audioteam Skrevet Mars 3, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2005 Her tok det av gitt :) Dere som prater om konkurranse :rolleyes: Mener dere det er rettferdig at det kommer Piratfirmaer og paralell importerer produkter via østblokk land . Tenk på at Importørene i Norge har service ansvar, det koster. Mange har over flere år brukt en formue på å få produktet kjent via annonser og annen promoteringsvirksomhet . Brukt masse tid jobba ræva av seg . Så kommer det en jæv.... kødd og får produkter inn til Norge vie en tvilsom agent i et østblokk land . Lager ei nettside og dumper produkta, ikke nok med det bruker bilder og tekst fra importørens nettside, Dette synes dere er riktig . Jeg gir tilbud til diverse kunder, jeg lager pakkepriser, jeg belønner kunder som er lojale og handler gjevnlig . Men jeg holder meg til importørenes ønske om hvordan dette skal gjøres . Når det gjelder Import så har de fleste importører skriftlig avtale med produsentene om enerett i hvert land . De fleste importører har heller ikke lov å selge til butikker i et annet land . Og ved paralell import er det ofte det som skjer . Dermed kan det taes rettslige skritt fra Produsentens side . Copyright loven brytes også flittig, så disse pirata har ting i vente . Flere jurister er i full sving nå . :) Frank Siter Driver Audioteam . Leder i Acap . Agent for Ice Audio Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ALJ_GSi Skrevet Mars 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2005 å importere stereo og bil er ikke det samme. en bil må du betale avgiftene på for at du skal få brukt den (altså for å få skilt). Det trenger du ikke med stereo og her er det mange som sitter og jukser og det er mye av grunnen til at de kan selge det billigere. kunne jeg ha solg uten moms og toll, så hadde det blitt gøy.... Siter Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest 1302 Skrevet Mars 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2005 Etter å ha sittet å lest igjennom diskusjonen her begynner jeg virkelig å lure på hva som foregår rundt omkring. Hvordan klarer dere å bli underpriset av useriøse små aktører? Dere som en seriøs og stor aktør må ha langt bedre innkjøpsavtaler hos produsent enn en liten bedrift med en bakgårdsavtale fra en villkårlig butikk i Polen?? Vi får rette opp i de juridiske missforståelsene: Privatpersoner står 100% fritt til selv å importere varer og tjenester etter eget forgodtbefinnende. De må betale moms, evt toll og frakt(noe som ofte blir glemt når man sammenlikner priser). For mitt tilfelle er faktisk produktene billigere eller koster det samme, hos oss og flere andre stylingfirma i norge, enn det det koster for kunden å kjøpe det direkte fra fabrikk i utlandet.. Det som imidlertid IKKE er lov er å omsette varer som er kopier av orginaler. Spesielt i stylingsbransjen er det relativt utbredt. Personlig anseer jeg ikke det som noe stort problem da de fleste bare kjøper billige kopier en gang.. ;) Det er ett godt gammelt ordtak som sier at " gleden over en lav pris varer kortere enn forargelsen over en dårlig kvalitet" Kunkuransevridende tiltak, som for eksempel å forby personer som ikke har handlet i bestemte butikker å være med å leke er IKKE lov. For meg å forby medlemmene i Teamet vårt å være medlemmer fordi de har kjøpt en spoiler når de var på sydenferie ville være helt utenkelig, eller fordi de importerte bilen selv.. Klart løper man en risiko ved å handle på nettet fra utlandet, (spes e-bay). I de fleste tilfeller går det bra, men det finnes dessverre en hel del useriøse aktører utenlads også, som enten leverer varene etter lang tid, eller bare stikker av med pengene.. Så enhver bør ikke handle for mer enn det de har råd til å tape.. For å lykkes og overleve i en tøff bransje nytter det ikke å hyle og syte over ting som andre gjør bedre. Vi har tatt konsekvensen av det og har satt i gang produksjon av vårt eget stylingmerkee og klarer å konkurere på det internasjonale markedet, det er ikke umulig å gjøre det med andre varer og tjenester heller. Selv om vi bor i Norge trenger vi ikke å være noen nisser.. Bruk heller energien på å utvikle og forbedre deres egne konsepter, tenk alternativt og forsøk å lære av de som klarer seg.. Det burde være en advarsel til dere selv at dere må ta ibruk konkuransevridende tiltak for å holde på kunder. Sammenlikningen med å forby personer med importbiler/styling deltagelse på f.eks gatebil er høyst reel, og jeg ser virkelig ikke forskjellen. Biler trenger ikke skilter for å bli stilt ut.. Og når dere snakker om handelslekkasje blir det ikke noe mindre av det om det går direkte fra utlandet til sluttforbruker i stedet for fra utlandet til importør og så til sluttforbruker.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet Mars 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2005 Her tok det av gitt :) Dere som prater om konkurranse :rolleyes: Mener dere det er rettferdig at det kommer Piratfirmaer og paralell importerer produkter via østblokk land . Nei! Det er ikke det jeg er uenig i. Mvh Stian Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
audioteam Skrevet Mars 3, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2005 Som sagt tidligere . Det er ikke alt som er slik det ser ut på nettsidene til noen av disse aktørene . Masse av produktene som annonseres kan ikke skaffes men legges ut til tøv priser, bare for å lage til h........ Dette gjør forhandlerne forbannet . En av mellom mennene i hviterussland er stoppet nå og hvor mye tror dere han tjente pr produkt han videre solgte . Importører i enkelte land kan nok bli fristet til slike handler men med seriøse produsenter går det å finne banditten og stoppe vedkommende . Flere av disse produkta de kan skaffe er ikke eu merket, dette gjør det ulovlig å importere for videresalg . Finnes også fake produkter på markedet, kopier som ikke holder samme mål som originalene . Dette fikk jeg vite fra en importør i dag som har kommet over slike produkter . Frank Men Siter Driver Audioteam . Leder i Acap . Agent for Ice Audio Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet Mars 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2005 Først: Takk 1302! Som sagt tidligere .Det er ikke alt som er slik det ser ut på nettsidene til noen av disse aktørene . Masse av produktene som annonseres kan ikke skaffes men legges ut til tøv priser, bare for å lage til h........ Dette gjør forhandlerne forbannet . En av mellom mennene i hviterussland er stoppet nå og hvor mye tror dere han tjente pr produkt han videre solgte . Importører i enkelte land kan nok bli fristet til slike handler men med seriøse produsenter går det å finne banditten og stoppe vedkommende . Flere av disse produkta de kan skaffe er ikke eu merket, dette gjør det ulovlig å importere for videresalg . Finnes også fake produkter på markedet, kopier som ikke holder samme mål som originalene . Dette fikk jeg vite fra en importør i dag som har kommet over slike produkter . Frank Men Er det plutselig dette vi skal diskutere nå? :rolleyes: Det var ikke akkurat det saken gjaldt til å begynne med... Skulle likt å vite hvem disse aktørene du snakker om er. Jeg vet bare om EN som kanskje inngår der, men dem har ikke noe som helst med hverken østen eller Hviterussland å gjøre. Det vi (i hvert fall jeg) vil frem til er at om en privatperson kjøper seg noe i utlandet, så burde ikke den personen bli utelukket fra konkurranser bare fordi han ikke heller kjøpte det hos en av "deres" forhandlere! Det som sies om at slikt svekker norsk økonomi er jo bare bullshit. Som 1302 sier, så går pengene ut av landet uansett! Også staten får sin del. Ordet toll kan man se helt bort ifra i denne sammenheng ettersom det ikke er toll på elektriske artikler. Det eneste staten skal ha, er 25% mva på kjøpssum + frakt. Det norske importører burde gjøre, er å forklare selskapene de importerer for hvordan det ligger an, og dermed kanskje oppnå lavere priser. Ingen av leddene kan hå så lite å gå på at de ikke kan presses i pris. Problemet er at Norge er et så lite land at vi blir ganske ubetydelige i store selskapers øyne. For å ta et av mange ekstreme eksempler: Et produkt koster i dag $699 = pr. dags dato 4400kr i USA. Ikke på noe jallabutikk eller eBay... Der kan det fåes til omtrent halvparten av det igjen. Pluss frakt ca 500kr for å ha litt å gå på = 4900kr. Inkludert 25% mva blir pris for norsk kunde 6125kr! Samme produktet koster 12995kr i Norge. Om dette ikke kan fåes profft installert til mindre enn differansen, som er 6870kr, er det noe som ikke stemmer... Og dem som faktisk klarer dette selv slipper unna med under halv pris. OM man skulle være så uheldig at det skulle bli ødelagt (og man ikke orker å sende det tilbake osv..), er det jo bare å kjøpe seg et nytt og likevel ha spart noen kroner. Så spørsmålet da er: Hvor går de 6870 kronene? Butikker i USA kan heller ikke selge med tap, så innpris til dem må være enda lavere en den prisen de selger til. Det sier meg at norsk importør + forhandler sitter igjen med litt mer enn en 100-lapp :rolleyes: Sorry at fakta jeg kommer med kanskje kan være uheldig for dere, men jeg gir meg ikke før du inrømmer at deler av det du sier blir helt feil! Egentlig bryr Acap meg et visst sted ettersom jeg sannsynligvis aldri kommer til å ha noe med det å gjøre, men dette er en prinsippsak. Mvh Stian Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mistercartman Skrevet Mars 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2005 Jeg tenkte egentlig å holde meg unna denne diskusjonen, men jeg må bare ha klarhet i èn ting: Er det de favoriserte bilstereoselgerne som sponser og arrangerer Acap? Om dette er et arrangement drevet og betalt av dem, står de vel fritt til å skrive sine egne regler. I alle andre tilfeller kan slike stasi-regler bare drite og dra. Norske aktører er allergiske mot konkurranse, fordi Norge ikke er konkurransedyktige internasjonalt blandt annet grunnet høyt lønnsnivå, tollbarrierer og høy moms. Siter x Audi 90 -84 2.2E x Vw Golf 2 -87 1.6 Audi 80 1.8cc Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet Mars 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2005 Etter å ha sittet å lest igjennom diskusjonen her begynner jeg virkelig å lure på hva som foregår rundt omkring. Hvordan klarer dere å bli underpriset av useriøse små aktører? Dere som en seriøs og stor aktør må ha langt bedre innkjøpsavtaler hos produsent enn en liten bedrift med en bakgårdsavtale fra en villkårlig butikk i Polen?? Vi får rette opp i de juridiske missforståelsene: Privatpersoner står 100% fritt til selv å importere varer og tjenester etter eget forgodtbefinnende. De må betale moms, evt toll og frakt(noe som ofte blir glemt når man sammenlikner priser). For mitt tilfelle er faktisk produktene billigere eller koster det samme, hos oss og flere andre stylingfirma i norge, enn det det koster for kunden å kjøpe det direkte fra fabrikk i utlandet.. Det som imidlertid IKKE er lov er å omsette varer som er kopier av orginaler. Spesielt i stylingsbransjen er det relativt utbredt. Personlig anseer jeg ikke det som noe stort problem da de fleste bare kjøper billige kopier en gang.. ;) Det er ett godt gammelt ordtak som sier at " gleden over en lav pris varer kortere enn forargelsen over en dårlig kvalitet" Kunkuransevridende tiltak, som for eksempel å forby personer som ikke har handlet i bestemte butikker å være med å leke er IKKE lov. For meg å forby medlemmene i Teamet vårt å være medlemmer fordi de har kjøpt en spoiler når de var på sydenferie ville være helt utenkelig, eller fordi de importerte bilen selv.. Klart løper man en risiko ved å handle på nettet fra utlandet, (spes e-bay). I de fleste tilfeller går det bra, men det finnes dessverre en hel del useriøse aktører utenlads også, som enten leverer varene etter lang tid, eller bare stikker av med pengene.. Så enhver bør ikke handle for mer enn det de har råd til å tape.. For å lykkes og overleve i en tøff bransje nytter det ikke å hyle og syte over ting som andre gjør bedre. Vi har tatt konsekvensen av det og har satt i gang produksjon av vårt eget stylingmerkee og klarer å konkurere på det internasjonale markedet, det er ikke umulig å gjøre det med andre varer og tjenester heller. Selv om vi bor i Norge trenger vi ikke å være noen nisser.. Bruk heller energien på å utvikle og forbedre deres egne konsepter, tenk alternativt og forsøk å lære av de som klarer seg.. Det burde være en advarsel til dere selv at dere må ta ibruk konkuransevridende tiltak for å holde på kunder. Sammenlikningen med å forby personer med importbiler/styling deltagelse på f.eks gatebil er høyst reel, og jeg ser virkelig ikke forskjellen. Biler trenger ikke skilter for å bli stilt ut.. Og når dere snakker om handelslekkasje blir det ikke noe mindre av det om det går direkte fra utlandet til sluttforbruker i stedet for fra utlandet til importør og så til sluttforbruker.. Og her har vi unnskyldningen til enda en som ikke helt skjønner hva som foregår. Eller vet hva det dreier seg om. Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
audioteam Skrevet Mars 3, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2005 Jeg tenkte egentlig å holde meg unna denne diskusjonen, men jeg må bare ha klarhet i èn ting: Er det de favoriserte bilstereoselgerne som sponser og arrangerer Acap? Om dette er et arrangement drevet og betalt av dem, står de vel fritt til å skrive sine egne regler. I alle andre tilfeller kan slike stasi-regler bare drite og dra. Norske aktører er allergiske mot konkurranse, fordi Norge ikke er konkurransedyktige internasjonalt blandt annet grunnet høyt lønnsnivå, tollbarrierer og høy moms. Vi har ikke noen dialog med Importører når det gjelder regler osv . Men når vi har et samarbeid med disse så mener vi at å skjerme disse er det eneste rette . Når det gjelder regler osv så er ikke de så ulike det andre organisasjoner har . Artig å høre så mange utale seg uten å vite en døyt om temaet . Så lenge jeg har solid støtte blant de seriøse Importørene og medlemmene i Acap så holder det . Frank Siter Driver Audioteam . Leder i Acap . Agent for Ice Audio Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eye Candy Skrevet Mars 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2005 Og her har vi unnskyldningen til enda en som ikke helt skjønner hva som foregår. Eller vet hva det dreier seg om. utrolig hvordan man kan drive import/eksport firma uten å vite hva som foregår.....eller er det det at vi er et av de FÅ firmaene i Norge som tar kundenes side og ikke importør/forhandler.....? Parallell import/egen import o.s.v har kommet for å bli det vil bli mer av det å....MØT konkurransen ikke prøv å jobb imot den.... Siter :pimp EYE CANDY :pimp :titties: RACING :titties: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet Mars 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2005 utrolig hvordan man kan drive import/eksport firma uten å vite hva som foregår.....eller er det det at vi er et av de FÅ firmaene i Norge som tar kundenes side og ikke importør/forhandler.....? Parallell import/egen import o.s.v har kommet for å bli det vil bli mer av det å....MØT konkurransen ikke prøv å jobb imot den.... HVORDAN I GRANSKAUEN SKAL JEG GJØRE DET DA? Produktene jeg selger får jeg kun kjøpt av merkets importører, f.eks Pioneer, RF og Infinity osv. Disse importørene har enerett på import av disse merkene, tar jeg inn merkene på noen annen måte driver jeg med parallellimport som igjen ikke er lov, ikke er jeg autorisert forhandler lenger, ikke kan jeg levere min garantier lenger osv osv. Fatter du noe nå kanskje eller er dette ett skudd i fullstendig i natta? Og nei, jeg har absolutt INGEN planer om å importere andre merker. Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Earthquake Skrevet Mars 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2005 Melder meg helt ut av denne tråden, syns det går litt vell langt og litt vell mye drittkasting. Jeg er i denne bransjen fordi jeg syns bilstereo er gøy, det håpet jeg det var flere som var... Mvh Pål B Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode Sævik Skrevet Mars 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2005 utrolig hvordan man kan drive import/eksport firma uten å vite hva som foregår.....eller er det det at vi er et av de FÅ firmaene i Norge som tar kundenes side og ikke importør/forhandler.....? Parallell import/egen import o.s.v har kommet for å bli det vil bli mer av det å....MØT konkurransen ikke prøv å jobb imot den.... Du skriver at det er utrolig hvordan man kan drive uten å vite hva som foregår? Litt morsomt at du som har drevet eget firma i 1 år nå og ellers ikke er så gamle karen prøver å uttale deg om dette opp mot folk som har drevet med dette siden du gikk på barneskolen:):) Denne tråden blir bare mer og mer underholdende :roll: Siter Mvh Frode Sævik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode Sævik Skrevet Mars 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2005 Ellers kan vi jo legge til et par ting til. Det er bare en BMW importør i Norge. Det er bare en importør på Lambi dassruller i Norge. Det er bare en importør på Levi`s bukser i Norge. Det er bare en importør på Gilette barberhøvel i Norge. Det er bare en importør på Rolex klokker i Norge. osv.osv.osv. Hvorfor? Selvsagt sørger alle for å skaffe seg enerett på importen til det landet de representerer. Hvorfor? De bruker mange millioner i reklamebudsjett for å gjøre sitt merke kjent i Norge.Da vil de selvsagt ikke at andre kommer å selger det samme produktet og "snylter" på deres reklamebudsjett.De har jobbet for å gjøre merket kjent = da bør de selvsagt få profitten av det.. Er det så vanskelig å forstå??? De som ikke forstår denne enkle logikken burde tenke en gang til å prøve å sette seg selv i samme posisjon. Der du hadde lagt livet å alle dine sparepenger i jobben med å gjøre et merke kjent og tilgjengelig i Norge, for å oppleve at noe kommer inn på ditt marked å får all din reklame gratis. Siter Mvh Frode Sævik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
audioteam Skrevet Mars 3, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2005 Frode finnes jo mange typer ROLEX vet du alacocaina Tar kundenes side Vi jobber for våre kunder, vi hjelper dem med montering, teknisk info, når de får feil osv . Er det å ta kundenes side og gi dem produkter de ikke vil få garanti på, selge dem radioer som ikke tar inn noe da de ikke er beregnet for Europa . Vet dette er satt på spissen men hva i H mener du ??? Frank Siter Driver Audioteam . Leder i Acap . Agent for Ice Audio Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg