Gå til innhold

Nyhet|| Audi RS4

Ranger emnet


andrej1

Anbefalte innlegg

den må vel veie en del mer enn den gamle RS4'n med v8'r vel?!

 

syntes dem skulle gå litt mer på kg. jakt, som f.eks. bmw!

 

 

Den gamle RS4`n veide 1620 kg hvertfall....Er vel ikke så mange her ennå som har fått greie på no særlig info om den nye RS4`n vil jeg tru...

-85 Audi 90 2,2E 10v

x91 Mazda 323 1,6 LX - Solgt til narkomane

 

Vorsprung durch technik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det var rart det ikke var noe DVD/NAVI system i Midtkonsolen jeg..

 

Og hvis det lille LCD displayet mellom speedo og turteller er DET.. skuffende

 

Men bilen er fin fin den..:)

-02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde

-94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde

-90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde

-84 VW Golf II [solgt] Bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

430 nm er heller ikke lite på en 4,2 liters motor uten overladning. Uten overladning klarer man ikke ta ut særlig med enn 100nm pr. liter uansett. Fordelen er at man får en mye bredere dreiemomentkurve enn med en turbomotor da. Denne motoren hadde vel 80-100% tilgjengelig moment over omtrent alle 8000rpm'ene. Samme som gamle risraketten min det ; bra Audi også endelig har funnet ut at man trenger ikke ofre toppdraget for å få til en flat og bred momentkurve :hello:.

 

430 nm er faktisk "lite" i forhold til effekten, vi snakker tross alt om en V8 her. Min S6 med 4,2 V8 fra 1995 har 400nm og "kun" 290 hk, så at denne kun skal ha 430 nm synes jeg er litt merkelig.... Skulle nesten tro det er en trykkfeil...

 

men men... en så turtallsvillig V8 sugemotor blir nok ubeskrivelig heftig å kjøre :)

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min S6 med 4,2 V8 fra 1995 har 400nm og "kun" 290 hk, så at denne kun skal ha 430 nm synes jeg er litt merkelig.... Skulle nesten tro det er en trykkfeil...

 

Det er ikke det at den nye motoren har lite dreiemoment. Det er bare det at din S6 har lite effekt i forhold til motorstørrelsen.

 

Det er ikke fysisk mulig å skvise ut mer enn ca. 110nm pr. liter ut av en bensinmotor uten overladning!

 

Har generelt inntrykk av at folk er blitt totalt påvirka av det ensidige maset om dreiemoment i bilpressa om dagen :nono:. Det er ikke dreiemomentet som akselerer bilen, men antall hk. Men det er dreiemomentet som bestemmer hvor mange hk en bil vil få på et gitt turtall.

 

Dessuten har utveksling i girkassen og hvor høyt turtall motoren kan ha, vel så mye å si på ytelsene som hvor sterk motoren i seg selv er.

 

Hint ; Tror du en bil som yter 200nm max dreiemoment i motoren kun har 200nm ut på hjulene, med tanke på at du klarer å stramme en bolt med kanskje 300nm med kun å bruke håndkraft?

 

Litt lesning som jeg tror mange har godt av:

http://www.seatcupra.net/guide_powertorque.htm

 

Litt tilbake til topic så må jeg si det gleder meg at Audi endelig har skjønt hva litt avansert ventilstyring kan gjøre med en motor istedet for bare å splætte på en peanutt turbo å skryte av bra bunndrag uhhmmwhat?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår