Fridjow Skrevet Februar 25, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2005 Hadde tenkt til å senke bilen 60, men ble litt usikker. Hva er best? Blir jo en del mer camber med 60mm, men da blir det kanskje for mye? Lettere å legge ut å kontrollere? Spiser dekk fortere? og blir bilen upraktisk sånn med tanke på bruks muligheter...vinter kjøring f.eks. Noen innspill.....? Siter http://www.gatebil.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Heimegut Skrevet Februar 25, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2005 Hadde tenkt til å senke bilen 60, men ble litt usikker. Hva er best? Blir jo en del mer camber med 60mm, men da blir det kanskje for mye? Lettere å legge ut å kontrollere? Spiser dekk fortere? og blir bilen upraktisk sånn med tanke på bruks muligheter...vinter kjøring f.eks. Noen innspill.....? Mye senking= kortere fjæringsvei, lettere å slenge ut rompa p.g.a. mindre krengningsbevegelse. Men samtidig kan hjulopphenget få problemer med å følge underlaget, noe som kan gjøre at du får problemer med å kontrollere bakenden. Dette kan reguleres noe med fjærstivhet (bytte) og oppsett på dempere hvis man har avansert understell. Mindre senking= noe omvendt av ovenfor. Det kan være vanskeligere å holde sladden fordi bilen krenger istedet for å slippe grepet.Men samtidig kan det være lettere å styre en sladd.... :rolleyes: Har du delt bakaksling vil hjulene få mer negativ camber dess mer den senkes. På den ene siden gir dette noe mer grep i sving, men du kan risikere å slite dekkene skjevt. Jeg vet faktisk ikke, du må prøve ut... Framme kan det være en fordel å ha neg.camber. Jeg har ihvertfall hatt mye problem med at framhjulene slites på yttersiden med standardoppsett. Da vil bilen etterhvert bli understyrt fordi fronten slipper. Framme justerer du camber ved å kjøpe deg justerbare fjærbeinstopper (pillowball uppermounts), evnt bytte ut....blablablablabla Fins ikke fasit, det er det som gjør sporten interessant! Varierer også med underlaget/banen du skal kjøre på. Kjøp deg coiloverkit så får du justert opp og ned etter behov!! Senker du 60mm med vanlige senkefjærer så sørg for å ha gode dempere (kortere og hardere) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet Februar 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2005 Skal du senke 60mm gjør helst tre ting: 1. Kjøp deg camberplates som nevnt av han Heimegut. Da kan du velge mellom gate og bane-oppsett enkelt. Camber plates:These are available for the Corolla from Ground Control. The photo is probably different than the model offered by Ground Control, it's just shown as an example. These are installed such that the caster is mounted rearward by about an inch which adds to high speed stability. Normally you make camber adjustments for what the car needs (not for looks). If you go too far, sure it looks great, but say goodbye to the inside tread of your expensive tires. The camber plate can be installed over or under the sheet metal. This one was installed under. 2. Kjøp deg sk geometri-blokker. Disse flytter bærearmen ned dit den var før senking og du beholder geometrien slik den skal være. Geometry blocks:These are 1" to 2" blocks placed between the lower control arm and the bottom of the strut. These can easily be made by getting a couple blocks of aluminum and cutting them to shape. You do have to install positioning rings just like the stock lower part has. And you have to make a hole to clear the balljoint nut. Advantages: After lowering the car, this basically keeps the suspension travel arc at the stock geometry and ride position, and prevents any weird handling affects which would otherwise occur when lowering the car a lot. Prevents the sway bar from hitting the oil pan or the outer frame. Disadvantages: If using 13" wheels, the lowest point of the control arm (usually the bottom of the ball joint) may hit the inside of the wheel rim. Get taller wheels or use wheel spacers. The strut is about a 5 to 10 degree angle with respect to the wheel. When you add these spacer blocks, the new riding position will now be about 1/4" inwards of the original mounted position (i.e. the entire front track width will be 1/2" narrower). This may also cause the camber to go more positive. So you might have to lengthen the lower control arms, or move the control arm hinge point outwards to compensate. It will cause tow-in, so you will need to re-adjust the tow after installing these. The bottom of the strut tube is wider than the mid part of the tube. Using these blocks will raise this wider part up and may come in contact with the ends of the sway bar. Be sure to check for full steering travel clearance at all suspension riding levels. 3. Kjøp deg coil-overs. Da kan du velge høyde selv og igjen justere etter behov. Du bør lete litt på internett og finne ut hva fjærstivhet(kg/mm / lbs/ft) du bør ha. Generelt bør du ta utgangspunkt i dtm/bane-bmw'er. Det varierer fra 4-12kg til Corolla, så jeg tipper på 5-8kg er noe i nærheten. Som nevnt et annet sted bør du ha (relativt) myke fjærer og stive dempere da dette gir mest forutsigbarhet og kontrollerbarhet. Omvendt oppsett vil gi en sitat FSR: "snappy" bil som kaster seg opp til tilbake igjen istedet for å legge seg i stabilt sideleie :) EDIT: more to come :p Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EvenS Skrevet Februar 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2005 På E30 ser det penest ut med 60 senking framme og 40 bak, ser segent ut på ræva om du har likt:) Siter - Golf Gti 99mod x BMW 318is 96mod x Polo 6N 95mod http://www.aalesund-gatebilklubb.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fridjow Skrevet Februar 27, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2005 Tidlig oppe dere...Eller sent i seng ;) Back to topic, søker litt rundt på nett, men vet liksom ikke helt hvor man skal velge ifra, er jo så mange. Noen som har en bra side som har alt? :) Og tenkte på en ting til, siden dollaren er ganske lav, er det da mer lønnsomt å bestille ifra statene istedenfor tyskland f.eks? Og er det helt problemfritt å bestille ifra utlandet? (ikke så mye erfaring der?) Og geometri blokker og camber plater, er det kurant vare? Tuv? Takker for innspill, keep it upp :) Siter http://www.gatebil.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ha|||on Skrevet Mars 10, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 10, 2005 Kjøp H&R Cup Kit - senker 60/40. Dette har iaf jeg tenkt å kjøpe - er blitt fortalt at det er en bra kombi for gate/banekjøring. Veldig stiv foran, mykere bak. Siter Et smil i trafikken er den beste taktikken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fridjow Skrevet Mars 10, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 10, 2005 Kjøp H&R Cup Kit - senker 60/40. Dette har iaf jeg tenkt å kjøpe - er blitt fortalt at det er en bra kombi for gate/banekjøring. Veldig stiv foran, mykere bak. Hvem fører? Siter http://www.gatebil.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ha|||on Skrevet Mars 10, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 10, 2005 Hvem fører? Pedersens Racing og Autopower.no. Pedersens skal ha 5495,- for kitet, Autopower har jeg ikke hørt pris fra. Blir jo billigere enn f.eks. Bilstein Sprint/H&R, eller Koni/Eibach. Siter Et smil i trafikken er den beste taktikken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.