Gå til innhold

Katalysator på S3 ?

Ranger emnet


Jon

Anbefalte innlegg

Denne åpne dumpen er diskutert mange ganger har jeg inntrykk av. Jeg er ingen ekspert, men tror uansett motoren har best av at du ikke gjør det. Sjekk denne tråden:

 

http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=3855

 

Man forstyrrer jo drivstoff/luft blandingen, og kan føre til skader på mer enn bare katalysatoren. Mange driter i det ser det ut til, er vel ikke snakk om store forstyrrelsen. Kanskje ikke så bra for bilen over lengre tid?

 

Mange her på forumet som har S3?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattene på S3'n går for å være veldig gode effektmessig og skiftes ikke før du forlengst har passert 300+hk, større turbo etc.

 

Du kan kjøre resirkulerbar dumpventil på denne bilen. Da får du de effektmessige fordelene (raskere spool up ved gearskift) men får ikke "pyssssj" lyden. Den blir du ganske lei av etterhvert allikevel tror jeg ;)

 

Går utfra du allerede har chip + skiftet bakre eksosdel siden du tenker på å fjerne kattene ? Hvis ikke er det der du må begynne. Original bakre eksos er ganske restriktiv på denne bilen og frigjør 10-15 hk på en chippet S3.

 

:)

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har chip og effektanlegg fra cat og bakover. Bare lurte på om det var en "billig" måte å få litt mere krefter på, får sånn motormessig må jeg jo bytte turbo grenrør dyser+++++ vist jeg skal no høyere. og det blir fort 80 til 100 k med jobben, altså ikke så veldig billig ;)

2001 Audi S3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jon

Er det no å hente (effekt) ved å ta av de to kat'ene og bare sette et 3" rør på en s3?

 

Hvist kat'ene er borte går det å bruke åpen dump da? det er ikke skadelig for motoren?

 

Er på leting etter litt "ekstra" krutt Devil

 

Hei

 

Jeg skal bytte ut kat`ene. Skal ha 3" hele veien fra turbo. Dette blir ikke gjort før i mai tror jeg det var :/ Dette er på en TT og ikke en S3 vel og merke. Skal gi en tilbakemelding på hvordan dette blir.

 

Hva slags chip og eksos har du nå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jon

Har chip og effektanlegg fra cat og bakover. Bare lurte på om det var en "billig" måte å få litt mere krefter på, får sånn motormessig må jeg jo bytte turbo grenrør dyser+++++ vist jeg skal no høyere. og det blir fort 80 til 100 k med jobben, altså ikke så veldig billig ;)

 

Jabbasport har et kit til ca 280 hk (på Ibiza Cupra 156 hk motoren, mulig mer på S3. S3 har også bedre ECU) som koster rundt 25000 norske. Det inkludere mapping på rullende landevei. IHI ceramic ball bearing turbo, Jabba grenrør, downpipe og monteringsdetaljer. Dette danner basis for det "kittet" som de har i sin 380 hk Golf GTI (IC, chargecooler, induction kit osv i tillegg)

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jon

Har MTM chip og effektanlegg, skulle gi 270 gamper.

 

Skulle vel bli omtrent det samme om det er på en s3 eller tt, er jo samme motor hvertfall. spent på åssen det funker med 3" raka vegen.

 

Vel, heeelt like er de jo ikke. Ting som har forskjellig motorkode er sjelden det ;)

Instant maniac - just add wheels!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jon

Er det no å hente (effekt) ved å ta av de to kat'ene og bare sette et 3" rør på en s3?

 

Hvist kat'ene er borte går det å bruke åpen dump da? det er ikke skadelig for motoren?

 

Er på leting etter litt "ekstra" krutt Devil

 

Det er nok en del andre måter å få mer "krutt".

Å ta bort kat'ene går ikke på S3en siden den har to lambda sensorer, en foran og en bak katene. De kontrollere hverandre, hvis en av de ikke virker så vil den gå i nødmodus/overkompensere signalene.

Hvis du vil ta bort katene så må du ha en ny chip som passer til dette.

 

Jeg har en kompis som har en S3 (225hk orginalt) . Han monterte 3" fra kat pluss chip fra turbokarlsen. Bytte av eksos'en hadde størst innvirkning på toppfarten. Ikke noe annet, i tillegg så bråker den mye på jevn crusing fart siden han kun har en "rett igjennom" eksos potte.

 

Åpen dump er ikke å anbefale på Audi siden de bruker luftmasse måler. Bilen vil gå for "feit" hver gang en "åpen" dump ventilen åpner. "Åpen" dump brukes kun på biler med MAP sensor.

"mk1classic"

'83 Golf GTI Rabbit

'83 Golf GTI "Prosjekt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt ca et år med åpen dump på en 1,8 T, og det har ikke vært noe problemer med det. (trodde en stund at luftmassemåleren var gåen, men etter mye feilsøking så viste det seg at det var en, muligens to ut av coilene som ikke klarte å henge med. Disse to ble byttet, og da var alt ok) Den orginale dumpen røk etter omtrent to dager etter chip. Ville ha sirkulerende dump, men kjøpte en åpen dump til nesten halve prisen. Lyden driter jeg i bare det fungerer. Men du blir litt lei den låten etterhvert. Har aldri hørt at det ikke skal være bra med åpen dump, før jeg ser det her.

Men jeg regner jo med at de vet hva de snakker om...:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mk1classic

 

Å ta bort kat'ene går ikke på S3en siden den har to lambda sensorer, en foran og en bak katene. De kontrollere hverandre, hvis en av de ikke virker så vil den gå i nødmodus/overkompensere signalene.

Hvis du vil ta bort katene så må du ha en ny chip som passer til dette.

 

Er det samme løsning på TT 225hk også ? Da er det kanskje ikke så lurt å ta vekk kat`n da? Hva med racekat? Jeg er mest ute etter grom lyd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DenimblåTT

 

Er det samme løsning på TT 225hk også ? Da er det kanskje ikke så lurt å ta vekk kat`n da? Hva med racekat? Jeg er mest ute etter grom lyd...

 

Det kommer helt an på om du har en eller to lambda sonder. Hvis du har to (en foran og en etter kat) så kan du få problemer, men jeg er ikke sikker om den går i nødprogram pga av def. kat eller om den kun registrer en feil melding på kat'en.

Hvis du kun har en lamda sensor gjør det mest trolig ikke noe siden motoren ikke vet noe om tilstande for eksosen etter denne.

 

Hvis du kun vil ha litt mer lyd så kan du montere 3" fra kat med kun en demper. Det blir mer lyd, men dessverre ikke så grom lyd pga en turbo som demper mye av den typiske motorlyden. I tillegg så blir man lett sliten av å høre på den dype duringen over lengere tid.

"mk1classic"

'83 Golf GTI Rabbit

'83 Golf GTI "Prosjekt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår