Gå til innhold

For høyt CO nivå...

Ranger emnet


Ray

Anbefalte innlegg

Hadde bilen på eu kontroll idag. fekk eg beskjed om at CO nivået va for høyt 6,44. Det står 3toms hjemmalagd anlegg på ann. sikkert simons greier. ka må te for å få ann gjennom kontrollen????. Må eg skaffa et originalt anlegg.elle noen som kan noen "snarveier"??. er en 85mod så er ikke katalysator på ann.

-97 VW Passat TDI

x-92 VW Golf 3 1.8 R.I.P

x-94 Opel Astra sportive stv Solgt

x-85 Volvo 740TIC Solgt

x-88 Toyota Carina ll XL -Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bilen på eu kontroll idag. fekk eg beskjed om at CO nivået va for høyt 6,44. Det står 3toms hjemmalagd anlegg på ann. sikkert simons greier. ka må te for å få ann gjennom kontrollen????. Må eg skaffa et originalt anlegg.elle noen som kan noen "snarveier"??. er en 85mod så er ikke katalysator på ann.

 

 

Hva motor?

b230a? b230e?................

1990 Volvo 740 Turbo Intercooler

1986 Volvo 745 Turbo Intercooler

1986 Volvo 745 Turbo Intercooler Automat

1989 Volvo 740 GL

1997 Honda CBR 900RR Fireblade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren er en B230et tror eg, men kj helt sikker pga at selger sa at motoren va byttet, å nye fra ein 940 va satt inn. men har aldri fått bekreftet at det er 940 motor.

 

Noen som vet ka som e max tillatt CO utslipp på denne bilen uten katalysator? ska prøva skifta plugger, rensa luftfilteret, men bare kom med råd.

-97 VW Passat TDI

x-92 VW Golf 3 1.8 R.I.P

x-94 Opel Astra sportive stv Solgt

x-85 Volvo 740TIC Solgt

x-88 Toyota Carina ll XL -Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren er en B230et tror eg, men kj helt sikker pga at selger sa at motoren va byttet, å nye fra ein 940 va satt inn. men har aldri fått bekreftet at det er 940 motor.

 

Noen som vet ka som e max tillatt CO utslipp på denne bilen uten katalysator? ska prøva skifta plugger, rensa luftfilteret, men bare kom med råd.

 

940-motorene har jo katalysator da.... Står på siden av motoren hvilken motor det er. Eller ta et bilde av den og legg ut.

- Volvo V70 2,4D 130HK 2004

x VW Touran Trend. 1,9TDi 2005 Solgt

x Volvo 940 B230FK 1997 Solgt

x Volvo 740 B230F 1991 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sett at det står B230 stemplet på blokka. men det står ikke noe mer enn det.. skal se om eg kj kan skaffa et bilde av motoren så noen av dåkke motorkjennerar kan bekrefta ka slags motor det e.

-97 VW Passat TDI

x-92 VW Golf 3 1.8 R.I.P

x-94 Opel Astra sportive stv Solgt

x-85 Volvo 740TIC Solgt

x-88 Toyota Carina ll XL -Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har en FT-motor.. som sitter på 940'ene.. så MÅ du ha med Lambdasonde i eksosen, ellers blir bensinblandingen feil eller noe mener jeg å huske. Det ville forklart CO'en.... =)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

940-motorene har jo katalysator da.... Står på siden av motoren hvilken motor det er. Eller ta et bilde av den og legg ut.

 

Alle biler etter 87/88 skal ha Katalysator, men når du setter en nyere motor i en eldre bil klarer man og lure biltilsynet, og man kjører uten kat og tjener noen HK.

 

RAY: Der du ser det er stemplet B230 skal det og stå noe mer,(årstall motornr)

Ellers kan du se om det er en 531/530topp(står over grenrøret)

 

Er det 530 Topp er det mest sannsynlig en nyere motor.... Er det 531 må du finne ut om det er Fk/Ft/Et før du kommer videre.

Sjekk også hva som står på hjernen ved døra på passasjersiden.

 

Kjører du med motronic skal du ikke ha Lamda, kjører du Lh skal du ha lamda....

Race, kjør forbi da vel.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har en FT-motor.. som sitter på 940'ene.. så MÅ du ha med Lambdasonde i eksosen, ellers blir bensinblandingen feil eller noe mener jeg å huske. Det ville forklart CO'en.... =)

 

 

Retter deg litt.

 

Kjører du med motorstyring fra FT/FK motoren skal du ha Lamda

Kjører du med Motronic(som sitter på eldre volvo turbo(83-86/87(ser du har 85 mod(correct if wrong)))) skal du ikke ha lamda.

Race, kjør forbi da vel.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det står en 531 topp på. han som solgte sa at det va brukt det originale ledningssystemet. ska prøva komma i kontakt med han som solgte meg bilen. huska kj alt han sa, begynne å bli ein stund siden eg kjøpte bilen. det sto bare B230 på blokka. ska ikke banne i gravå, men tror det va kun det eg såg når eg hadde ann på bokk. eg ser rett vel, når du står under bilen å ser forover så er det på høyra siå!! ?? stemplet utover på blokka.

-97 VW Passat TDI

x-92 VW Golf 3 1.8 R.I.P

x-94 Opel Astra sportive stv Solgt

x-85 Volvo 740TIC Solgt

x-88 Toyota Carina ll XL -Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske det er 4 som er maks på en 85 mod. Skal ikke garantere men trur. Dra på volvo og få justert den. Det er ikke så dyrt. Stort sett går motoren bedre etter du får justert den også. Fordi ideele blandingsforhold ofte er ca 1 lambda og det tilsvarer somregel ca den CO en som motoren din skal ha.

Volvo - Mercedes - Audi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

står på blokka hvilken det er (altså mer enn 230) med veldig liten skrift et sted. kan sjekke på 940blokka jeg har stående i kjelleren hvor det står.

 

det står akkurat der blokka "slutter" og toppen starter ved syl 1. på en av sidene. ikke veldig stor skrift og gjerne dekket av møkk. stod værtfall 230FK på min

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg såg at det sto noe der.. 230FT tror eg.. kan vara ET oxo, for F`en var så lite synlig. bokstavene og talla såg ut som om dei var slått inn med ein dor?? jør det det hos dere andre??? men vis det e en FT va er jort med den tror dere?, tidligere eier sa at det va ca 230hk i ann. kjøpte den som den er trimmet eg. har bilder av motor nå, men trenge ei upload sia for å legga dei på nett. noen som har ??Tenknisk info om FT motorer noen ??

-97 VW Passat TDI

x-92 VW Golf 3 1.8 R.I.P

x-94 Opel Astra sportive stv Solgt

x-85 Volvo 740TIC Solgt

x-88 Toyota Carina ll XL -Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.photobucket.com

 

Spes på FT;

700 Serien

2316 cc, 141 cu in. Samtliga modeller har Intercooler.

Productions år:

1983 760 Turbo - B23ET (fördelare fram)

1984 760 Turbo - B23ET, B23FT (fördelare fram)

1985-1989 760 Turbo - B230ET, B230FT

1985-1989 740 Turbo - B200ET, B230ET, B230FT

1988-90 740 Turbo* - B230FT (*= högtrycksturbo @ 180 hp eller 134 kW)

1989 740 Turbo - B200ET, B230ET, B230FT

1990 740 Turbo - B204GT, B230FT, B230GT

1991-92 740 Turbo - B200FT, B230FT

1990-92 760 Turbo - B230FT, B230GT

 

Volvo 900 Serien

Productions år:

1990-1996 940 SE Turbo - B200FT, B230FT, B230FK, B230GT

1994-1996 940S - B230GT (lågtrycksturbo) Kom -96 till USA

1991-92 960 Turbo - B230GT, B230FT, B204FT

1993-94 960 Turbo - B230GT, B204FT

940 Turbo -91-92 har Turbo+ monterat från fabrik. Gäller endast manuell växellåda! //Daniel Karlsson

 

Motor Komp. Effekt Notering

400-serien 8.7:1 120 hk @ 5400 rpm

B19ET 7.5:1 150 hk

B21FT 7.5:1 127-133 hk @ 5400 rpm

B21FT 7.5:1 157 hk @ 5100 rpm Med intercooler

B21ET 7.5:1 155 hk @ 5700 rpm

B21ET 7.5:1 185 hk @ 5700 rpm Med intercooler

B23ET 9.0:1 173 hk, 182 hk @ 5700 rpm

B23FT 8.7:1 160 hk @ 5300 rpm

B200ET 8.5:1 160 hk @ 5500 rpm

B200FT 8.5:1 155 hk @ 3600 rpm

B230ET 9.0:1 182 hk @ 5800 rpm

B230FT 8.7:1 156 hk @ 4800 rpm, 1991- 165 hk @ 4800 rpm

780/B230FT ? 188 hk Har Turbo+

B230GT 8.7:1 170 hk @ 4800 rpm

B204FT 8.2:1 190 hk @ 5300 rpm

 

· Topplock

1. "Den lille"

Sitter original på följande motorer: B17-B19-B21-B23 B200-B230

Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm.

Förbränningsrum dia: 92½mm, något mindre/smalare kanaler jämförd med "Den store"

Höjd: 12mm

Volym: 51.7cc i.e. 4.3cc/mm

Insugskanaler: Raka, konade, runda, lite mindre inner radie.

Avgaskanaler: Ganska plana efter ytterkanal, antydan till avsatta efter ventilstyrning

SCP (Big Cooling Passages)

Gjutnummer: 1000530

Andra snarlika alternativ : 1000160, 1000398

Potential: Ordentligt modifierad är denna topp en av de bättre på de mindre maskinerna; Bra toppeffekt och klart godkänt i mellanregistret.

 

2 "Den store"

Sitter original på följande motorer: tidiga B23E med H/K-kam, B23ET, vissa B230E och ET

Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm

Förbränningsrum dia: 94mm, något bredare kanal framförallt runt avgaskanalerna. 531:an har något mer centrerad tändstiftsplacering..

Höjd: 12mm

Volym: 53.7cc i.e. 4.5cc/mm

Insugskanaler: "Svanhals"-formad, mycket större kanaler och plant, stort innerradie.

Avgaskanaler: Högre, ej plana som 530, rak utformning efter ventilstyrning

SCP (Small Cooling Passages)

Gjutnummer: 1000531

Andra snarlika alternativ : 100405

Potential: Ordentligt modifierad kan man hämta mycket toppeffekt med bra mellanregister, speciellt på maskiner med stor volym.

 

 

BCP: Samtliga 160:or och tidiga 398:or och 405:or

SCP: Samtliga 530 och 531:or, vissa sena 398:or och 405:or

 

SCP minskar risken för topplockspackningsbrott och minimerar risken för att toppen "böjer" sig.

 

Topp 1000405 sitter original på följande motorer:

B23 E 79-81 och var då bearbetade för mekaniska spridare

B23 ET 82-84 med saltkylda avgasventiler

 

 

Topp 1000531 sitter original på följande motorer:

B230 ET 85-87 med saltkylda avgasventiler

B230 FB 90-92 (årtal osäkert) sugmotor

 

 

 

 

 

· Kamaxlar

Originalmonterade från fabrik.

 

Kam Motor Lyft

T B19ET 0.390(9.9 mm)

T B21ET 0.390(9.9 mm)

T B21FT 0.390(9.9 mm)

B B23ET 0.417(10.6 mm)

T B23FT 0.390(9.9 mm)

T B200FT 0.390(9.993 mm)

A B230ET 0.413(9.93 mm)

T B230FT 0.390(9.93 mm)

T B230GT 0.390(9.93 mm)

FI B204FT 0.173(6.81 mm)

 

 

 

 

 

· Laddtryck

Wastegate inställningar från fabrik - Ca 8 hk per ökad psi.

Psi = bar*14,5 eller bar = Psi*0,069

10 Psi = ca 0,7 bar

15 Psi = ca 1,0 bar

 

Motor Laddtryck Notering

B19ET 9.1-10 Psi Ej intercooler

B21ET 5.8 Psi Intercooler; laddtryck stiger till 10.5 vid 3700 rpm

B21ET 8.1 Psi Ej intercooler

B21FT 5.8 Psi Intercooler; laddtryck stiger till 10.5 vid 3700 rpm

B21FT 8.1 Psi

B23ET 7.1 Psi

B23FT 6.8-7.7 Psi

B200ET 7.5 Psi

B200FT 8.1 Psi

B230ET 7.5 Psi Vid 3500 rpm

B230FT 7.5 Psi Vid 3000 rpm

B230GT 7.4 Psi

B204FT 5.8-6.4 Psi

 

 

Står kanskje noe interessant her.....

 

Men trimmet til 230 Hva er gjort(om du vet noe?!)

 

 

Er også på msn hvis det er raskere med svar der ;

kanlange@hotmail.com

Race, kjør forbi da vel.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår