Gå til innhold

turbotrykk i Audi

Ranger emnet

Finepix

Anbefalte innlegg

Fremdeles ikke for å være vrang, men det er fremdeles ikke intercooleren som smelter stemplene. Men som det ble nevnt tidligere, altså at målespjeldet bunner. Og det vil det gjøre på et lavere ladetrykk m/intercooler.

En motor vil også kunne kjøres magrere m/ic enn uten pga den lavere temperaturen

Skjønte jo hva du mente, ville bare krangle litt.

Tommelfinger regel : Innsugstemp -1 grad = eksostemp -1 grad.

Hilsen Kranglefanten. ;)

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi visst enige likevel da, Larsern:)

Jeg skjønner jo at målespjeldet vil bunne før eller siden, men visst dette er samme motor / innsprut som satt i de første Ur-quattroene (200-210hk), så burde det være mulig for meg å få noe lignende i min bil... Vil også presisere at vi snakker om en motor uten katalysator, som ellers vil "stjele" litt effekt.

Etter litt studering av K-jetronic systemet har jeg også funnet en justerskrue som påvirker ventilen som slipper retur-bensinen tilbake til tanken. Skulle tro at man kan få litt høyere trykk på dysene (mer bensin) ved å stramme opp denne ventilen litt... Har hørt at tykket i en standard K-jet innsprøyning ligger på ca 4,5 bar. Kan dette stemme? Noen som vet hvor mye trykk dysene tåler før sprøytebildet / bensinforstøvingen blir påvirket?

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Systemtrykket ligger nok rundt der ja. (4,5-5bar) Men det hjelper ikke å bare justere opp systemtrykket, da blir bare styretrykket også høyere. (går opp i opp)

For å få mere suppe må styretrykket senkes i forhold til sys-trykk, men den totale mengden forblir den samme.

Dysene åpner så fort bensintrykket ved dysene når 2,8-3bar, og vil nok tåle noe mer.

Jeg antar at moderat øking av sys-trykk og litt senking av styretrykk vil hjelpe på.

Jeg tror nok du fint kan hente ut litt over 200 hk av motoren din med orginal innsprut og en eller to trykkstyrte kaldstart dyser plassert før gass-spjeldet. Funka som bare det på bilen min, kunne ladde over 1bar med en kaldstart-dyse og orginal K-jetronic (senka tenninga noen grader) -83 SAAB 900t8)

Dette er iallefall den billigste løsninga, og er verdt å prøve.

Anbefaler å skru av musikken ved første prøvetur og lytte etter tenningsbank.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg har en audi 200, -86 modell.. orginalt 173 hk. Og på den ble jeg anbefalt av flisund å sette i en mtm chipp til 6k og da ville jeg få ca 220 hk! OG det var max av det innspruten min klarte å takle. Chippen resulterte i at innspruten ytet max av det den klrte og trykket økte fra 0.4 til 0.7

wrrooommmm prrrrrrr wroooomm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du KE-jetronic. Tror Finepix hadde K-jetronic (?), og da har man ingen steder å putte chippen ;)

Forøvrig dreiv vi og kødda med dette i begynnelsen på prosjektet vårt, og vi endte opp med at dersom vi skulle fått noe "futt" med K-jetronic var "gnistring" (vet ikke om noen gjør dette lenger) eller bytte til 928 mengdefordeler og 911 dyser (eller noe slikt) en løsning. Vi hoppet heldigvis av den karusellen, og gikk for PC-sprut, men det kostet jo penger da. :)

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider