Gå til innhold

Haster!!!

Ranger emnet


Volvo240R

Anbefalte innlegg

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Stemmer det! Men hvordan har du koplet? Har du to trinn eller? Ett trinn som yter 100% og et som yter 50%? Men 2x40A????

 

 

Neida! Bare ett trinn, to trinns er helst for air-condition og lignende.

 

Slik kobler du:

 

Ta pluss fra batteriet, med FEIT kabel, inn på sikring, så inn på releet. Pinne merket 30. Derfra drar du en liten ledning opp til termobryteren, og en ledning derfra ned til releet igjen, pinne 86 denne gang. Pinne 87 på releet kobles til pluss på vifta, med kraftig ledning. Pinne 85 på rele og minus på vifta jordes, jord til vifta med kraftig ledning.

 

Dermed vil vifta gå hele tiden, så lenge motoren er for varm, uansett om tenninga er på eller ikke. Funker veldig greit. Hvis du er engstelig for dette, så må du ta og flytte den ledningen som går fra pinne 30, og koble til tenningspenning istedetfor.

 

 

 

 

Grunnen til at jeg har 2x40A, er fordi jeg trodde 40A skulle holde....det gjorde det ikke. Hadde ingen 60A liggende, så det ble 2x40A....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida! Bare ett trinn, to trinns er helst for air-condition og lignende.

 

Slik kobler du:

 

Ta pluss fra batteriet, med FEIT kabel, inn på sikring, så inn på releet. Pinne merket 30. Derfra drar du en liten ledning opp til termobryteren, og en ledning derfra ned til releet igjen, pinne 86 denne gang. Pinne 87 på releet kobles til pluss på vifta, med kraftig ledning. Pinne 85 på rele og minus på vifta jordes, jord til vifta med kraftig ledning.

 

Dermed vil vifta gå hele tiden, så lenge motoren er for varm, uansett om tenninga er på eller ikke. Funker veldig greit. Hvis du er engstelig for dette, så må du ta og flytte den ledningen som går fra pinne 30, og koble til tenningspenning istedetfor.

 

 

 

 

Grunnen til at jeg har 2x40A, er fordi jeg trodde 40A skulle holde....det gjorde det ikke. Hadde ingen 60A liggende, så det ble 2x40A....

 

Ok. Har du dette på en 240 eller? Vifta er på 60A?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har jeg skjønt det rett om jeg tror jeg bare kan gå ned på volvo å få meg en sånn vifte gratis?

 

Jada.....bare godsnakk med dem og klø de på ryggen så går det fint. Er noen som er redd for at du skal skru vifta på en frontskadet S60 og så brenner bilen opp senere...bare si du skal bruke den til bilcross eller noe sånn. Noen verksmestere er overnervøse tullinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Locked: den bråker litt ja. Derfor skal jeg ha to trinn på den, et der den yter 50% og et der den yter 100%.

 

Skripis: Åssen motor har du? Bilder av vifta montert på radiatoren eller??

 

Bråker ikke så fælt....går bare i 5-6 sekunder av gangen. Og skal du lage trinn som setter ned farta må du enten ha motstander type enorme eller finne en måte å bruke original kontroller på.

 

Har ingen bilder av montering, men det er ikke så fryktelig vanskelig...bare kapp av alle fire sidene slik at den passer greit, og så skrur du den fast med bolter i de boltehullene som allerede er i radiatoren. Pass på at den ikke går nedi radiatorelementet.

 

Åssen motor jeg har? B23ET, Haltech E6, portet 531 topp, bla bla bla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bråker ikke så fælt....går bare i 5-6 sekunder av gangen. Og skal du lage trinn som setter ned farta må du enten ha motstander type enorme eller finne en måte å bruke original kontroller på.

 

 

 

Vil det si at jeg likeså godt kan legge vifteprosjektet på hylla?? Har du tips? Skal ikke bruke termostat har jeg tenkt. Åssen termostat bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det si at jeg likeså godt kan legge vifteprosjektet på hylla?? Har du tips? Skal ikke bruke termostat har jeg tenkt. Åssen termostat bruker du?

 

Bruker termostatbryter fra 940....kostet rett rundt 100kr med pakning.

 

Er jo ikke umulig å bruke den originale kontrolleren, men du må nok lage noe elektroniske greier selv, som lager ett PWM signal etter temperaturen i kjølevæska. Den to-trinns vifta fra 850 har to spoler såvidt jeg husker, og er nok greiere å få til hvis du på død og liv vil ha multispeed...men hadde jeg vært deg, så hadde jeg stappa S60 vifta i på en speed. Det er sånn de fleste vanlige biler har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha 50% hastighet på 2 vifter er det jo bare å legge opp noen vekselreleer som veksler mellom serie- og parallellkobling :) Enkelt og greit. Så slipper du å tenke på motstander(kan bli veldig vanskelig å få riktig).

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker termostatbryter fra 940....kostet rett rundt 100kr med pakning.

 

Er jo ikke umulig å bruke den originale kontrolleren, men du må nok lage noe elektroniske greier selv, som lager ett PWM signal etter temperaturen i kjølevæska. Den to-trinns vifta fra 850 har to spoler såvidt jeg husker, og er nok greiere å få til hvis du på død og liv vil ha multispeed...men hadde jeg vært deg, så hadde jeg stappa S60 vifta i på en speed. Det er sånn de fleste vanlige biler har det.

 

Poenget med hele vifteoplegget var og spare hk, men det gjør jeg ikke hvis den bruker 60A..... Da stopper nærmest dynamoen opp og bremser motoren voldsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår