Gå til innhold

Loddeplugger eller kabelsko?

Ranger emnet

exsodius

Anbefalte innlegg

Lodding er definitivt bedre. Kabelsko bruker jeg selv aldri...

Har du feks en bilalarm som kablene er skjøtet med kabelsko, er alarmen ikke godkjent.

Du risikrerer at det irrer hvis du bruker kabelsko.

Å til diodene kan jeg vel anbefale å bruke krympestrømpe, De tåler jo varme også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lodding er definitivt bedre. Kabelsko bruker jeg selv aldri...

Har du feks en bilalarm som kablene er skjøtet med kabelsko, er alarmen ikke godkjent.

Du risikrerer at det irrer hvis du bruker kabelsko.

Å til diodene kan jeg vel anbefale å bruke krympestrømpe, De tåler jo varme også...

Bruker du krympestrømpe på ledningene du lodder også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt nødvendig å bruke krympestrømpe. For det første skal man ikke ha så stor isolasjonsavstand i utgangspunktet at man trenger krympestrømpe for å forhindre at lederen kan kortslutte til div. For det andre skal egentlig ledningen være fortinnet slik at tinnet kryper 1mm innenfor isolasjonen og skaper stivhet slik at du ikke får et knekkpunkt i lederen. Isolasjonen hjelper til å stive opp. Men hvis man har krympestrømpe så ville jeg brukt det. Hjelper til å stive opp slik at ledningen ikke får seg en knekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere hørt om limekrympeslange?

Jeg har laget noen sår i ledninger med di blåe klipsa du skjøter sammen 2 ledninger: De du klemmer ned en metallplate i og så klikker du på plass toppen av det. Jeg har isolert disse sårene med teip, men har lyst og ordne det skikkelig. Og vanlig krympestrømpe går ikke, for da må jeg kappe kabelen. Men den limekrympegreia skal du vistnok kunne skjære opp og brette den rundt ledningen for så og varme den opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget noen sår i ledninger med di blåe klipsa du skjøter sammen 2 ledninger: De du klemmer ned en metallplate i og så klikker du på plass toppen av det. Jeg har isolert disse sårene med teip, men har lyst og ordne det skikkelig. Og vanlig krympestrømpe går ikke, for da må jeg kappe kabelen. Men den limekrympegreia skal du vistnok kunne skjære opp og brette den rundt ledningen for så og varme den opp.

Veit ikke helt hva du snakker om her, men jeg tror de blå klipsa du snakker om er Strømtyver. Hvis det er det, å anbefaler jeg deg å ikke bruke det.

Det er noe ordetlig drit. Det er en grunn til at de heter strømtyver...

Jeg hadde masse sånn i bobla mi,, forje eieren som hadde montert dem.. og de forårsaket at jeg gikk tom for strøm over natta.. Strømtyver er nesten være en kabelsko..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke helt hva du snakker om her, men jeg tror de blå klipsa du snakker om er Strømtyver. Hvis det er det, å anbefaler jeg deg å ikke bruke det.

Det er noe ordetlig drit. Det er en grunn til at de heter strømtyver...

Jeg hadde masse sånn i bobla mi,, forje eieren som hadde montert dem.. og de forårsaket at jeg gikk tom for strøm over natta.. Strømtyver er nesten være en kabelsko..

Tror ikke det var en strømtyv han mente.

Tror heller han mente en vanlig krympestrømpe med innlagt loddetinn som du bare varmer med lighter e.l. så det smelter sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg veit kva du meiner, men om du får det til til så små tversnitt som 1,5 eller 2,5mm trur eg du ikkje får.

eg har brukt det på jobben til å beskytte skader på inntakskabler til hus og kabler igrøft.

men du får ein slags teip som har lim på seg som du bare teiper på og varmer med varmluft slik at det blir tett. det heiter krympe teip trur eg og fåes hos el-grossister. muligens andre plasser

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg veit kva du meiner, men om du får det til til så små tversnitt som 1,5 eller 2,5mm trur eg du ikkje får.

eg har brukt det på jobben til å beskytte skader på inntakskabler til hus og kabler igrøft.

men du får ein slags teip som har lim på seg som du bare teiper på og varmer med varmluft slik at det blir tett. det heiter krympe teip trur eg og fåes hos el-grossister. muligens andre plasser

Ja det er akkurat dette jeg snakker om! Synd hvis det ikke går an på 1.5 og 2.5 m2 da :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider