Gå til innhold

stag til 240..!!

Ranger emnet


Vomaz

Anbefalte innlegg

tenkte å modifisere panhardstaget så jeg får justerbart :rolleyes:

 

tenkte egentlig å bare bruke et org stag og kappe det i to og en "vanli" STOR bolt med mutter å sveise de sammen.... hvordan tror dere det blir?? slik at det blir nesten seende ut som et "toppstag" på en traktor;)

 

eller må jeg gjøre det annerledes?

 

tenkte også å lage "stag" fra støtdempertårnet til torpedoveggen + div andre stag.. er det noen som har noen mål jeg kan gå utifra??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte å modifisere panhardstaget så jeg får justerbart :rolleyes:

 

tenkte egentlig å bare bruke et org stag og kappe det i to og en "vanli" STOR bolt med mutter å sveise de sammen.... hvordan tror dere det blir?? slik at det blir nesten seende ut som et "toppstag" på en traktor;)

 

eller må jeg gjøre det annerledes?

 

tenkte også å lage "stag" fra støtdempertårnet til torpedoveggen + div andre stag.. er det noen som har noen mål jeg kan gå utifra??

 

Har tenkt på det samme selv ang. panhardstaget, og jeg tror det må gå å gjøre det slik som du sier.

En annen ting jeg kom til å tenke på er om man egentlig har noe nytte av et justerbart stag.

Poenget er jo å få bakakselen til å være i senter , etter man har senket bilen.Og det gjør man jo stort sett bare en gang, eller ? Man driver jo ikke å hever/senker bilen så ofte at denne justeringen har noe for seg ?

Er det ikke da like greit å bare korte staget, slik at det passer og sveise det sammen igjen ?

 

Bare en tanke ... :)

 

Erik

95 Volvo 855

96 Volvo 945 LTT (BSR steg 3)

85 Massey Ferguson 675 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på det samme selv ang. panhardstaget, og jeg tror det må gå å gjøre det slik som du sier.

En annen ting jeg kom til å tenke på er om man egentlig har noe nytte av et justerbart stag.

Poenget er jo å få bakakselen til å være i senter , etter man har senket bilen.Og det gjør man jo stort sett bare en gang, eller ? Man driver jo ikke å hever/senker bilen så ofte at denne justeringen har noe for seg ?

Er det ikke da like greit å bare korte staget, slik at det passer og sveise det sammen igjen ?

 

Bare en tanke ... :)

 

Erik

 

ja, d er nå sant, det med at det er pga sentreringen;) men får se.. har kappet et stabsteg, men her ikke kommet lengre;) Og for min del er det bedre å få det justert pga alu-felgene/dekkene tar i skjærmen når bilen er fullt lastet:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp staget mitt og bygg om:

 

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=65553

 

...og ha et originalt liggende i reserve. Dette er billigere enn hva jeg betalte for foringene (som er helt nye). Det ligger og fortsatt og slenger i garasjen, men jeg vil helst slippe å sende det i posten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp staget mitt og bygg om:

 

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=65553

 

...og ha et originalt liggende i reserve. Dette er billigere enn hva jeg betalte for foringene (som er helt nye). Det ligger og fortsatt og slenger i garasjen, men jeg vil helst slippe å sende det i posten....

har 4 panhardstad liggende;) så jeg tenkte jeg har begynt å teste meg på en av de;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med 40mm senking trenger man bare å kappe akkurat 1 bredde av et vanlig vinkelsliper blad :P enkelt å greit =)

 

 

ellers så kan jeg sikkert slenge opp en tegning på enkel måte å lage det på.

 

ser jeg glemte å sette på at det må være links-muttere på ene siden..

juster%20bart%20panhard%20stag.jpg

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med 40mm senking trenger man bare å kappe akkurat 1 bredde av et vanlig vinkelsliper blad :P enkelt å greit =)

 

 

ellers så kan jeg sikkert slenge opp en tegning på enkel måte å lage det på.

 

ser jeg glemte å sette på at det må være links-muttere på ene siden..

juster%20bart%20panhard%20stag.jpg

 

jah, det var noe slik jeg har begynt å lage;) menne er setter noe som kan bli på pekt på hos biltilsynet?? menne tror ikke det blir jeg som kommer til å stå for sveisinga... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
sveisinga blir simpel, bare husk å reingjøre veldig bra og ha veldig god jordings forbindelse, så blir det bra detta!

skal låne et mig app ifra jobben snart... så regner jeg med at det blir sveising av staget pluss div andre saker:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med 40mm senking trenger man bare å kappe akkurat 1 bredde av et vanlig vinkelsliper blad :P enkelt å greit =)

 

 

ellers så kan jeg sikkert slenge opp en tegning på enkel måte å lage det på.

 

ser jeg glemte å sette på at det må være links-muttere på ene siden..

juster%20bart%20panhard%20stag.jpg

 

hvorfor har du sveiset mutter midt på stanga?

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må uansett løsnies på en av sidene får å justere...

 

Hvis du bare skrur på mutteren så vil gjenge jernet gå like mye ut på ene siden som inn på andre siden, man vil ha et like langt stag.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må uansett løsnies på en av sidene får å justere...

 

Hvis du bare skrur på mutteren så vil gjenge jernet gå like mye ut på ene siden som inn på andre siden, man vil ha et like langt stag.

nja.. man må sveise så koniske elno på ene siden å vanlie jenger på dn andre.. slik som et toppstag til en traktor med 3.punkt feste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nja.. man må sveise så koniske elno på ene siden å vanlie jenger på dn andre.. slik som et toppstag til en traktor med 3.punkt feste...

Vært gromt å brukt deler fra et topstag da, da ser det ikke så hjemmelaget ut heller..

 

Er man skikkelig værsting så kjøper man et hydraulisk topstag og modder det.. Ikke at det er noen vits.. men men.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår