Gå til innhold

Elektronisk tenning til B23A

Ranger emnet


keirot

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte elektronisk tenning fra en 240 m/B230A motor på høggern for 500,- eller no. Var noe bosh greier. Lett å montere ihvertfall.

 

 

Det er jo en grei måte å gjøre det på ja. Skal tro om det er transistor eller tyristor som styrer denne? Hmmm...

Tenkte å montere meg en høyeffektscoil for å kunne gi skikkelig pulver til pluggene. Lurer derfor også på om det hadde vært lurt med annen type plugger. Har også hørt at det ikke er nødvendig med så mye fortenning som normalt er satt til rundt 8 grader, siden systemet leverer peak mye kjappere. Men kanskje det må være litt. 2-3 grader? Noen som veit??...

 

-Keirot-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en grei måte å gjøre det på ja. Skal tro om det er transistor eller tyristor som styrer denne? Hmmm...

Tenkte å montere meg en høyeffektscoil for å kunne gi skikkelig pulver til pluggene. Lurer derfor også på om det hadde vært lurt med annen type plugger. Har også hørt at det ikke er nødvendig med så mye fortenning som normalt er satt til rundt 8 grader, siden systemet leverer peak mye kjappere. Men kanskje det må være litt. 2-3 grader? Noen som veit??...

 

-Keirot-

 

Må alltid ha litt fortenning uansett hva slags tenning man har.. Eller så får du tenningsbank på null komma niks.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finner du vel fort ut ved å prøve ?? Kommer jo veldig ann på hvilken komp du virkelig har i motoren, kvaliteten på drivstoffet osv osv... Kjører du på Etanol, så slipper du nok tenningsbank tenker jeg...

 

Mvh

Glenn

 

Drikker selv kun etanol i helgene, bilen får 98! :)

Bilen er rulla 310.000km så kompen er vel ikke den aller beste. Men er jo kjørt pent da! kiddie

 

Mvh.

Keirot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker selv kun etanol i helgene, bilen får 98! :)

Bilen er rulla 310.000km så kompen er vel ikke den aller beste. Men er jo kjørt pent da! kiddie

 

Mvh.

Keirot

 

Tror nok 2-3 er alt for lite, min går bedre hvis jeg setter den nærmer 15, skal være 10-12 i den...

 

Men skjønner ikke hvorfor du skal ha den ned til 2-3grader bare fordi du har annen coil og el.tenning.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok 2-3 er alt for lite, min går bedre hvis jeg setter den nærmer 15, skal være 10-12 i den...

 

Men skjønner ikke hvorfor du skal ha den ned til 2-3grader bare fordi du har annen coil og el.tenning.

 

 

Nei, mulig d blir gærn't med så lite fortenning. var bare jeg som hadde lest om kar som hadde testa ut noen lunde samma opplegget, og fortalte at han gikk kraftig ned på fortenninga. Jeg får justere meg fram til jeg treffer det som funker best....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en Liiiten tur ut på "offtopic".

 

På min B23A (83) så skulle tendingen stå på 7 grader tror jeg, hvor mye fortending er det sunt å stille på ? Min sin tikler mye når jeg kjører opp over bakker med litt tung gir.. men den forsvant når jeg kjørte på 98 nesten.. men ikke sist jeg prøvde.

 

Men hvor mye fortending kan jeg stille på egentlI ??

 

Mvh.

Freddy :)

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår