Gå til innhold

Golf 1

Ranger emnet


lunas

Anbefalte innlegg

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tenkte jeg skulle skifte skiver og klosser på min lille bil imorgen... kanskje.. Har ikke gjordt det før men har hørt at det ikke burde by på alt for store problemer.. eller er dette litt komplisert? Det er vel tilfeldigvis ingen som kunne gitt meg litt instruksjoner? Sånn step by step??

_____________________________________________

Bjorn Lunas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle skifte skiver og klosser på min lille bil imorgen... kanskje.. Har ikke gjordt det før men har hørt at det ikke burde by på alt for store problemer.. eller er dette litt komplisert? Det er vel tilfeldigvis ingen som kunne gitt meg litt instruksjoner? Sånn step by step??

 

Kunne godt ha skrevet en superbruksanvisning a'la den jeg lagde i Golf 2-forumet om hvordan å montere Audi-gasspjeld på GTI-motor, men jeg har ikke tid/er ikke i rette stemningen til å skrive dette bra.

 

Jeg anbefaler deg sterkt å gå til innkjøp av en Haynes-bok til Einser. Den fås både hos Tema og Torshov. Den gamle Einser-boka er bra og er spekket med bilder. Hadde selv null problemer med å bytte skiver/klosser/tromler/bremsesko da jeg var 18 og jomfrubilmekker. Bedre det enn at folk her på forumet skal få vannblemmer i fingertuppene;). Da er det også lettere for deg å vite hva de ulike bitene heter, hvordan de er festa og hvordan de ser ut, uten at du behøver å pelle fra hverandre hele bilen først. Er jo alltid best å kunne finne ut av ting på egen hånd.

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg en rask tur oppe på Tema å kjøpte Haynes reprasjons manual.. Leste om hvoran jeg skulle skifte klosser.. Og det virka jo veldig greit.. Takk for tipset!! Bare for å være sikker spør jeg om hvilket bremsesystem det er på min 1,5? Jeg trodde det var Kelsey-Hayes, stemmer der? Når jeg har tatt av calipperen sitter da skive ytterligere fast?

_____________________________________________

Bjorn Lunas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et fornuftig kjøp (av bok):) Står det VWII på kalipperne dine? Da har du Kelshey Hayes (og da passer ventilerte GTI-skiver rett på. Bare pass på å kjøpe GTI-belegg også;)).

Jeg trodde inntil i sommer at alle Golfer fom. modellår 1981 (brede baklys) hadde VWII-kalipperne foran, men jeg har sett f.eks. Dieselgolfer på høggern som har de håpløse Teves-kalipperne (samme som på Polo 1 og 2).

 

Når kalippern er plukka av sitter skiva bare med en settskrue. Denne sitter ofte veldig hardt og knekker som oftest ved forsøk på demontering (om den ikke allerede er knekt). Om den knekker er den enkel å få ut, om den ikke knekker langt inni der.

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kalippern er plukka av sitter skiva bare med en settskrue. Denne sitter ofte veldig hardt og knekker som oftest ved forsøk på demontering (om den ikke allerede er knekt). Om den knekker er den enkel å få ut, om den ikke knekker langt inni der.

 

Hva skal jeg gjøre dersom denne settskruen er knekt? Jeg må vel sette inn en ny en nå jeg monterer?

_____________________________________________

Bjorn Lunas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med strikkmotoren din er vel ventilerte skiver å kaste perler for svin;) De ventilerte har større kjøleevne, så du får ikke så raskt fading når du bremser mye og hardt(fra høye hastigheter). Deleprisene er bare marginalt forskjellig.

 

De gangene settskruen har vært knekt har jeg hatt flaks: Etter jeg har tatt av skiva har jeg alltid fått den løs vha. en tang. Som regel er det bare skruehodet som sitter. Når hodet er borte står ikke gjengepartiet i spenn lenger og det er bare å skru restene av skruen rett ut.

 

Du må ikke sette inn ny skrue, men det er skrekkelig irriterende å montere hjul på bilen om skruen ikke er der. Med de originale jernhjula går det greit, men det er ikke fullt så moro å balansere på plass breie doruller, som er vanskelige å holde. For helsas skyld: Bytt ut defekt settskrue;)

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må "vippe" den på... først kjører du den innunder festet nede, også trykker du den på øverst.

Sånn gjorde jeg det da min var løs iallfall :)

 

 

Og ang. midtkonsoll så funker det helt fint å putte det i en som ikke har det fra før. Jeg gjorde det.

Du fjerner bare ramma rundt girspaken som er der fra før, (Og selvsagt "posen" rundt spaken også).

Deretter dytter du bare midtkonsollen på plass og skrur den fast. Min måtte dyttes godt innunder før jeg fikk skrudd den i festet, bruk musklene :) Så fester du "posen" til girstanga igjen på midtkonsollen.

 

DSC03080.jpg

 

 

Hehe, dette bildet kunne ha kommet fra einseren min! Akkurat lik girkule, konsoll uten instrumenter, bare min er svart trekk på gølve, og ei stygg ford granada (høh?) gummimatte på gølve .:D

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk løs skruene med hjelp av et sånn skrujern man slår på, så det gikk veldig fint! Men når jeg har satt sammen alt igjen så oppdager jeg at de fjærene som man setter på toppen og på bunnen av calipperen ikke passer. Derimot følgte det med noen nye som ikke jeg skjønner i det helle tatt hvordan jeg skal montere...hmm

_____________________________________________

Bjorn Lunas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår