Gå til innhold

Får ikke løs bolt

Ranger emnet

Tommeliten

Anbefalte innlegg

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvor få jeg kjøpt noe slikt da, og hva det koster.... bedre det enn å sitte hjulene på igjen for å kjøre ned på "benneren" å fikse det...

Noen flere som har erfaring med slik spray...

Og hva koster og hvor får jeg kjøpt slik muttertrekker? Er det virkelig futt i det der altså?

veit ikke hvor du får kjøpt sprayen, men bruker den på jobben i krise situasjoner og den er nok relativt dyr, men det er en siste løsning før man går løs med varmern(skjærebrenner, men bruker bare til å varme)

den funker i ca 30% av tilfellene, noe jeg syntes er jævlig bra =)

funker ikke den sprayen er det bare å varme. varmer bare akkurat rundt bolten til det blir rødglødene, så er det bare å skru av, funker 100% sikkert!

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dyrt nei? haha.. Biltema selger kjølespray eller såkalt "sjokkspray for 40-50kr"

Jeg bruker den og en propanbrenner til <200kr fra Biltema. Det hjelper i ni av ni tilfeller! Hvis du er redd for å bruke varme, kan jeg trygt anbefale Biltema's slagtrekker til 70kr i kombinasjon med ei søt, nusselig håndslegge. Den har både store bits og 1/2" pipeholder. Da er det bare å dra til ALT du makter. Snakk om manuell muttertrekker =D

Hvis det ikke er plass til å dra til finnes det et alternativ til rør/latmannsarm. Du tar simpelthen en fastnøkkel til og "skjøter på" den du bruker. Bruker du 17mm tar du en 19mm og trer over andre enden og voila :)

EDIT: Ok, så er den kjølesprayen litt dyr da. Men den er gull verdt!

EDIT2: Det jeg helt glemte å si var at; først varmer du muttern ev det som er rundt bolten til det er rødglødende, SÅ bruker du sjokksprayen på bolten/det som er i midten. Løsner det ikke da vet ikke jeg hva som skal til. Det var alleralleralleraller siste utveg for å få løs et ende/kuleledd på en Kadett E før jeg knuste bilen med slegga. Spør hvemsomhelst om kadett E forstilling...

36-521_l.jpg17-599_l.jpg12-847_l.jpg

Kjølespray: http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=86822

Gassbrenner: http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=80634

Slagskrutrekker: http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=80943

Tips: Min brenner klarer 1400'C. Nå har de fått en ny sak som klarer 1750'C

Vet ikke helt hva jeg skal med det, men det høres finere ut. Jeg valgte min pga slange så jeg slipper å stå og holde i masse(?) vekt samt at jeg kommer til på trange steder. Et minus er at jeg ikke får justert flammehodet bred/smal. Ergo får jeg ikke konsentrert varmen til en "spiss". Det er eneste dårlige erfaringen jeg har hittil.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor gjøre lite problem til stort?

Få tak i et jern/stål (eller noe sånt) rør, som passer inn på skralla, og som ikke er alt for langt, 40/50cm er passe, tre det inn på skralla og vola, du har moment!

Noe som har vært foreslått og forsøkt før, som i de fleste tilfeller ender med en brekt bolt.

Tro meg, jeg har vært der han er i dag, og hos meg så brakk den rett av da vi gjorde det.

Den bolten sitter som faen.

På det andre hjulet varmet vi opp hele greia med skjærebrenner, vips så gikk den rett ut.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dyrt nei? haha.. Biltema selger kjølespray eller såkalt "sjokkspray for 40-50kr"

Jeg bruker den og en propanbrenner til <200kr fra Biltema. Det hjelper i ni av ni tilfeller! Hvis du er redd for å bruke varme, kan jeg trygt anbefale Biltema's slagtrekker til 70kr i kombinasjon med ei søt, nusselig håndslegge. Den har både store bits og 1/2" pipeholder. Da er det bare å dra til ALT du makter. Snakk om manuell muttertrekker =D

Hvis det ikke er plass til å dra til finnes det et alternativ til rør/latmannsarm. Du tar simpelthen en fastnøkkel til og "skjøter på" den du bruker. Bruker du 17mm tar du en 19mm og trer over andre enden og voila :)

EDIT: Ok, så er den kjølesprayen litt dyr da. Men den er gull verdt!

EDIT2: Det jeg helt glemte å si var at; først varmer du muttern ev det som er rundt bolten til det er rødglødende, SÅ bruker du sjokksprayen på bolten/det som er i midten. Løsner det ikke da vet ikke jeg hva som skal til. Det var alleralleralleraller siste utveg for å få løs et ende/kuleledd på en Kadett E før jeg knuste bilen med slegga. Spør hvemsomhelst om kadett E forstilling...

36-521_l.jpg17-599_l.jpg12-847_l.jpg

Kjølespray: http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=86822

Gassbrenner: http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=80634

Slagskrutrekker: http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=80943

Tips: Min brenner klarer 1400'C. Nå har de fått en ny sak som klarer 1750'C

Vet ikke helt hva jeg skal med det, men det høres finere ut. Jeg valgte min pga slange så jeg slipper å stå og holde i masse(?) vekt samt at jeg kommer til på trange steder. Et minus er at jeg ikke får justert flammehodet bred/smal. Ergo får jeg ikke konsentrert varmen til en "spiss". Det er eneste dårlige erfaringen jeg har hittil.

så bruker ikke akkurat vi noe biltema greier på jobben da ;) hehe..

vi bruker sprayen som faktisk heter "Shock spray" og den er vist relativt dyr, og den er heeeelt genialt, eneste som virker, wd40 og alt anna er bare som å pisse på bolten i forhold ;)

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips. Bra med repsons her, bra folkens.

Kanskje jeg prøver den sprayen på biltema, og ser om den duger.. Eller prøver den brenneren... Og bruke forlenger i form av rør eller annet, venter jeg med etter tips fra zetec. Han har jo tross alt erfaringer med samme bil...

Har ikke mange pengene på konto for tiden.. Har nemlig kjøpt nytt batteri (fra autod her på forumet). Men det biltemagreiene kan jo være verdt å prøve..

Gleder meg til å få bilen på veien igjen nå... Tviler på at jeg kan låne papsen sin bil neste uke også(2005 avensis 2,0turbodiesel. Ganske behagelig å kjøre faktisk)..

Skal oppdatere på mandag eller tirsdag. Får jo ikke kjøpt inn noe før det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bolten der er et evig problem. Og IKKE bruk varme, da knekker den garantert! Men hvorfor ikke gå rundt problemet! Ta av opphengskula i stedet.. Er litt mer skruing, må av med drivledd, endeledd , bremsekalipper og ev ABS-føler, men det kan lønne seg! Problemet her kan være at splinesen på drivleddet sitter, men er det håpløst tar du bare ut hele drivakselen fra gearkassa! Går greit på venstre side, litt værre på høyre men det går

Vi gjør det slik nesten hver gang på jobben

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det en mutter eller en bolt?

om det er en bolt kan du jo prøve med en mutterknekker. dette er en liten sak som en "stiller" inn på mutteren, så slår en inn et lite kjørnemerke og etter litt skruing er mutteren knekt. du må riktignok kjøpe ny mutter, men det bør ikke være det største problemet? :P

Det er nok en bolt ja..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal jeg kunne knekke mutteren når det er kun en bolt?

om det er en bolt kan du jo prøve med en mutterknekker ... etter litt skruing er mutteren knekt

Skal opp på biltema idag, så får eg se hva slik brenner og kjølespraykan gjøre...

Hvis der er noen tips av hva jeg ikke bør gjøre med det, hvis dere forstår hva jeg mener, så si gjerne ifra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal jeg kunne knekke mutteren når det er kun en bolt?

om det er en bolt kan du jo prøve med en mutterknekker ... etter litt skruing er mutteren knekt

Skal opp på biltema idag, så får eg se hva slik brenner og kjølespraykan gjøre...

Hvis der er noen tips av hva jeg ikke bør gjøre med det, hvis dere forstår hva jeg mener, så si gjerne ifra...

Det er foreslått, men du vil jo ikke høre. Bolter skal tåle litt juling hvis ikke er de laget av crappy materialer.Du må ha noe med litt lengde når du skrur av sånt. Å bruke hammer på en liten fastnøkkel blir bare tull. Bruk en latmannsarm, pipe, og et langt rør. I stedet for en masse slag med hammeren, får du lagt akkurat passe krefter på den til at den løsner. Det eneste fornuftige du kan gjøre i tillegg, er å varme opp bolten, og så prøve å dra den av med lang arm (vi snakker minst en meter her). Knekker den da, så er det liksom ikke så mye du får gjort annerledes.

Jeg har selv stått på to meter arm for å løsne bremsene på en laurel :-) Gikk bra det, det knakk ingenting, og den løsnet til slutt.

og selvfølgelig skaffer du ny mutter, som du setter inn med masse fett før du skrur den på igjen.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er foreslått, men du vil jo ikke høre. Bolter skal tåle litt juling hvis ikke er de laget av crappy materialer.Du må ha noe med litt lengde når du skrur av sånt. Å bruke hammer på en liten fastnøkkel blir bare tull. Bruk en latmannsarm, pipe, og et langt rør. I stedet for en masse slag med hammeren, får du lagt akkurat passe krefter på den til at den løsner. Det eneste fornuftige du kan gjøre i tillegg, er å varme opp bolten, og så prøve å dra den av med lang arm (vi snakker minst en meter her). Knekker den da, så er det liksom ikke så mye du får gjort annerledes.

Jeg har selv stått på to meter arm for å løsne bremsene på en laurel :-) Gikk bra det, det knakk ingenting, og den løsnet til slutt.

og selvfølgelig skaffer du ny mutter, som du setter inn med masse fett før du skrur den på igjen.

Bruker du et to meter langt rør på denne bolten kan jeg garantere at den knekker. Det er crappy materiale i den, og den er heller ikke glad i varme. Og det er ikke mutter, det er gjenger i spindelen

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vittig. Nå har jeg postet en annen tråd her for noen dager siden om nettopp hvordan du får opp bolter. Hvorfor gidder ikke folk lese innlegget? angry

:)

http://nissanprimera.cjb.no/ ---> Løsne fastrustede muttere

Eks. fra siden (beklager stort bilde, men bildet måtte være lesbart/printbart):

fastrustedemuttere1.jpg

fastrustedemuttere2.jpg

Resten finner dere på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du et to meter langt rør på denne bolten kan jeg garantere at den knekker. Det er crappy materiale i den, og den er heller ikke glad i varme. Og det er ikke mutter, det er gjenger i spindelen

Vel, hvis den ikke lar seg skru av, hva er det egentlig man maser om da? Hvis han gjør som jeg sier, først varmer opp bolten, og så skrur den av med noe man kan dra i uten å banke med hammer, og den fortsatt knekker, da får den liksom bare knekke...

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider