Gå til innhold

Jeg har kjøpt meg turbo

Ranger emnet


ElCamino

Anbefalte innlegg

hehe...åja, nå ser jeg at det er en ventil den tingen jeg stod å skrudde på.

 

Hvor blir egentlig eksosen bypasset til da?

 

Symptomene på for lite a/r forhold er at du får veldig tidlig trykk, men også masse mottrykk på eksossiden, dette fører til at du mister mye effekt oppover registeret, slik at motoren føles tafatt. Spesielt når man skal lade lite, så er dette veldig ugunstig, pga at da blir trykkforholdet mellom eksos og innsug så stort.

 

På din turbo blir ikke eksosen bypasset i det heletatt sålenge du har den platen skrudd på. Du må ta hull på plata og sveise på et rør som går innpå downpipen din. Du bør heller ikke skru på den ventilen, unbrako sporet er der for å kunne holde igjen ventilen tipper jeg. Skrur du på denne risikerer du kanskje å ødelegge membranen inni trykk-klokka.

Å bestemme seg for ladetrykk på forhånd er heller ikke så viktig, det kommer av seg selv når man får kjørt litt. Å betemme seg for 0,4 er jo litt dumt hvis det viser seg at man kan/må kjøre 0,8 for å få det til å funke godt.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symptomene på for lite a/r forhold er at du får veldig tidlig trykk, men også masse mottrykk på eksossiden, dette fører til at du mister mye effekt oppover registeret, slik at motoren føles tafatt. Spesielt når man skal lade lite, så er dette veldig ugunstig, pga at da blir trykkforholdet mellom eksos og innsug så stort.

 

På din turbo blir ikke eksosen bypasset i det heletatt sålenge du har den platen skrudd på. Du må ta hull på plata og sveise på et rør som går innpå downpipen din. Du bør heller ikke skru på den ventilen, unbrako sporet er der for å kunne holde igjen ventilen tipper jeg. Skrur du på denne risikerer du kanskje å ødelegge membranen inni trykk-klokka.

Å bestemme seg for ladetrykk på forhånd er heller ikke så viktig, det kommer av seg selv når man får kjørt litt. Å betemme seg for 0,4 er jo litt dumt hvis det viser seg at man kan/må kjøre 0,8 for å få det til å funke godt.

 

hmm...hvordan har denne turbo'n bypasset eksoen før da?

 

vent nå litt... det er jo åpe fra ventilen og inn til der downpipen skal begynne...trenger vel ikke rør da?

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...hvordan har denne turbo'n bypasset eksoen før da?

 

vent nå litt... det er jo åpe fra ventilen og inn til der downpipen skal begynne...trenger vel ikke rør da?

 

Ok, da er vel alt i orden. Ikke godt å se om det er en passasje der pga vinkelen, pluss at fokuset er på bordet bak turboen. :P

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal stå på en 2 liter 8V CIH opel motor. Disse tåler ikke alle verden så jeg har ikke tennkt å ladde så mye.

Lager nå først til motor og grenrør og får det til å passe, så er det bare å bytte til en bensin T3 senere :)

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er mulig å "stille" dette. Men det er ikke veldig avansert, og man kan fint gjøre det selv. Det heter å bytte eksoshus. ;)

Problemet for budsjettbyggere er at det koster fort 1500,- for et eksoshus. En annen metode er å "klippe" av litt av bladene på turbinhjulet for å minske litt effektiviteten på dette. Tilsvarer en øking i a/r på ca 10%. Dette må seff gjøres av fagfolk.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår