Gå til innhold

Turbo/CRX - Honda-motordiskusjon

Ranger emnet


RaCk

Anbefalte innlegg

  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

 

Hehe...Dette får jeg opp:

 

An error has occured!

Please try to refresh.

92 Civic: Remux Exhaust, Green Air Filter, MOMO Tornado ratt & Momo pedaler.

 

..:: Honda Power ::..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mondeo

Nå er du litt ute og sykler! Har du prøvekjørt en moderne dieselmotor i det siste! Vi testa litt med en Mondeo 2,0 bensin på 145 HK og en 2,0 diesel på 115 HK Dieselen ble etter opp til ca 50 kmt men det var også alt! Topofarten på bensinmodellen er vel også litt høyere men det er egentlig uinteressant! Fra 60 til 100 har ikke bensinmodellen en sjanse og den har 25 HK mer! Ytelser er ikke bare 0-100 og toppfart! Er vel ikke så ofte du utnytter noen av delene!

 

Nå har ikke kjørt Mondeo i bensin eller diesel utgaven så hvilke ytelser disse har vet jeg ikke. Men jeg har kjørt mange vanlige familie biler med 2.0 bensin motor (feks primera, a4), og en del dieselbiler i samme klasse (feks passat). Nå vet jeg ikke hvordan du tester ytelse, men nå jeg tester ligger alltid på et turtall som er mest optimalt med henhold på motorkarakteristikk og utveksling. Hvis dette gjelder 60-100kmh så vil det si 3.gir på diesel bilen og 2. gir på bensinbilen. På denne måten vil det bli mest mulig rettferdig. Tester man på denne måten vil jeg nå si at moderne turbodieseler går omtrent likt med dagens bensinmotorer uten turbo gitt at motorvolumet er likt. Mine erfaringer er at bensinmotorene er litt hvassere.

 

Hvis man på en annen side tester slik som de fleste bilblader gjør, dvs feks 60-100 på 3. eller 4. gir, vil jo dieselmotorene komme bedre ut da disse har mest krefter på lavt turtall. Disse testene syns jeg blir feilaktige da man på bensinmotoren ikke får utnyttet turtallet der det er mest effektivt. Var det slik du testet eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Pompiuses

 

Nå har ikke kjørt Mondeo i bensin eller diesel utgaven så hvilke ytelser disse har vet jeg ikke. Men jeg har kjørt mange vanlige familie biler med 2.0 bensin motor (feks primera, a4), og en del dieselbiler i samme klasse (feks passat). Nå vet jeg ikke hvordan du tester ytelse, men nå jeg tester ligger alltid på et turtall som er mest optimalt med henhold på motorkarakteristikk og utveksling. Hvis dette gjelder 60-100kmh så vil det si 3.gir på diesel bilen og 2. gir på bensinbilen. På denne måten vil det bli mest mulig rettferdig. Tester man på denne måten vil jeg nå si at moderne turbodieseler går omtrent likt med dagens bensinmotorer uten turbo gitt at motorvolumet er likt. Mine erfaringer er at bensinmotorene er litt hvassere.

 

Hvis man på en annen side tester slik som de fleste bilblader gjør, dvs feks 60-100 på 3. eller 4. gir, vil jo dieselmotorene komme bedre ut da disse har mest krefter på lavt turtall. Disse testene syns jeg blir feilaktige da man på bensinmotoren ikke får utnyttet turtallet der det er mest effektivt. Var det slik du testet eller?

Der og da var det det. Poenget var at man kan få gode ytelser uten høyt turtall! Hadde f.eks jobben min inneholdt mye langkjøring hadde jeg uten tvil valgt diesel! Holder du 80-90 og skal foreta en forbikjøring trenger du ikke og tenke på giring

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mondeo

Der og da var det det. Poenget var at man kan få gode ytelser uten høyt turtall! Hadde f.eks jobben min inneholdt mye langkjøring hadde jeg uten tvil valgt diesel! Holder du 80-90 og skal foreta en forbikjøring trenger du ikke og tenke på giring

 

Er helt klart enig i at turbo diesel går best mellom 2000-3500rpm, men det vil jo bli feil å si at en diesel bil går bedre enn en bensin bil på det grunnlag. På bensin bilen har man da fortsatt 5000rpm, hvertfall på min bil :D , og leke seg med når du må gire på dieselbilen. Det er egentlig kun et spørsmål om kjørestil. Liker man ikke turtall kjører man diesel. Liker man å varve litt kjører man bensin. Men ser helt klart poenget med at det kan være mer komfy med diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår