Gå til innhold

turbotrykk i Audi

Ranger emnet


Finepix

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har planer om å øke turbotrykket i min Audi 200 (WJ-motor), men jeg finner ingen justeringsmuligheter på wastegaten.... Må jeg bytte fjæra, eller kan jeg bare shimse den?

 

Hvor kan jeg få tak i en kraftigere fjær, har Audi dette som orginal-del?

 

Fint om noen vet hva det orginale ladetrykket ligger på, og hvor mye motoren tåler uten spesielle ombygginger.

 

mvh Andreas

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok shimse fjæra litt (0,1 - 0,2 bar) eller du kan få lagd en stivere fjær (vet ikke om de fås kjøpt). Har 200 din elektronisk styring av ladetrykket (mener at senere 200 har det. Husker ikke alle motorkodene...) I såfall kan denne "lures" med en bleed ventil.

 

Det beste er å anskaffe en trykkregulator, og det enkleste (ikke det billigste) er en "ball-spring" ventil (f.eks. Turbo XS) som bare kobles innpå styringstrykkslangen til wastegaten. Denne åpner og slipper styretrykk til wastegaten først når forinnstilt trykk oppnås. Det fine med den er at den kan følge med videre på prosjektet når trykket bare øker, og øker, og øker...:D

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensa for hva man kan lade på original 10v turbo varierer litt fra motor til motor, men 0.8-0.9 pleier å være det meste man trygt kan lade i lengre perioder. Problemet er at luftmålespjeldet "bånner" og injection-systemet ikke klarer å levere nok bensin til full gass og fullt trykk på fullt turtall.. Hvis den leverer akkurat nok f.eks. på 5000 rpm får den for lite på 6500, og det ender til slutt med havari.. Det lønner seg å gå med små skritt og ihvertfall ikke lade over 1 bar uten tilleggsinnsprøytning.. Går an å justere bensintrykket noe opp, men da vil bilen bruke ganske mye mer bensin hele tiden, så det er ingen brukbar løsning...

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Spangen

Går an å justere bensintrykket noe opp, men da vil bilen bruke ganske mye mer bensin hele tiden, så det er ingen brukbar løsning...

 

K-jetronic gir ikke mer bensin ved å øke bensintrykket etter hva jeg vet. Det er mengdefordeleren (og dysene) som bestemmer dette. Tilleggsprut eller tricking med kaldstartfunksjonen er en mulighet.

 

Dersom du har KE-jetronic kan denne chippes, i prinsippet økning av ladetrykket (elektronisk) og så følger "lamdajusteringa" etter. På KE sitter det en liten el.dyse, som styres fra hjernen, på en "loop" fra bensininngangen på mengdefordeleren og inn på inngangen på fra "kaldtilsatsventilen" (for et navn ):rolleyes: .

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man åpner og justerer varmkjøringsregulatoren (montert litt nede på motorblokka) kan man senke kontrolltrykket (mottrykket), dette fører til at luftspjeldet løfter seg mer. Man vil få samme problem da også, men "forskyver" det noe oppover turtallsskalaen, da motoren vil gå litt fetere over hele turtallsområdet.

 

I det hele tatt ingen god løsning å satse på. Tillegssprut eller aller helt ordentlig datasprut er å foretrekke, men det betyr jo noen tusenlapper.

 

Å kjøre kaldstartventilen er ingen god løsning, siden den hovedsaklig vil gi bensin til sylinder 4 og 5 når gjennomstrømningen er så stor som den er under full gass. Hvis man monterer inn en kaldstartsdyse like før gasspjeldet som aktiveres f.eks. når ladetrykket overstiger 0.5 kan man ha en billig-løsning, men en ekte dyse for tilleggssprut er bedre..

 

(og V Racing - jeg vet at du har god greie på dette, så jeg prøver bare å forklare litt til han som startet tråden :D :D )

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da, men nå har vi jo spora helt av igjen, det er jo ikke sikkert Finepix har tenkt å lade mer enn 0,9 bar. :D

 

Men dersom du har tenkt lade mer, så hør på noen stakkarer som har prøvd dette før (vi :rolleyes: ): GLEM K-JETRONIC! Vi brukte masse tusenlapper på duppeditter (tilleggsprut, boost/ignitioncontroller, etc) som ikke virket spesielt bra, før vi kastet alt dit peppern gror og kjøpte datasprut. Et under vi ikke smeltet noen motor!

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det. Nøyer meg med 0.9 ennå, økonomien er ikke med på noe annet, hehe.. Men hvis det skulle bli aktuelt å bygge noe videre på den motoren kommer K-Jetronic til å bli fjernet ganske fort, for å si det sånn.. Problemet er bare at datasprut koster alt for mye for en stakkars student.. :mad:

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Spangen

Jeg vet det. Nøyer meg med 0.9 ennå, økonomien er ikke med på noe annet, hehe.. Men hvis det skulle bli aktuelt å bygge noe videre på den motoren kommer K-Jetronic til å bli fjernet ganske fort, for å si det sånn.. Problemet er bare at datasprut koster alt for mye for en stakkars student.. :mad:

 

hm.. du sier du har et lade trykk på 0.9, hvor mye er det du har i kjærra di da?

Audi A4 Avant 1997 1,8T

Land Rover Range Rover Classic 1986 3,5 V8

Volkswagen Golf III GL 1994 1,8

X Mitsubitshi Galant GLSi 1994 2,0

Toyota HiLux 1986 2,2 4x4 "Offroad/arbeid"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg takke for alle svar...

 

Motoren er en såkalt 5-T motor, og har K-jetronic. Etter det jeg har hørt er K-jetronic dyser standard-vare, og kan levere opptil 45 hk pr dyse dersom alt er optimat innstilt. Tricker man kalstartsdysa, kan vel denne gi suppe for 15- 20 hk til...

 

Motoren har 170 hk i standardutførelse, uten intercooler. Etter det jeg vet er denne motoren den samme som sitter i de tidligste utgavene av Ur-quattro som har 200 eller 210 hk, men da med intercooler.

 

Intercooler skal jeg selvsagt ha, og det betyr at jeg må justere på mere bensin for å ikke smelte stempeltoppene... Det var i den forbindelse jeg tenkte at jeg kunne stille på litt mere trykk også. Men jeg vil presisere at det er et stramt budsjett inne i bildet her, så jeg bør kansje klare meg med 0,9 bar...:(

 

Hadde håpet at jeg kunne få kansje 210-220 hk bare ved å montere intercooler, stramme opp wastegate-fjæra, og å justere styretrykket på varkjøringsregulatoren litt lavere (høyere dysetrykk altså) . Evt kan jeg strekke meg til å lage et "tilleggsinnsprut" av et par kaldstartsdyser, koblet til en trykkvakt og/eller en gasspjeldbryter.

 

Bensinblandingsforholdet hadde jeg håpet å få noenlunde riktig bare ved å prøve seg forsiktig frem med måling av lambdasonde verdier. Har forstått det slik at verdiene bør ligge rundt 0,5 volt ved rolig kjøring, og minimum 0,8 ved fullt pådrag...

 

Som dere skjønner er det et skikkelig lavbudsjettsbygg vi snakker om, men jeg må innrømme at en "ball-spring" (turbo-XS) høres ut som en fornuftig investering, men er denne justerbar?

Hva koster, og hvor kan jeg kjøpe en slik?

 

mvh Andreas

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skru opp noe særlig mere enn 1,0 bar er visst bare dumt!!K-jet`en leverer ikke nok bensin=går magert=brente stempler,ventiler osv osv osv. Har faktisk en WJ motor jeg også men der er ikke mye originalt igjen for å si det slik!!!!! ALT av K-jet er hivd på dynga for leeeeeeenge siden.Datasprut,grenrør,smidde stempel,porta topp osv osv osv osv Men det koster littegranne da (helt sant!!!) :D :D :D :D :D Skal du ha litt mere futt så ta det rolig og forsiktig og mål helst med lambda-måler så du ikke kjører på for mager blanding!!!!! Da blir det meltdown......Ta heller litt for lite enn litt for mye

`96 VW Golf TDI "90" og `06 Skoda Octavia L&K 1.9 TDI 4x4 stv konebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Finepix

Intercooler skal jeg selvsagt ha, og det betyr at jeg må justere på mere bensin for å ikke smelte stempeltoppene... Det var i den forbindelse jeg tenkte at jeg kunne stille på litt mere trykk også.

 

 

Ikke for å være vrang, men jeg tror neppe en intercooler kan få stempler til å smelte, da denne har til oppgave å senke temperaturen... :)

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Finepix

Som dere skjønner er det et skikkelig lavbudsjettsbygg vi snakker om, men jeg må innrømme at en "ball-spring" (turbo-XS) høres ut som en fornuftig investering, men er denne justerbar?

Hva koster, og hvor kan jeg kjøpe en slik?

 

mvh Andreas

 

Den er justerbar :)

 

KRB Trading har Turbo XS, og regulatoren koster i underkant av 1500 kroner tror jeg... Ring 32 87 52 95.

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larsern

 

 

Ikke for å være vrang, men jeg tror neppe en intercooler kan få stempler til å smelte, da denne har til oppgave å senke temperaturen... :)

 

Med mindre den gjør at motoren får så mye mere oksygen, at den går magert vel? Eller?

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår