Gå til innhold

Turbo/CRX - Honda-motordiskusjon

Ranger emnet


RaCk

Anbefalte innlegg

Originally posted by galaczy

du får masse forskjellige bolt on kit til honda modellene samt crx'n.. spør fredrik på http://www.powerzone.no ( han med civic'n )

jeg veit de leverer noe og kan sikkert skaffe mer!

 

synes noen nevnte kompressor her ? det er nok bare å glemme .. blir alt for dyrt .. tipper et greit bolt on turbokit til bilen din koster

20-30k

 

 

 

Import Tuning selger samme kit som Tor Erling har til 16K...

Bolt-On-Kit...

92 Civic: Remux Exhaust, Green Air Filter, MOMO Tornado ratt & Momo pedaler.

 

..:: Honda Power ::..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hehehe mye artig lesning om dreiemoment/effekt her ja :D

 

Jeg fant en ganske lett forståelig definisjon om forholdet mellom disse på autofil forumet:

 

Dreimoment er motorens kraft der en del går med til å overvinne luftmotstand og friksjon. Det som er igjen går med til å aksellerere bilen. Dess lenger dreimomentet holder seg kraftig når turtallet øker, jo flere hestekrefter får man å rutte med. Dette vil oppleves i form av enda kraftigere aksellerasjon. I motbakker vil dreimoment være spesielt avgjørende da enda mer av kraften forsvinner i å "løfte" bilens masse oppover bakken. Helt teoretisk ville det ikke hjulpet med all verdens hestekrefter hvis ikke dreimomentet overvinner denne motstanden. Derfør bør tunge biler (spesielt vogntog) ha mye dreimoment, mens lette biler (motorsykler spesielt) ikke trenger det i samme grad. Turtallsvillighet går ut på om dreimomentet ikke synker nevneverdig før man nærmer seg rød-merkinga.

 

Konklusjon:

Du trenger hovedsaklig bare en kurve over dreimomentet for å fortelle hvor sterk bilen er. Mye dreimoment vil gi en sterk motor. Har du høyt dreiemoment på høyt turtall vil du i tillegg få mange hk.

 

 

Når det kommer til dissing av Honda skjønner jeg det bare ikke. Det fins ingen bilprodusenter som klarer å holde en så jevn dreiemomentkurve som Honda klarer på sine VTEC motorer. På integraen min er det 80% moment ved 2000rpm. 90% ved 3000rpm og 100% ved nesten 8000rpm. Dette vil gi bra bunndrag, og bra toppdrag da høyt moment på høy turtall gir mange HK som er med på å gi bedre akselerasjon.

 

Riktignok gir den ikke mer enn 180nm max, men til å være en sugemotor er dette mye da det gir 100nm pr. liter motorvolum. Det den da vil mangle i dreiemoment mot det en turbomotor ville hatt, tar den igjen med høyt turtall kombinert med max dreiemoment som gir masse effekt. Det gir alt i alt en svært fleksibel motor, men med best ytelse nær rødmerkinga pga max effekt kombinert med max dreiemoment kommer nesten likt. Det gir en svært underholdende motorkarakteristikk :D :D

 

Det hjelper jo ikke å ha 100% moment ved 2000rpm hvis det synker over 4000rpm (som svært mange turbomotorer har). Selv om dreiemomentet da er høyt vil effekt bli liten pga av det lave turtallet, og du vil alt i alt ikke få så veldig bra ytelser. Dessuten vil turtallsvilligheten bli dårlig og resultatet er at man ikke får utnyttet hele turtallsregisteret på motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å la sånne diskusjoner forbli urørt. =)

 

For å svare på noe.

 

Planen var å først konvertere til VTEC maskin og så evt. få tak i noe turbo greier fra sverige.

 

VTEC maskinen er så si i boks.

 

Så neste skritt blir å få montert motoren etter at den er kommet og få forhørt meg med personer som kan utføre det jeg trenger av arbeid for å montere en turbo. =)

^RaCk^ @ Efnet

Robert Krondorfer

 

]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

Trimming er en annen sak. Er ikke uten grunn Cosworth motorer får smidde stempler og råder fra Honda

 

Denne lurer jeg litt på ? Er dette "ryktebørsavkastning" eller finnes det noe offisielt noe sted? Hvilke motorer gjelder dette ?

 

Har nemlig også hørt noen stygge (ondsinnede-?) rykter om at enkelte DTM-motorer til et kjent bilmerke :D bruker enkelte motordeler fra Honda også ?

 

:)

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by galaczy

for å si det sånn ,, det blir ikke billig .. du trenger litt av vært :> bare spør Tor E.

men Lars på powerzone sa han kan levere et Greddy turbo kit til 25000.-

 

det hadde vært noe ?

:)

 

 

Hadde jeg hatt vett i hue da, så hadde jeg dratt til reidar på Import-Tuning, og kjøpt NØYAKTIG samme kit'et, men betaler 9000,- MINDRE...16.000,- !!

92 Civic: Remux Exhaust, Green Air Filter, MOMO Tornado ratt & Momo pedaler.

 

..:: Honda Power ::..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Originally posted by Finepix

Oj oj... her var mange rare svar....

 

Først vil jeg si at betydningen av dreiemoment er sterkt overdrevet... Det at det er dreiemomentet som gir aks er bare tull!!

 

Dreiemoment er et mål på hvor tungt arbeid motoren kan utføre ved et gitt turtall, og er uavhengig av tid.

 

HK (effekt) er et mål på hvor mye arbeid motoren kan utføre på en bestemt tid. Det å sette en bil i bevegelse er som kjent et arbeid, og det er derfor effekten på motoren som er avgjørende.

 

Man kan jo se på BMW sin formel 1 motor. Den yter ca 900 hk v/ca18 000 omdr.... det er jo nok til å akse 670 kg bil til 200 på 4,5 sek... Og den motoren har dreiemoment som en Ford fiesta!!

 

Kort sagt kan man si at dreiemomentet er avgjørende for HVORDAN bilen går, mens effekten avgjør bilens PRESTASJONER!

 

 

 

Dreiemoment er for varebiler......:D

 

Ganske heftig med 356Nm i en Fiesta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grom Fiesta det, med 900hester....

 

Er det ikke omtrent 300 hester det sies å være mulig å plukke ut av en 1,6 VTEC? noe særlig over bør man ha smidde stempler og nye råder.

Jegs postordrefirma i USA (http://www.jegs.com) selger kammer og ventilfjører til B16 VTEC... Husker ikke løftet, men det var litt vassere enn standard. Har ikke skjekka dur. og tider på disse men det kan jo hende de lar seg bruke med turbo også, kanskje hvis man har justerbare kamdrev...

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Loppa

 

Denne lurer jeg litt på ? Er dette "ryktebørsavkastning" eller finnes det noe offisielt noe sted? Hvilke motorer gjelder dette ?

 

Har nemlig også hørt noen stygge (ondsinnede-?) rykter om at enkelte DTM-motorer til et kjent bilmerke :D bruker enkelte motordeler fra Honda også ?

 

:)

 

Ta turen innom http://www.krbtrading.no/ og velg "Ford" på menyen.

 

Da ser du hvilke råder og stempler de vil ha i Cosworth motorer ;-) Brukes i Audi også, svenskene kaller Honda delene skuddsikre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det hjelper jo ikke å ha 100% moment ved 2000rpm hvis det synker over 4000rpm (som svært mange turbomotorer har). Selv om dreiemomentet da er høyt vil effekt bli liten pga av det lave turtallet, og du vil alt i alt ikke få så veldig bra ytelser. Dessuten vil turtallsvilligheten bli dårlig og resultatet er at man ikke får utnyttet hele turtallsregisteret på motoren. [/b]

Nå er du litt ute og sykler! Har du prøvekjørt en moderne dieselmotor i det siste! Vi testa litt med en Mondeo 2,0 bensin på 145 HK og en 2,0 diesel på 115 HK Dieselen ble etter opp til ca 50 kmt men det var også alt! Topofarten på bensinmodellen er vel også litt høyere men det er egentlig uinteressant! Fra 60 til 100 har ikke bensinmodellen en sjanse og den har 25 HK mer! Ytelser er ikke bare 0-100 og toppfart! Er vel ikke så ofte du utnytter noen av delene!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår