Gå til innhold

spørsmål om lukket kasse

Ranger emnet

Baksietrølle

Anbefalte innlegg

Trenger litt veiledning angående bygging av lukket kasse.

Har 2 stk Infinity kappa 120.3se elementer som trenger hver sin lukkede kasse på 28,3L.

Vet jo at en lukket kasse med kun en åpning der elemmentet sitter.

Men det jeg lurer å er:

-Skråstillte vegger. Må man ha det? Stor forskjell uten?

-Dempe ull inne i kassa? Hva brukes? Hvilket formål? og skal kassevolumet justeres etter dette?

Mulig jeg bygger kassen i spon da jeg har store mengder av det på låven :P Er det stor og merkbarforskjell fra dette til MDF? (på amatør nivå vel å merke)

På forhond takk

pajero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du _bør_ i mange tilfeller ha en skå vegg, minst, for å ikke få stående bølger.

du fyller kassa OM det står at elementet skal ha dempematriale. - ofte i lukket kasse bruker man dempeull, som du får på f.eks. biltema.

- dempematriale gjør at kassa virker "større" for elementet, OG du får en renere og mer dempet lyd, da navnet sier som det heter: dempematriale :D

tror ikke du merker store forskjellen på spon og MDF annet enn at MDF er dødt matriale, det er IKKE spon.... det er det flere som kan mere om :D

Mvh. prizma

Ford Mondeo 2004 - Tdci 115hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ha en skråvegg ja, om det er greit å få til..

De fleste infinity subbene jeg kjenner til skal ha dempet kasse, med ca 1" demping rundt på alle veggene. Biltema har noe greit til dette.

MDF og Spon er ikke det samme, men ved små kasser, under 20 liter så går det like greit med spon. Men siden du skal ha nærmere 30 liter hadde jeg bygget i 19mm MDF om du har råd til det.

Og som du sier, om du merker forskjellen på spon og mdf på amatørnivå, nei, det gjør du sannsynligvis ikke på denne kassen. Så om du har noe spon på over 20mm i tykkelse så bruk det hvis du vil spare litt penger.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har løsningen på dine problemer.

Jeg har en proffbygd basskasse til 2*12 på 2*27.5 liter.

Kassen består av 2 seperate kammer, hvor basserne er vinklet inn mot hverandre.

Den er bygd av proffer på Fort Knox i Drammen, hvis du kjenner til de.

Den er bygd i 22 mm mdf, der hvor basserne skal stå er det laget en innfelling slik at basserne ikke stikker ut av kassen.

Den er kledd med vinyl innvendig.

Det er også plexiglass på begge kamrene slik at du kan se inn i bakkant av kassen.

Byggekostnad på denne er 5000 kr.

Selger den billig pga den opptar bare plass.

Det eneste som mangler er å kle den utvendig.

Bilder kan mailes.

Tenk deg hvor mye arbeid dette vil spare deg for notin

Ta kontakt med meg på frodejacobsen@msn.com for mer info. Kan sees i Lier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider