Gå til innhold

Turbo/CRX - Honda-motordiskusjon

Ranger emnet


RaCk

Anbefalte innlegg

Dreiemomentet er hvor mye jobb en motor kan gjøre, mens hestekrefter er en utregnet kraft som sier hvor fort motoren kan gjøre jobben.

 

 

Hva du mener med at en overladet motor har mer dreiemoment blabla skjønte jeg ikke helt, da det er så uendelig mange faktorer inne i bildet her. En 200hk sugemotor kan bli vel så kraftig som en turbomotor, men ofte så har de høyere vekt når det trekkes mer hester ut av dem (da man ofte bygger med større volum og flere sylindere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg vet meeeget godt at det er mange faktorer som spiller inn mtp. dreiemoment osv...

men,en overladet 2liters motor vil vel ha mer dreiemoment enn den samme 2liters motoren ville hatt uten overladning.. selv om de begge to hadde 200hk...

 

lest denne?

http://t04r.com/techtorquevshpprimer.html

 

anbefales...

 

Any given car, in any given gear, will accelerate at a rate that *exactly* matches its torque curve (allowing for increased air and rolling resistance as speeds climb). Another way of saying this is that a car will accelerate hardest at its torque peak in any given gear, and will not accelerate as hard below that peak, or above it. Torque is the only thing that a driver feels, and horsepower is just sort of an esoteric measurement in that context.

 

Fritt oversatt: dreiemomentet er det eneste føreren "føler".... :rolleyes:

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker om bortimot alle turboer. Unntaket må være gamle jallaturboer og ketchupturboer alà Starion.

 

Det er en kjensgjerning at alle dagens turbobiler har vesentlig bedre trykk på bånn og i mellomregisteret enn tilsvarende uten turbo. Hvis du har funnet ut at det ikke er noe poeng med turbo, så tror jeg du skal ta patent på den idèen ganske kjapt. Bilfabrikantene betaler nok dyrt for å få tak i dette...

- 99 530dat

- 05 AC F7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TG1

jeg vet meeeget godt at det er mange faktorer som spiller inn mtp. dreiemoment osv...

men,en overladet 2liters motor vil vel ha mer dreiemoment enn den samme 2liters motoren ville hatt uten overladning.. selv om de begge to hadde 200hk...

 

lest denne?

http://t04r.com/techtorquevshpprimer.html

 

anbefales...

 

 

 

Fritt oversatt: dreiemomentet er det eneste føreren "føler".... :rolleyes:

 

 

Leste dette, og det sto mye bra der!

 

Meget verdt å merke seg var det som stod i slutten. Der nevnte man bla at om man når max RPM på 3500 rpm (350fotpund eller noe), og ved hestekraftens topp (300 hester og 300fotpund ca), så hadde man tapt 7% dreiemoment, men pga farten motoren går med, som er økt med 40 % ca, så har man 30% økning i effekten. Med andre ord, så er det bare dreiemomentet man føler helt i bunn og grunn, men vi har hestene der for å 2forklare" hvorfor bilen går best på et punkt hvor dreiemomentet faktisk er ganske lavt.

 

Til en viss grad så kan man si at dreiemomentet er kraften som setter sakene igang, og hestene er kraften som holder det hele gående.

 

For å bli mer avansert så kan vi gå inn på hvorfor dette sjer. En motor er mest effektiv på dreimomentets topp, uansett hvor det kommer (3000RPM, eller 6000RPM..). Under dette punktet, så har motoren mer enn ok tid til å fylle sylinderene, mens etter så har den ikke nok tid til å fylle dem max. Dette kan utnyttes ved at man lar motoren produsere mesteparten av dreiemomentet på lave RPM, noe som gir lavt bensinforbruk, lite motorslitasje osv.

 

Muligeheten vi så har til å utvide motorens hastighet utover dette punktet, tillater oss å lage en lang momentkurve på høyere turtall, for så å lage.. Hestekrefter.

 

IGjen er vi tilbake på det jeg sa i ste, dreiemoment er hvor mye jobb en motor kan utføre, mens hestekreftene er hvor fort dette kan gjøres. Siden hester er regnet ut fra dreiemoment og RPM, så ønsker vi egentlig mest mulig dreiemoment, på et så breit som mulig turtallsområde.

 

Så lenge insuget kan gi så mye luft som cylinderene krever på høye turtall, så vil dreiemomentkurven bli bred. Dette tillater motorens hastighet og hestekreftene å lage masse gøy langt opp i turtallsregisteret før insugsrestriksjonene kveler den stakkers doningen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by OMR

Jeg snakker om bortimot alle turboer. Unntaket må være gamle jallaturboer og ketchupturboer alà Starion.

 

Det er en kjensgjerning at alle dagens turbobiler har vesentlig bedre trykk på bånn og i mellomregisteret enn tilsvarende uten turbo. Hvis du har funnet ut at det ikke er noe poeng med turbo, så tror jeg du skal ta patent på den idèen ganske kjapt. Bilfabrikantene betaler nok dyrt for å få tak i dette...

 

 

 

Joda, sant nok, men selv en nymotens turbo med litt størrelse på vil vel ikke sette igang showet før motoren kommer litt opp i turtall? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

Joda, sant nok, men selv en nymotens turbo med litt størrelse på vil vel ikke sette igang showet før motoren kommer litt opp i turtall? Eller?

 

har en kompis med en Seat Ibiza 1.8T.. 280Nm ved 3000rpm... 194hk ved 4-5 k rpm (husker ikke)..

den drar godt helt fra "bunnnen"... så,ikke alle motorer trenger turtall,nei...

 

hvis det er hestekreftene som "holder det hele gående".. hvordan kan det forklares at "horsepower is just sort of an esoteric measurement"..

 

et bredt område med mye dreiemoment er alltid å foretrekke..

 

men men... let's not argue.. blir så klar av sånt no ;)

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krangler vi da? BRa diskusjon det her!

 

Tilbake til dreiemoment. 100 NM ved 2000 RPM VS 100NM ved 4000 RPM. Er du da enig med at motoren har ca dobellt så mye kraft på 4000 RPM?

 

La oss si du har 200NM ved 3000RPM, mens ved 6000 RPM så har du kanskje 150. Du har da mistet 50 NM, eller 25 %. I gjengjeld så har du fått 100% mer turtall. Du har da tjent 75% kraft. Hestekraftene er bare en utregnet verdi, men det er den som brukes til å forklare disse 75% ekstra.

 

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Watt forteller oss hvor mye arbeid som utføres pr tidsenhet. Joule/sekund.

 

Dreiemoment kurven til en motor forteller oss hvor mange watt som kan hentes ut ved et gitt turtall.

 

 

 

:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår