Gå til innhold

Senkefjærer/senkesett Renault 19

Ranger emnet


Henriko

Anbefalte innlegg

Bilen min har begynt å bli litt vel myk i bakparten, og bånner lett om jeg har full bil + litt bagasje, så mye tyder på at det er tida for å skifte ut noe bak der.

 

Tenkte da like godt jeg kunne gå for et senkesett, da det sikkert ikke er så mye dyrere.

 

Men, det holder vel neppe med bare fjærer? Er nemlig bare torsjonsstaver + dempere bak, blir fjæringen på disse fastere om man bare "justerer ned" stavene, eller blir den bare lavere? Nødvendig å skifte dempere bak der også? Holder det isåfall med orginaldempere eller bør jeg finne noen "sportsdempere"? Demperne foran er bra.

 

Eneste senkesettet (med dempere) jeg har funnet til denne bilen er et Bilstein B12-sett... Noen som vet ca. hva dette ligger på i pris?

 

Som dere muuuuuuuuligens har fatta er jeg helt grønn på detta, så er glad for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg guru heller, men jeg har hatt pug205gti med samme type aksel. De senker du ved bare å nappe ut på ene sia og "vri over" et par hakk/tenner inni der. Bare dempere vil ikke gjøre noe med ridehøyden(god norsk), så spørs om du må oppsøke renault. Er nok fjølstålet som er gåent. Sikkert bølledyrt for ny torsjonsfjær. Mistenker at du må ha HELE akselen fra dem. Kanskje du kan sette i fjør/ta aksel fra en større og/eller nyere bil? Ta fra en Renault Kangoo eller Cittetreng Jumper f.eks :p Neida, blir vel LITT digert.

 

Menne... sjekk litt. En venn med pug205gti DIMMA tok en aksel fra 309 gti dels for å få skiver bak, dels for å få bredere sporvidde. Med gti-felgene satt hjula midt under bilen. Med 8x17" ET00/05? ble det litt likere.. Bare en idé :)

205.jpg

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Så det er såpass ja :\

Visste forsåvidt at nye dempere ikke gjorde noe med ridehøyden(:)), men lurte på om noen nye freshe (evt. sportsdempere) gjorde den noe fastere.

 

Er LITE sugen på skifte hele akselen, spesielt siden dette er noe jeg har null sjans for å klare selv, ergo $$$... Så å justere på torsjonstaven endrer bare høyden, ikke fastheten? Den blir ikke "trukket opp" elns?

 

Er vel ikke berre-berre å slenge på en fjør bak der heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.chris-longhurst.com/carbibles/index.html?menu.html&suspension_bible.html -> Torsion bars (helt nederst)

 

torsionbar_B.giftorsionbar_A.jpg

 

Dårlig eksempel, men jeg leste dette i går tilfeldigvis. Googla litt uten hell. Men du skjønner nok tegninga(bokstavelig talt ;-) Som sagt:

Torsion bars typically have splines on one end so that they can be removed, twisted round one spline and re-inserted. This can be used to raise or lower a car, or to compensate for the natural 'sag' of a suspension system over time.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår