Gå til innhold

Påkjørt av dame. Får man leiebil??

Ranger emnet

BMW324TDa

Anbefalte innlegg

Kjørte på en Polo på Søndag. Kjørte fredelig og rolig bortover i den respektive 70-sonen, da hun plutselig bestemte seg for at; "oi, det kommer hvist ikke fler biler, så eg kjører ut". Og der kom eg. Tok hjulbuen, kanalen og begge dørene hennes, mens min ødela en framskjerm, litt grill, støtfanger og list. Skal prøve å få nye grøftelys og.

Det går selvsagt på hennes forsikring, men det er surt fordet, ikke EN bulk/ripe i bilen fra før av. Ser ikke så godt ut med nylakket skjerm på en 88mod. Er vel så og si umulig å få det likt???

Men det eg egentlig lurer på; kan eg kreve leigebil av motpartens forsikringsselskap??

Eg er ukependler, jobber i Årdal i uken og bor på Sotra utenfor Bergen. Pendler hver helg. Skal reparere bilen på Jæger Sentrum (lokale BMW pusheren), og må da levere den søndag og hente den fredag. Litt surt å ikke ha bil i den perioden, med tanke på eg skal faktisk 29 mil søndagskveld og den samme turen tilbake på fredag. buss er UAKTUELT og mitt opphav gliser ikke av ideen å låne en av deres biler, i og med at begge går i jobb og ha vanskelig for å imøtekomme mine ønsker med tanke poå forsikring, kjeft, påstander om svinkjøring osv.......

Så en leiebil hadde vært topp og burde vært på sin rett, mener eg. Neon som vet hvordan dette funker??

-RKS-:confused:

2009 VW Touran 1,9 TDi DSG Highline exclusive varebil

1973 Vilvo 142 langtids kortidsprosjekt

1997 BMW 316i (skal på eu og selges)

1988 BMW 324TDa (stått en stund og står litt lengre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tor du kan kreve leiebil.. mener reglene er slik at hvis du har bruk for bil, så får du bil... men hvis det er mulig for deg å bruke buss, så kan det vel hende at forsikringen bare bestaler deg det det vil koste og ta bussen, og da er det opp til deg om du vil låne bil eller ikke. (kan ikke garantere at dette stemmer, men jeg tror det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanligste er som følger:

- Du kan ha dette i din forsikringspolise. Sjekk papirene dine og ring selskapet ditt. Det vanligste er at det dekkes 10 dager leiebil ved motparts ansvar for skaden. Har du "plus-forsikring" e.l. dekkes det normalt opp til 30 dager.

- Har du ingen av de overnevnte i din egen polise kan du allikevel få leiebil dekket over motpartens forsikring dersom du får attest fra arbeidsgiver på at du har behov for "bil i næring" dvs at ditt daglige virke i jobben din avhenger av at du har tilgang på bil. Denne er ganske vanlig å få til med en snill og forståelsesfull sjef ;)

- Om du muligens har noen andre muligheter til å få dekket leiebil pga din pendlerstatus vet jeg ikke, men det er verdt et forsøk. ta evt en tlf/mail til saksbehandleren i ditt selskap og gjør det samme hos NAF f.eks for å finne ut hvilke rettigheter du har.

- virker ikke noe av dette hadde jeg tatt en "alvorsprat" med det kreket som forårsaket kollisjonen....

Gudd løkk ;)

:D

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider