Gå til innhold

2.5" vs 3" eksos til 1.6l...

Ranger emnet


Spiffy

Anbefalte innlegg

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

men ikk spor helt av her nåa ;)

 

SÅ!......er vi enige om et 2" anlegg er alle tiders på kjerra mi? eller burde jeg lempe allt som heter katalysator å en lyddemper eller to å lage rakt rør?

 

DESSUTEN SÅ YTER IKKE LAKSEN MIN 80 GAMP! faktisk så er d nesten 130!!SÅ D SÅ! heyyou

Nissan Sunny GTI 16v

 

NCCN.no(Nissan Car Club Norway)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt lydemping må du ha,men sørg for å ha free flow uten omveier...(eksos går fram treffer vegg må tilbake også fram igjen for å komme ut...kanskje et kn short ram kit hadde vært gromt også, i kombi med eksosen...også hadde seff en bedre eksos manifoil (equal length) for å få opp farten på avgassene..

 

hmm...bend på røra da? går d bra eller?? :confused: har seg sånn at jeg kjører sunny gti 88'', ikke en bil som er enkel å få tak i deler til =/ spessielt trimdeler... :(

Nissan Sunny GTI 16v

 

NCCN.no(Nissan Car Club Norway)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

golfaleks på forumet her, en kompis av meg, han har en golf 1.6 liter med 2,5" eksos fra katten og ut, han sa at det er ritkig det at en sugemotor trenger motstand, får å få bra bunndrag, men fra 3000rpm og oppover så er større eksos bedre en mindre (2,5" f.eks) får da drar bilen bedre når du kommer opp i litt omdreininger, stemmer dettE?

I see funny people

Lenke til kommentar
Del på andre sider

golfaleks på forumet her, en kompis av meg, han har en golf 1.6 liter med 2,5" eksos fra katten og ut, han sa at det er ritkig det at en sugemotor trenger motstand, får å få bra bunndrag, men fra 3000rpm og oppover så er større eksos bedre en mindre (2,5" f.eks) får da drar bilen bedre når du kommer opp i litt omdreininger, stemmer dettE?

 

Hmmm....muli d, merker at bilen min drar bedre på høyt turtall(over 3000) har fri eksos så d kan jo vere noe i d?? at større er bedre på høyt turtall... :rolleyes:

Nissan Sunny GTI 16v

 

NCCN.no(Nissan Car Club Norway)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor i allverden har du funnet dette...........

 

sugmotorer trenger mindre eksos diameter for å få fart på avgasser.....

da et freeflow er best men det må være avpasset slik at avgassene kan få høyest mulig fart.....

 

er bare dieselmotorer som trenger motstand....

og 2 taktere

 

Jeg får vel ta fatt årene og ro da..!

 

Det jeg mente(selvom det ikke var meg du quotet) var at man trenger mindre diameter fordi hvis ikke så blir eksosen kald og derfor tyngre! Og når den blir tyngre så sier det seg selv at den blir vanskeligere å transportere! Var dette jeg mente med motstand selvom jeg skrev helt feil! violin

Biler:

 

-Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg får vel ta fatt årene og ro da..! Det jeg mente(selvom det ikke var meg du quotet) var at man trenger mindre diameter fordi hvis ikke så blir eksosen kald og derfor tyngre! Og når den blir tyngre så sier det seg selv at den blir vanskeligere å transportere! Var dette jeg mente med motstand selvom jeg skrev helt feil!

 

Hvilken bok blir lest her????

 

hvor i all verden har du funnet ut av dette..

egen teori???

 

eksosen blir kald???

Vag???HAHA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bok blir lest her????

 

hvor i all verden har du funnet ut av dette..

egen teori???

 

eksosen blir kald???

 

skal ikkke diskuter dette med deg... er vist ingen som er så flink som deg

 

 

ny ekspert inne her (Kamelonpetter) som mener han kan alt og alle andre er IDIOTER... angry :)

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det mye som er verdt å få med seg.

 

Bla

"/.../ 6. EKSOS-ANLEGGET:

Dette kan defineres som alt mellom eksosventilen og enderøret, dvs. eksoskanalen i sylindertoppen, manifoldet/grenrøret (headers), og det øvrige anlegget inkl. event. katalysator og demperne (pottene) og enderøret.

 

Her er det i likhet med innsugnings-anlegget også noe tilsvarende viktig å være obs på, nemlig at det også her er gunstig for dreiemomentet/hk ved lave og middels turtall at anlegget ikke har for stor diameter; dette fordi gasshastigheten da kan bli så lav at mye vakuum-effekt (scavenging) uteblir, med det resultatet at forbrenningsgassene ikke blir like godt tømt og gjør neste innsugnings-blanding dårligere (mindre kraftfull).

 

For motoren i vårt eksempel (ca. 220-320 hk DIN) vil det slik vi prioriterer mht. turtallet, være gunstig med et dobbelt anlegg og headers med innerste rør (primaries) på 1 5/8 ” og øvrige rør etter collector på ca. 2-2,5 ” tykkelse (som regel greier det seg med 2 ” dobbelt siden vi ikke prioriterer høyere turtall). /.../

NB FELLE-1: For restriktivt anlegg i forhold til modifikasjoner som gir vesentlig mer gass-gjennomstrømning, vil føre til at motoren ikke får forventet kraft-økning, og da i økende grad med turtall og gasspådrag; og merk at om du har en innsnevring (mindre diameter) selv på et lite begrenset sted i anlegget, så hjelper det ikke om anlegget ellers har mye større diameter; for det får aldri bedre gjennomstrømnings-kapasitet (mht. mengde) enn hva minste diameter tilsier (”svakeste ledd i lenka”).

 

NB FELLE-2: Dersom man overdriver vesentlig, og monterer et anlegg med unødvendig stor diameter, så kan det føre til at gasshastigheten og den gunstige sugeeffekten for lavere og midlere turtall blir så skadelidende at motoren mister mye kraft i disse områdene.".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd tbi... :)

 

For motoren i vårt eksempel (ca. 220-320 hk DIN) vil det slik vi prioriterer mht. turtallet, være gunstig med et dobbelt anlegg og headers med innerste rør (primaries) på 1 5/8 ” og øvrige rør etter collector på ca. 2-2,5 ” tykkelse (som regel greier det seg med 2 ” dobbelt siden vi ikke prioriterer høyere turtall). /.../

 

husk at dobbelt eksos annlegg som forgrener seg fra 1-2rør under bilen har høy risiko for økt turbulens.

 

(dette gjelder da ikke for separate annlegg)

Vag???HAHA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bok blir lest her????

 

hvor i all verden har du funnet ut av dette..

egen teori???

 

eksosen blir kald???

 

Trenger vel ikke fortsette på dette men...

 

Jeg har iallefall lest(hvor?) at hvis man har forstor diameter så blir eksos kald(kaldere ikke -3 grader) og derfor tyngre og vanskeligere å få ut!

 

Jeg er så stor kar at jeg kan si at jeg ikke er supermann og dette kan være feil! :)

Biler:

 

-Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bekrefte det du har lest, da det er fler variabler enn bare diameter på røra og lyddemperene som avgjør fløde. Går man inn for å studere en ting, finner man alltid masse man ikke visste.

 

Uansett er 2" passe på en slik motor, jeg hadde f.eks dobbel 2,5" på min 5.7L V8 og grenrør - merket stor forskjell fra støpejernsmanifolder og enkel 2,5" etter litt småjustering av gasser og tenning...

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår