Gå til innhold

billige kammer!

Ranger emnet


golfrider

Anbefalte innlegg

Hva tror dere om disse? Se litt ned på siden på linken her:

 

kammer

 

De var jævlig billige, men har ikke hørt om tectonics før..

Jo, men er kam er på en måte en kam.. de kan jo ikke ære så billige at de er dreidd feil :) eneste er at de muligens slites ned fortere enn de dyrere.. For en tusing, så er det bare å prøve :)

 

 

Ellers veldig mye billig og fint på den sida der...

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlige kammer kan gjøre mer enn å slites fortere. F.eks knekke.

En kam er ikke dreid, den er slipt pga. at materiallet er mye hardere enn vanlig stål. Og hardt/herdet stål er sprøtt, en bruddanvisning og den kan knekke rett av, og mange små deler finner veien rundt i motoren din.

 

Jeg har ikke peiling på om dette merket er bra eller ikke, men skal du bygge en sint motor med mye hester og turtall så ville jeg skygget unna.

Audi 90 Quattro, lekebil.

Golf 1988 http://www.dub-dukes.com/r20/

Beetle 1957 Californian-Copper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlige kammer kan gjøre mer enn å slites fortere. F.eks knekke.

En kam er ikke dreid, den er slipt pga. at materiallet er mye hardere enn vanlig stål. Og hardt/herdet stål er sprøtt, en bruddanvisning og den kan knekke rett av, og mange små deler finner veien rundt i motoren din.

 

Jeg har ikke peiling på om dette merket er bra eller ikke, men skal du bygge en sint motor med mye hester og turtall så ville jeg skygget unna.

 

jo, jo, men skulle kamen knekke, så er det en klar sak for garanti, selv om den er kjøpt i usa, så må vel noen garanti regler gjelde..

 

Ville ikke vært redd for å kjøre denne kammen på en bil jeg.. det mest faretruende som skal kunne skje er at den slites fortere.. vil ikke tro at du vil kunne oppleve at den knekker.. en leverandør vil ikke kunne sette et så dårlig produkt ut på markedet, da ryktet snart vil ta igjen produktet....

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig forskjell på kammer... Både performance, slitestyrke og kvalitet på bruddstyrke. Mye drit på markedet.... Som R20 sier, det er mye som knekker og en garantisak til statene koster penger og ikke minst unødig tid. Sending fram og tilbake samt å få det riktig til med proforma mht garanti.... Skygg unna det du ikke er sikker på, uten at jeg har erfaringer med merket.

 

Er vel i fare for å bli sett på som subjektiv iom at vi er Schrick forhandler, men fronter bare poenget.

 

Poeng 2: Lite vits å bestille smådeler over havet, det spinner opp i frakt, moms, tull og vas. Da bør en organisere samlebestillinger eller liknende, står jo og sterkere ved garantisak dersom en får en knekk-batch.... Det skjer de beste.

VOLVO - Schnellste Traktor der welt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vell ikke så billig når de tar 150 dollar i porto... :rolleyes:

 

Stort sett standard pris fra Statene det. Var vel noe av det jeg snakket om over her.... Det inkluderer forsikring og går noenlunde raskt. Alternativet er sneglepost, men da er motoren gått så mye i mellomtiden at du like godt kan bestille et bunnsett og ventiltettinger i samme pakka.... :)

 

......og Dr Schrick lager utrolig gode kammer til alle tyske merker....... ;)

VOLVO - Schnellste Traktor der welt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kammer fra Techtonics har samme stålkvalitet som originale VW/Audi-kammer, slik at faren for at disse skal knekke er like "overhengende" som for at originalkammen skal knekke!!!!!

I USA testet de kammer fra Techtonics (254 grader ABF) mot nettopp kammer fra Schrick (268/276 grader). Techtonics gav mer hk/Nm enn Schrick helt opp til ca. 6300 omdr, og hadde lite eller inget tap i bunn kontra originalkam.

Schrick hadde en anelse mer hk/Nm over 6300 omdr, men gav f.eks ca. 12 hk mindre enn Techtonics ved 5000 omdr, og en god del lavere hk/Nm fra bunn og opp til rundt 6000 omdr.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kammer fra Techtonics har samme stålkvalitet som originale VW/Audi-kammer, slik at faren for at disse skal knekke er like "overhengende" som for at originalkammen skal knekke!!!!!

I USA testet de kammer fra Techtonics (254 grader ABF) mot nettopp kammer fra Schrick (268/276 grader). Techtonics gav mer hk/Nm enn Schrick helt opp til ca. 6300 omdr, og hadde lite eller inget tap i bunn kontra originalkam.

Schrick hadde en anelse mer hk/Nm over 6300 omdr, men gav f.eks ca. 12 hk mindre enn Techtonics ved 5000 omdr, og en god del lavere hk/Nm fra bunn og opp til rundt 6000 omdr.

 

Hehe... Sånne tall kan hvem som helst framlegge. Synes det er litt morsomt når leverandørene begynner sånn. Grunnregelen er vel at økt durasjon gir øket behov for turtall, så det smeller ingen store bomber når en 276-løsning tester dårligere på lavt enn en 254, det betyr jo bare at alt virker som det skal...

 

Schrick leverer til VW 4cyl/4v eksempelvis ca 10 innsugskammer og litt flere utblåskammer, durasjoner fra 250 til over 300 grader og løft mellom 9,5 og 12mm. Hr ikke nyeste katalogen her... Men hvor, når, hvordan, hvor ofte og hvilke hk vs nm en ønsker er dermed mer eller mindre opp til en selv. Det eneste jeg er sikker på er at Dr Schrick leverer kvalitet som de verdenskjente for... I Norge og.... :)

VOLVO - Schnellste Traktor der welt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan man legge til at Schrick-kammen har maks dreiemoment på 6250 omdr.(117 ft-lbs) og har etter dette en sterkt nedadgående momentkurve.

Techtonicskammen har maks dreiemoment på 4900 omdr. (123 ft-lbs), og har deretter en nokså flat momentkurve som ligger på ca. 120 ft-lbs helt til 6300 omdr.

Etter min mening er da kammen fra Techtonics den som passer best for folk flest, da om du girer på +- 6000 omdr.

Sier IKKE at Schrick er dårlig, da dette er bra kammer av høy kvalitet, alt til sitt bruk :) Har Schrick-kam selv (272 grader i Audi 2,3 liter), og selvsagt Techtonics (268 grader i Audi 1,8 liter).

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Sånne tall kan hvem som helst framlegge. Synes det er litt morsomt når leverandørene begynner sånn.

Ja det synes du sikkert, da Schrick aldri oppgir ett eneste tall. Du vet sikkert like godt som meg at Schrick ikke oppgir hvor mye hk eller moment man kan forvente ved de forskjellige kammer.

Det jeg ser som et lite minus med Schrick, er at man må laaangt opp i turtall for å få gevinst, og da blir også tapet desto større i bunn.

Men som sagt tidligere, kammene deres har god metallkvalitet, akkurat som Techtonics:)

 

En liten artikkel her, kanskje lite av interesse, men men..

http://www.audifans.com/archives/1998/09/msg03344.html

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det synes du sikkert, da Schrick aldri oppgir ett eneste tall. Du vet sikkert like godt som meg at Schrick ikke oppgir hvor mye hk eller moment man kan forvente ved de forskjellige kammer.

Det jeg ser som et lite minus med Schrick, er at man må laaangt opp i turtall for å få gevinst, og da blir også tapet desto større i bunn.

 

Hehe... :) Hør nå her: 2 kammer med samme durasjon og samme løft vil gi NØYAKTIG samme resultat på benk uansett hva som står på eska. Materialkvalitet fra Schrick er neppe vits i å diskutere, vi har vel begge våre grunner til å kjøre VAG.

 

Men: Å sammenlikne en 268/276 løsning fra Schrick med en 254/254 fra en eller annen, på en gitt motor vil jo være som å sammenlikne Lego med Playmo. Synnøve Brunost er bedre enn Tine Gulost.....! :rolleyes: Skjønner ikke sammenlikningen....

 

Og: Schrick lager kammer til masse titalls bilmerker, med et utrolig antall forskjellige motorer. De har et utvalg som strekker seg lengre enn de fleste og har laget VW kammer LITT lenge.... Blir litt oppgitt over sånt opplegg som dette... Det er sikkert 200-250 kammer i Schrick-katalogen og du konkluderer med at fellesnevneren for Schrick er at de produserer kammer med mye durasjon... Neppe enig.... En annen ting er at det i enkelte tilfeller kan være greit med et justerbart drev.

 

Så: Jeg kan sende deg en gammel utslitt Schrick-katalog så skjønner du hvor merkelig dette blir... Schröder og de karene hans er proffe, derfor opererer de ikke med hk oppgitt i tabeller og skjema. Det blir jo helt kokkelimonke. Har vært med å testet G60'er (PG) og GTI 8V (PF) hos Weber i Köln med hhv 50/60 og 10/15hk differanse på samme Schrick kam. Hvilket i korte trekk betyr at det er flere faktorer som spiller inn. Hva skulle det stått på spec'en da? Slik jeg ser det kan en vel like godt forklare kunden hvordan det ligger ann, i stedet for å operere med fantasitabeller..... Har og 8-12 fornøyde Schrick-kunder hver uke.... :)

 

PS: Utgangspunket er det samme. Jeg råder ikke gutta her til å kjøpe noe ukjent fra Statene med moms og frakt tillegg som gjør det både ugunstig og usikkert. Hvis du mener det er bra greier, så er situasjonen en annen... Vi selger fremdeles Schrick til greie priser...!

VOLVO - Schnellste Traktor der welt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... :) Hør nå her: 2 kammer med samme durasjon og samme løft vil gi NØYAKTIG samme resultat på benk uansett hva som står på eska. !

 

Det vil det IKKE.. Om to kammer har samme durasjon og løft vil det ikke dermed si at de vil få samme resultat i benk. En lobe på f.eks. 276 grader med 11,4 i løft kan ha en helt annen lobeprofil enn en annen med samme durasjon og løft. Førstnevnte kan ha en spiss profil, mens sistnevnte kan ha en mer firkantet profil. Sistnevnte vil da ha en mye høyere ventilakselerasjon enn den første, og "arealet" av åpningstiden vil bli større. Om du tror at dette ikke vil være utslagsgivende i en bremsetest tar du skamelig feil. Mest utslagsgivende vil dette dog være i en trimmet motor, men forskjell vil det bli!!!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil det IKKE.. Om to kammer har samme durasjon og løft vil det ikke dermed si at de vil få samme resultat i benk. En lobe på f.eks. 276 grader med 11,4 i løft kan ha en helt annen lobeprofil enn en annen med samme durasjon og løft. Førstnevnte kan ha en spiss profil, mens sistnevnte kan ha en mer firkantet profil. Sistnevnte vil da ha en mye høyere ventilakselerasjon enn den første, og "arealet" av åpningstiden vil bli større. Om du tror at dette ikke vil være utslagsgivende i en bremsetest tar du skamelig feil. Mest utslagsgivende vil dette dog være i en trimmet motor, men forskjell vil det bli!!!

 

Vet alt dette, er ikke helt grønn, men nå snakker vi om ting som vil ha LITEN betydning for en std ABF og forøvrig og for trådstarters motor........

 

Poenget er at 2 like kammer tester likt. 2 kammer som SKAL være ulike tester forhåpentlig ulikt... Å sammenlikne 276 med 254 er jo litt i grøfta.... Eller? Og det går dårlig å oppgi HK på bakgrunn av kam når en motor avhenger av gjennomsnittlig 6.430.125 andre faktorer før HK er satt....

 

PS: Nå er vi vel såpass off-t at det går fint for trådstarter (som neppe handler kam i Statene) om vi tar resten på mail? erlend.privat@volksport.no vil duge.... Schrick kataloger kan bestilles på erlend@volksport.no ...! :)

VOLVO - Schnellste Traktor der welt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår