Gå til innhold

statisk elektristet

Ranger emnet

jettamaster

Anbefalte innlegg

har vert plaget av voldsom statisk elektrisitet i bilen min i det siste.

eg kan sette meg inn i bilen og gå ut igjen etter 10sek det slår gnister mellom fingrana og døra bare når eg er 5cm i fra døra.

kva kan vera årsaken til dette?? har aldri hatt det dette problemet før, det har skjedd etter eg har skifta batteri, tennplugger og fordeler.

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om folk som legger en leding fra karrosset, og ned på asvalten som subber nedi hele tiden, da blir den utladet hele tiden, vis jeg ikke tar helt feil. Tror også kanskje at det er noe feil med elektronikken i bilen, men vet ikke, kanskje noe som er "feil jordet" hørt om dette før hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg kan sette meg inn i bilen og gå ut igjen etter 10sek det slår gnister mellom fingrana og døra bare når eg er 5cm i fra døra.

kva kan vera årsaken til dette?? har aldri hatt det dette problemet før, det har skjedd etter eg har skifta batteri, tennplugger og fordeler.

Du har ikke byttet sko, da?

Jeg er mye plaget med statisk elektrisitet, og særlig med ett bestemt skopar. Bruker jeg de, unngår jeg å handle på rema'n her borte, for da får jeg støt hver gang jeg kommer borti metallet i handlevogna eller en av hyllene.

Når jeg går ut av bilen har jeg gjort det til en vane å først ta i dørkarmen, og deretter sette bena i bakken. Hvis det er spenninger da, merker du det bare såvidt, i stedet for at det står digre gnister. Når jeg skal inn i bilen, pleier jeg å holde i nøkkelen, så jeg holder på metallet, og deretter sette den borti låsen, så gnisten oppstår mellom nøkkelen og bilen i stedetfor mellom meg og bilen. Da gjør det i hvertfall ikke så vondt.

Noen ganger er det bare helt jævlig. Før vi omrokkerte på jobben fikk jeg støt av alt. Der jeg satt da kunne jeg gå litt rundt, og få støt av plantene(!) Folk ble litt overrasket da jeg satte fingern forsiktig borti plantene og det spraket. Veldig ubehagelig er det også, så jeg er glad vi flyttet. Merker ingenting til det i 2. etg :-)

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått en del støt av bilen i det siste, svaret er ganske enkelt, det er fryktelig lav luftfuktighet for tidem, tørt vær gjør at det er mye lettere å "lade" opp ting med statisk elektrisitet.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv med andre sko, mine Cameler gir meg en skikkelig karamell, løsningen er å holde i metallet i døra når du går ut av bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hhmmm. mangen svar her.

bytte sko ja. trur ikkje det hjelper. har fått støt med vanlige sko, vernesko og tøffler. i dag tidleg så kjente eg det gjennom varmejakka min, ikkje behagleg.

han det ha noko med dårleg jording på bilen??

når eg skifta tennplugger så såg eg bare tilfeldig vis på coilledningen og coilen. der såg eg at kabelen som er tilkoblet coilen var dekket av eit blått støv og det var litt irr på den og tilkoblingen på coilen var litt oppløyst.

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått en del støt av bilen i det siste, svaret er ganske enkelt, det er fryktelig lav luftfuktighet for tidem, tørt vær gjør at det er mye lettere å "lade" opp ting med statisk elektrisitet.

støtter denne teorien litt eg. har vert ute ein liten tur i kveld og har ikkje fått støt eineinaste gang. det har vert fint vær her dei siste dagane og no er det litt snø (var verfall snø) og is

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere sko med tykk såle? De gangene jeg bruker vinterskoa = masse støt hele dagen, Bytter om til et par "kjøresko" med tynn sål = ikke støt.

Tykk såle = ikke sjans for elektrisiteten å lade seg ut i bakken. Tynn såle = Lader seg ut hele tiden.

Ps. Hvis dere er som meg som "subber" med beina så er det også en del av årsaken til støta...

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan prøve å bytte Jordingskabelen fra Batteriet ditt og til karroseriet ditt..

Hvid den kabelen du har er dårlig, vil det ligge mye motstand i jordingskabelen.. dette fører til at karroseriet ditt ikke jordet skikkelig..

Og ja det stemmer at du kan henge en ledning fra karroseriet og ned til asfalten.. får kjøpt det på biltema og torshov. el.

Stemmer også at hvis du tar rett på karrosseriet får du mindre støt. jo lenger fra jo mere motstand jo mere spenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider