikke bare hvordan luftmotstand bilen har ellers i design!

 

Lykke til da, send meg noe bilder av resultatet;)

 

Niclas

¨

Med TURBO har vel ikke eksosen noe stort å si...

Jo større jo bedre fatality

Han fra åsen

 

X'er:

- 2001 Polo, (taket og vraket)

- NSR 125 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på denne, så ser du en som funker veldig bra til 1,3/1,4L Polo motorer

 

Ta en titt på hva???

 

Forresten ikke Poloen som skal lades opp med mere krutt!!!

<Den skal få lov til å være i den standen den er. bra bil>

Han fra åsen

 

X'er:

- 2001 Polo, (taket og vraket)

- NSR 125 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil se noen bilder av manifolder-kollektorer www.home.no/abracing

 

En hel masse å fortelle om grenrørteorier, men om du lager med like lange rør ca. 40-50cm fra ventil til turbo og ikke for stor diameter på rør så vil jeg tro du er i nærheten av noe som vil fungere. Har 321 kvalitet bend 42.4 mm utv om du skulle trenge og flenser for golf 16v. La bare merke til at det var det som var avbildet først skjø........

x-Kadett c cosworth 526 hk http://www.grombil.com

x-Ktm 525 SuperMotard

Ducati 998 testastretta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil se noen bilder av manifolder-kollektorer www.home.no/abracing

 

En hel masse å fortelle om grenrørteorier, men om du lager med like lange rør ca. 40-50cm fra ventil til turbo og ikke for stor diameter på rør så vil jeg tro du er i nærheten av noe som vil fungere. Har 321 kvalitet bend 42.4 mm utv om du skulle trenge og flenser for golf 16v. La bare merke til at det var det som var avbildet først skjø........

 

Må gjerne dele teoriene med oss!!! :)

Men over til enda et spørsmål som har dukket opp...

Hva slags dim egner seg på grenrøra??? Hørte et sted at

arealet av åpningen på flensen (til turbo) delt på antal syl.

var en måte å finne dim på grenrøra på? Noe hold i dette el?

 

Men det stemmer jo ikke helt med andre grenrør jeg har kikka

på!

 

Var mer å tenke på enn jeg hadde trodd det her, men er jo

ålreit med noen "små" utfordringer å!!! doh

Han fra åsen

 

X'er:

- 2001 Polo, (taket og vraket)

- NSR 125 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår